Buköppna häst, skulle ni?

Sv: Buköppna häst, skulle ni?

Ta försäkringen som täcker buköppning! Om du nu mot förmodan blir ställd inför faktum att det behövs, så avgör du då om du vill göra det, eller inte.
Bättre då att ha möjligheten än att inte ha den.
Finns inget fall som är det andra likt, alla har olika erfarenheter, och enbart du kan avgöra hur du vill göra med din pärla om du står inför det beslutet.

Håller med!

Så länge inte en veterinär uttryckligen säger att "hördu, nu går inte det här längre, nu måste du släppa taget", så gör jag vad som behövs för att hästen ska bli bra.

Jag skulle inte tveka om veterinären rekommenderade det!

Min häst blev opererad vid ett annat tillfälle i munnen vilket tog, med rehab pga fistelgångar, ca 10 mån. Vet och jag diskuterade då vad som var rätt att göra med hästens bästa i åtanke och hans åsikt var att om bara det finns ljus i slutet av tunneln varför skulle hästar inte vilja kämpa för livet. Den tanken har jag tagit med mig. Idag 2 år senare så är hon hur pigg och frisk som helst!

Vid tiden för denna operation så kom vi upp i summan för vad försäkringen skulle täcka,60 000.-. Då insåg jag snabbt att en hälta, kolik eller vad som helst så är jag till råttorna. Pratade med försäkringsbolaget och fick höjt min vet.vårdsförsäkring med undantaget för det som de höll på med då, alltså tandop.

kl

Skakar liv i en gammal tråd..

Blir lite fundersam när jag läser endel svar i den här tråden.. och jag måste verkligen fråga er som absolut inte skulle genomföra en buköppning på era hästar, om ni själva vart med om att rehablitera en buköppnad häst?

Jag har för två veckor sedan öppnat en av mina, och besluet fattades utan några direkta efterforskningar. När jag kom in i den här tråden, dagen efter att hästen öppnats så fick jag mindre panik och undrade vad fasen jag utsatt min häst för.
Dagen efter tog jag upp diskussionen med min vet, och refererade lite till diskussionen i den här tråden och undrade om det var helt galet att öppna sin häst, som dessutom i vårt fall, "bara" är en sällskapshäst (men både min och husses stora kärlek).
Vet tyckte att mycket berodde på hur hästen i fråga mådde inför operationen, och att i vårt fall, hade Apollo inte vart sjuk väldigt länge, utan var i förhållandevis gott skick så att han var en jätte bra patient för att bli buköppnad. Andra hästar, som haft ont väldigt länge, och som promenerats i timmar, i hopp om att försöka häva koliken, kunde vara helt utmattade och inte ha lika goda chanser som Apollo hade. Så att allt var från fall till fall, men att hon själv hade absolut öppnat sina egna hästar om det var så.

Jag såg dessutom på djursjukhuset här i veckan, där de höll på med just en buköppning och då sa den vet att det var 70% chans att hästarna kan återgå till normalt arbete efter en buköppning. Den prognosen tycker faktiskt jag låter väldigt god!? Och från det till att inte öppna alls?

Rehabliteringen då, ja den blir jag också lite fundersam över varför folk verkar så hysteriska över? Självklart klarar hästar av rehabliteringen olika, och idagsläget är jag riktigt förvånad över hur bra Apollo tar den. Han blev ordinerad att stå på box i två veckor, varav 10 dagar blev på kliniken. (Eg skulle han få komma hem redan efter 1 vecka, men vi lyckades inte rodda ihop hämtningen så det blev 10 dagar.) Anyway, efter 10 dagar skulle stygnen tas, och där efter skulle det bedömmas om han får gå ut i sjukhage. Så, imorgon ska Apollo få gå ut i sjukhage efter totalt 16 dagar på box, och promenader 2*20minuter/dag.
Nu ska han få gå ut i en sjukhage på ca 35 kvm och kommer få vara ute från 7-21, alltså vanlig utevistelse för honom... förutom att han får stå i en mindre hage. Självklart är det inte roligt att ha en häst i sjukhage, men nu ska han stå där i tre månader... och i dagsläget så kan jag inte i min vildaste fantasi förstå varför jag inte skulle ha gjort den här operationen? Självklart, det har gått jätte bra för oss, men chansen att det skulle gå bra, är ju betydligt större än att det skulle gå dåligt, och hade det gått dåligt så hade vi ju fått avsluta då. Det extra lidandet för hästen, som ändå gått igenom väldigt mycket lidande tidigare av koliken, hade väll vart värt den (stora) chansen att det faktiskt skulle gå bra.
Dessutom blir jag lite funderad över hysterin med konvalecensen... om Apollo haft kotledsinflammationer... så hade konvalecensen kunnat bli precis lika lång, och det är aldrig någon som pang bom tar bort sin häst för kotledsinflammationer utan behandling för att konvalecensen är så hemsk? Enda skillnaden i ett sådant fall, för mig som ägare, var att jag fått ha min häst hemma på box i 7 dagar i sträck istället för 1 dag efter varje spruta i kotan. Eller om det hade vart en senskada.... hur hade konvalecensen vart då? .. Iaf, det jag vill komma till är att folk verkar bli hysteriska kring konvalecensen bara för att det är efter en buköppning när den ändå kan se likdan ut/värre med en annan skada och då blir folk inte lika hysteriska? Jag förstår itne resonemanget helt enkelt. Ffa inte, eftersom en häst med kotledsinflammationer/senskador, antagligen har ont under hela, eller iaf stora delar av konvalecensen, men en buköppnad häst har det inte....

I dagsläget ser allt jätte bra ut för Apollo, hade han inte haft en så vild lekkamrat i hagen, så hade han fått komma ut tidigare än om 3 månader, men om 3 månader är man på den säkra sidan och allt är ihopväxt som det ska och då får han komma ut och busa precis som han vill. Han sköter sig exemplarisk, är jätte duktig och allt har verkligen gått fantastiskt bra.

Efter vår (än så länge) upplevda buköppning så skulle jag inte fundera en sekund på att öppna igen om jag behövde. (om hästen nu inte är i katastrofdåligt skick)

Nu blev det väldigt mycket kackel, men det jag undrar är helt enkelt hur ni resonerar kring att inte öppna hästarna, vad det är som är så himla hemskt med en buköppning jämfört med andra utdragna skador?

Om man kommer in på natten och beslutet om buköppning måste tas genast, finns det då - åtminstone hos de större försäkringsbolagen - veterinär att fråga och få ja eller nej av?

På ulltuna, så skickade de inte iväg en förfrågan till försäkringsbolaget om direktreglering förens efter op och runt hemgång, när de visste vad fakturan skulle gå på.

det var ju inte riktigt svaret på din fråga, men så var det iaf för oss.

Det är ju väldigt lätt att tänka rationellt "hemma på kammaren" och säga att man inte ska buköppna pga det och det. En helt annan sak när man står där på kliniken, skärrad och upprörd över sin svårt sjuka häst. Har själv alltid tänkt att jag inte skulle utsätta mina hästar för buköppning( trots att jag har högt försäkringsbelopp som skall täcka)....men en gång vid ett allvarligt kolikanfall som slutade på klinik, kom det upp som ett troligt scenario om det inte skulle bli bättre.....och inte tänkte jag rationellt då....i alla fall kan jag inte minnas att jag ens tänkte tanken på att inte buköppna. Hästen var 5 och min absoluta ögonsten. Tack o lov slapp vi genomgå det, hästen piggnade på sig och har aldrig haft problem sedan dess, peppar, peppar.....4 år sedan nu. Men visst skulle jag kanske ta annat beslut om det var någon av de andra...pga ålder mm

men varför är det att tänka rationellt och då inte buköppna?
VAD är det som är så fruktansvärt med en buköppning?

Bra fråga Apollo 13 :-) Jag menade inte så, utan just att man kan ha åsikter när man inte står för faktum....och många verkar verkligen tycka att det är nästan djurplågeri att buköppna. Själv så tänkte jag också att jag nog inte skulle genomgå det...men när det var riktigt nära förestående...så var det som bortblåst....jag ville bara rädda livet på min häst där och då. Och hade nog med säkerhet låtit dem göra det om det skulle vara nödvändigt.

ja jag förstår precis vad du menar, och det var ingen som helst kritik, och jag håller absolut med om att folk ser det mer eller mindre som djurplågeri, och det är just det, jag förstår inte varför!? vad är det som gjort att du tidigare resonerat som så att du inte skulle öppna? för att det är djurplågeri? varför är det djurplågeri?

jag kan erkänna själv att jag också sa innan att jag aldrig skulle göra det.. och så här i efterhand kan jag erkänna att det var för att jag bara läst om på nätet att det var SÅ hemskt, men det var aldrig någon som talade om varför utan jag hade bara en bild av att det var fruktansvärt för hästarna. I dagsläget, efter att ha öppnat en häst, ställer jag mig jätte frågande till allas inställning till att det skulle vara djurplågeri, för, för oss, har det verkligen vart en dans på rosor! *peppar peppar*
Men alltså, kan det verkligen vara så att alla har "djurplågeri" inställningen om buköppningar för att de precis som jag inte hade någon direkt fakta bakom mina åsikter utan bara läst tjatter på nätet? Någon måste väll ändå ha belägg på VARFÖR det är djurplågeri?

Många som jag pratat med, har trott att folk skyddar sig bakom att de tycker att det är djurplågeri, trotts att det eg handlar om e pengafråga, (för det blir ju trotts allt väldigt dyrt även om man är försäkrad.) Men vart jag än vänder mig, finns det ingen som kan svara på varför det är så hemskt att buköppna en häst.:confused:

*kl*
Jag vet inte varför det skulle vara så hemskt att buköppna en häst, finns flera ingrepp som säkert är minst lika "hemska".
Stallägaren var in med en shettis förra veckan och då var ev buköppning aktuell. Och hon tveka inte en sekund att dom skulle göra ALLT för den lilla, trots att hon inte har något speciellt värde och dom inte känt hästen så länge.
Nu behövdes inte buköppning som tur var :)
Men jag uppgraderade på en gång min försäkring för min 2,5 åriga ponny till vet.vård 100´000 och tillägg för buköppning. För när jag står där på kliniken så vill jag ju rädda henne! Och inte behöva säga nej pga att försäkringen inte täcker det :crazy:.

Min stora häst har sämsta försäkringen som går, och hon var HEMSK efter 6 veckors boxvila pga operation i benet. hon var mer i luften än på marken. Gjorde väldigt fina höga språng i sin 5x5 mhage :angel: Så hon skulle bara opereras om det var stor chans att det blir BRA. Lätt att säga nu, antagligen skulle jag operera henne också om vi stod där.

Nu har jag bara 10 min till Strömsholm, det spelar ju också in :)

Precis, har nog bildat mig uppfattningen efter vad jag läst och hört på håll, utan att egentligen kännt en enda som behövt göra det. Fast aldrig tyckt att det varit djurplågeri dock. Utan mer att jag tolkat riskerna som för höga, krävande konvalecens....och dylikt. Jag skulle aldrig ifrågasatt ifall någon annan skulle ha velat buköppna sina hästar dock. Idag vet jag dock att man tänker helt annorlunda när man väl står där i en akut situation....och jag skulle nog haft svårare att komma över det faktum ifall jag inte haft en bra försäkring, så skulle jag kanske inte ha möjligheten att buköppna, och det vore värre. Nu har jag ett val om behovet uppstår i alla fall.

mm jag tror faktiskt att det är många som (precis som jag/vi) snackar om något man uppenbarligen inte har en aning om :angel:

nu är jag extremt tacksam över att allt än så länge har gått extremt bra för oss, det värsta som hänt, har varit att han fick tok spelet när jag försökte ta ut de andra två hästarna i hagen första dagen efter hemkomst. han ville INTE vara ensam igen efter att ha stått 9 dagar på isoleringen, vilket är helt förstårligt.
de andra grejerna som hänt, har varit att när han första gången var ute i hagen (jag leder honom där) så la han sig ner och rullade och sedan hoppade han upp från liggande, och idag när jag var ute med honom så snodde han runt mig ett par gånger men lyssnade jätte lydigt när jag sa ifrån och var inte alls uppspelt.. då var han ändå utan täcke för första gången på länge och det blåste :D

känns minst sagt som att det är överkomligt med tanke på att jag får ha kvar min häst... mockningen två gånger om dagen till alla hästarna kunde dock va, speciellt till unghästen som är som en virvelvind i boxen :devil:

orsak till buköppning? vad finns det för olika anledningar och vad finns det för anledningar som man kan veta innan?

när vi öppnade hade hästen diarré som ingen visste vad det berodde på, det man dock visste inför öppningen var att han hade kolik och att grovtarmen var väldigt gasfylld och eventuellt hamnat i felläge. det var alltså många frågetecken in för op, hade du inte opererat då? i vilka fall hade du, och i vilka fall hade du inte op?

alltså anledningen till att jag undrar var ju för att vi inte visste varför han behövde op, bara att han behövde det. i andra fall, får det att få klart innan varför hästarna behöver op?

Lätt val för mig ! Alla mina Hästar ska vara försäkrade så att JAG inte behöver låta bli en ev buköppning, för att jag inte har råd .
Om dagen kommer så har man möjlighet att välja, vet en kvinna som inte hade råd och var tvungen att avliva och det var INTE kul !

Det känns skönt och bra att mina djur är skyddade i den mån det går .
En häst har jag buköppnat för 18 år sedan, allt gick bra, hon började skutta lite när jag promenerade henne efter ett tag, men då fick hon lugnande .
Tror faktiskt att konvalecenten var jobbigare/tråkigare för mig än för hästen.

Hej från Hambo

Jag buköppnade min häst på juldagen och tvekade aldrig om det beslutet då. Så här i efterhand vet jag inte om det var rätt men man har ju aldrig fasit i hand tyvärr. Nu står jag med en häst som har fått bråck på operationssåret och måste opereras igen och nu har jag jätte svårt att fatta ett beslut. Det har nu gått två månader sedan första operationen och de kan tidigast göra nästa operation när det gått fyra månader så summa sumarum blir det en väldigt lång tid i box och sjukhage. Det är så svårt att ta beslut i detta läge för han är så pigg och glad varje dag och han vet ju inget annat men för oss som ser den här långa tiden framför oss är det kämpigt. Vi tar en dag i taget och sp länge han känns okej mentalt så kör vi på skulle vi märka att han blir deprimerad och apatisk eller tvärtom frustrerad och mår dåligt så får vi kanske tänka om.

Det beror helt på vilka chanser hästen har att överleva. Jag kan inte svara på om jag skulle vilja utsätta min häst för det för jag tror inte han skulle klara den långa boxvilan osv... Dock har jag både försäkring + en rejäl slant sparat för ifall jag skulle behöva ta ställning till det någon gång, men spontant känner jag att jag inte skulle göra det.
Känner flera som har gjort en buköppning och de har sagt att det har varit en väldigt jobbig rehabilitering efteråt och att de förmodligen inte skulle vilja göra det en gång till.

Lång boxvila? Apollo stod 14 dagar på ordinerad boxvila, självklart är det länge, men med tanke på att han stod de första 10 dagarna på kliniken så kändes det inte som jätte lång....
Vad är det du syftar på när du skriver "osv" när du skriver att du inte vill utsätta din häst för?

Vissa ingrepp har ju väsentligt längre boxvila. Det beror ju på vad som görs vid buköppningen. Fyra månader på box med dålig prognos - aldrig i livet.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 184
Senast: Mint
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat... 2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 386
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 813
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka