Buköppna häst, skulle ni?

Sv: Buköppna häst, skulle ni?

Fast nu har du ändrat innebörd i det du tidigare skrivit. Jag har citerat tidigare exakt vad du skrivit, i mina ögon väldigt tydligt att ok vid bruksvärde men inte vida ffektionsvärde och att det är du som anser det, eller det var inte din ev OS-häst som åsyftades i citatet;
Ursprungligen postat av mackan
Min är också 10. skulle inte buköppna. skillnad om det vore en OS häst liksom.

Samt;
Ursprungligen postat av mackan
jag anser nog faktiskt att värdet på hästen har en hel del med det beslutet att göra, just för att det är en hel del hästen ska genomgå, och en själv också för den delen

Men du menar kanske inte att "genomgå" är att lida? Bara så vi vet innebörden av ordet i det här sammanhanget.

Du har även skrivit;

att den är värd hur mkt som helst i dina egna ögon ursäktar ju inte för den skull allt den ska gå igenom

Vilket också visar på att affektionsvärde inte bör leda till något som helst lidande för djuret, men däremot bruksvärde är ok. Jag förstår ärligt inte resonemanget.

Anser du att affektionsvärde aldrig ska få leda till någon form av lidande för en kortare period?

Ditt sista stycke ang lidande av öppna kontra icke öppnande har jag inte diskuterat alls så vet inte varför du tar upp det i ett svar till mig.

:rofl: Jag har inte, och har aldrig haft en OS häst Kirre, så det visar bara på att du uppenbarligen missläst mig eller valt att tolka in vad jag skrivit att jag antar andra folk som HAR os hästar, uppenbarligen och helt klart, då pengar spelar in i det sammanhanget, resonerar.

Lägg ner nu att märka ord och uppfinna anledningar att misstolka mig, för du väljer att gnata om ngt som inte existerar. Jag skulle INTE buköppna. Är du på dåligt humör? vaknat på fel sida? har tråkigt? vart klämmer skon, eller den ömma tån? du verkar hoppa på mig helt ogrundat. Har du en billig häst du buköppnat och det gått bra - gratulerar! det är väl bara att vara glad och då har det uppenbarligen varit värt det för din del. Jag har inget att argumentera emot det, jag har uttryckt min EGEN åsikt, låt det vara med det så slipper du störa dig.

faktum kvarstår att folk väljer att buköppna pga hästens värde, om den är värd mycket pengar.

i de fall hästen inte är värd såna pengar, eftersom jag själv inte förespråkar buköppning, så har jag kommenterat att man kanske ska ta det i beräkningen, dvs hur stort ingreppet är och vad det innebär för hästen, om det dessutom inte handlar om pengar.

Senast ändrad:

Nej du har fel, fast du hävdar inte riktigt samma sak som jag hävdar, så det är viktigt att vi pratar om samma sak.

livvärdet på djuret spelar roll i fråga om kombinationen diagnos och prognos. Om djursjukhuset/behandlande veterinär vill prova att operera, fast prognosen kan vara tveksam, vilket kan hända, så är detta därmed inte ekvivalent med att f-bolaget anser samma sak. F-bolaget kommer kombinerat med prognos att ta i beräkning om det känns skäligt, särskilt om djuret är lågt livförsäkrat. .

Du har fel, men vi kan träta om det tills vi dör utan att bli ense.

KL

Har inte läst allt men skulle aldrig utsätta mina hästar för buköppning. Jag älskar dom alldeles för mycket för att utsätta dem för det. Hellre får de sluta sina dagar utan en massa onödigt lidande.

Japp och jag lär inte köpa det eftersom jag pratat med både f-bolag och s-holm i ärendet.

Och jag har rakt motsatt erf, dock inte av S-holm.

Men, går ju av det ge det alltid mycket goda rådet rent generellt med försäkringsbolag - kolla och dubbelkolla innan så är man säker.

Jag håller med Alexandra till fullo här.
Har jobbat i 15 år på Sveland - jobbar för ett annat bolag nu - och det har alltid varit så att om djurägare och veterinär anser att man ska operera så betalar vi. Vad jag vet har vi aldrig nekat i ett sådant fall även om det rör sig om shettisen Putte med livvärde 5 000:-. Däremot är det ju alltid så att man gärna tar ett resonemang med kunden om det är rimligt att operera t.ex en häst som är 20 år gammal. Och vill kunden hellre ta bort hästen så har bolagen i de flesta fall inget att invända om hästen nu inte, som någon nämnde tidigare, har ett väldigt högt livvärde. Men A och O är att ta kontakt med bolaget och diskutera saken om man är tveksam. Det finns alltid ett journummer som (helst) behandlande veterinär kan ringa.
För min egen del, har fyra egna hästar, skulle jag inte buköppna. Har resonerat med flera duktiga veterinärer som jag känner och de är ytterst tveksamma till buköppning bl.a med tanke på ärrbildningar i tarmen och därmed mycket stor risk för återkommande koliker.
För en hel del år sedan var jag på föreläsning om kolik och tarmvred på djursjukhuset i Helsingborg och då låg sifforna för överlevnad en vecka efter ingreppet -observera, endast en vecka- på ca 70-75% efter grovtarms- eller tjocktarmsomvridning medan en tunntarmsomvridning låg på ca 30-40%. Men detta är en del år sedan så det är ju möjligt att siffrorna har förbättrats. Då fanns alltså ingen uppföljning av de hästarna som klarade sig. Hur har det gått för dem i framtiden? Det hade varit mycket intressant att få se siffror hur överlevnadsstatistiken var efter t.ex. fem år.

A

Kan vara så att det är klokt att konstatera att situationer skiljer sig, beroende på diagnos och prognos, vilket jag försökt säga, då jag inte illustrerat buköppning specifikt just runt att kolla och inte ta för givet med f-bolagets täckning.

i den aspekten är vi övrerrens och jag tror det är viktigt att folk som försäkrar inser detta, så att man inte stirrar sig blind på att man tagit x försäkrning och tror att den ska täcka i samtliga fall.

Jo, fast även om situationer skiljer sig så har bolagen mycket svårt att göra kraftiga avsteg från villkoren. Sen om de försöker det i mer eller mindre mån, och/eller om vissa kliniker trycke på värde kontra prognos kan ju så vara.

Det vanligaste problemet är ju dock att folk inte läst sina villkor, och just som du säger anser att jag har försäkrat si, så allt täcks. Och det gör det inte, inte ens enligt villkoren. Men kollar man och dubbelkollar, speciellt inför mer kostsamma ingrepp, så slipper man obehagliga överraskningar.

Men med tanke på att tre olika stackars bolag betalat ut markant mer än livvärde i vetvård (under ett och samma år) utan att protestera (däremot säkert drömma om att 'människan ska ge upp snart'), och i extremfallet betalat ut 100 000 kronor i vetvård för en 15 000-kronorshäst - med en mycket dålig prognos i botten, så är det du beskriver inte 'regel'. Vilket jag tackar särskilt för..

Men om man kollar innan får man ju rakt och tydligt svar, och slipper fundera.

Apropå det, smådjur har exakt samma grund som stordjursförsäkringar, och ersätts på samma vis. På smådjur är man i princip ALLTID många, många ggr över livvärdet alldeles oavsett operation och prognos. Även där ersätts på precis samma sätt som häst. Dvs inom villkoren, utan hänsyn till liv-/marknadsvärde. Och tack och lov för det, skulle bli ganska svettigt för hundägare annars ;)

KL

Har inte läst allt men skulle aldrig utsätta mina hästar för buköppning. Jag älskar dom alldeles för mycket för att utsätta dem för det. Hellre får de sluta sina dagar utan en massa onödigt lidande.

Återigen, jag upprepar mig.
VAD är lidandet med en buköppning? Vad är värre än vid tex en hovböld (som kan göra fruktansvärt ont för djuret). Skulle du avliva vid en hovböld också? Eller en större sårskada?

Tanten - som öppnat flera och tror sig ha en god blick för hur djur mår

Jag undrar också. Inte för att verka som om jag vet mycket mer.
Men hur ställer sig de som inte buköppnar till långdragna boxvilor?
Min ponny mådde dåligt synligt de 2 första veckorna, sen hade han feber när han fick infektion i såret. Annars var han om än rätt dåsig (fick ju bra med smärtstillande!) vid gott humör tycker jag. Tillräckligt välmående för att dra ifrån mig och spränga en hage efter boxvila i 4-5 v...

Sen borde ju obehaget/'lidandet' vara högst olika för olika hästar. En 'pipig' häst som har en låg smärttröskel och som lätt tappar både matlust och lust till det mesta t ex lär ju ta själva konvalescensen betydligt sämre/hårdare än en glupsk sak med hög smärttröskel och en gaska obrydd inställning till det mesta. Till exempel.

Jag skulle ju t ex kunna säga att jag skulle ta bort shettisen vid ett benbrott, jag skulle aldrig utsätta honom för det lidande en lång boxvila skulle vara. Men det är det lidande för honom som en lång boxvila skulle vara. Inte så att alla hästar generellt och per automatik lider av en lång boxvila.

Jag har mött hästar som gärna travat fast de enligt all veterinärexpertis borde ha så ont att de helst inte rörde sig alls, och jag har mött hästar som haft vad som motsvarar ett skrubbsår smärtmässigt som betett sig som om benet varit brutet och ur läge. Jag tror ju att hästen i det andra exemplet 'lider' mer än den första, fast den första har en värre, smärtsammare åkomma.

Sen, det finns smärtlindring även till hästar, så att de inte efter t ex en bukop behöver ha djävulusiskt ont - om de har det.

Ja, jag håller med om att man måste ta hänsyn till individen - hur smärttålig h*n är och hur vederbörande skulle klara av boxvila och övrig konvalescens. Det hemska är ju att man aldrig har några garantier, "gör vi detta ingreppet med X veckors boxvila så kommer hästen att bli helt återställd".

Baldur hade boxvila pga en riktigt ful hovböld för några år sedan och det jobbiga var just att vi inte visste om han skulle bli bra. Det är ju iofs inte jobbigare för hästen men det känns mer motiverat om man har en hyfsat positiv prognos.

Kolla gärna vad konvalesensen är efter en bukoperation, när du ändå pratar med veterinären. :)

Jag håller på att förändra min försäkring... då får man ju höra "täcker en buköppning balbalbla"

Vissa säger att de skulle buköppna... Andra säger "skulle aldrig i mitt liv buköppna en häst".

Jag har fram tills nu aldrig tvekat att jag skulle göra det om det behövdes, men efter att ha fått höra från flera håll hur lång rehab det är och vilket lidande hästen faktiskt utsätts för (efteråt) så är jag mycket tveksam till om jag skulle låta min häst gå igenom det för min skull... för det skulle vara för min skull...

Vad säger ni? Har ni buköppnat, skulle ni göra det igen?
Skulle ni hellre låta hästen somna?

Jag har tack och lov ingen egen erfarenhet av detta, men jag har en kompis som lät göra det på sin tvååring. Hästen stod kvar på kliniken några dagar i nån form av sele...(?)...men såret öppnade sig och man fick ta bort hästen.
Ägaren är mkt bestämd på att aldrig utsätta ngn framtida häst för ngt sånt igen. Känslan är att det är emot naturen att till varje pris försöka behålla dem och att vi ibland måste låta dem gå vidare istället.

Och det kan jag fullständigt förstå.

*kl*

Båda mina hästar hade jag absolut låtit buköppnas. Just för att detta kan hända har jag mina hästar endast vetvårdsförsäkrade i 120.000:- plus ambulans osv. Om Mackans resonemang skulle stämma skulle en vanlig vetvårdsförsäkring vara helt onödig eftersom hästen inte är försäkrad i något livvärde.

vad skulle det ha med saken att göra? man väljer ju själv hur man försäkrar sin häst, vill du ha den försäkrad för buköppning är det ditt val, precis som du valt eller hur : )

Ta försäkringen som täcker buköppning! Om du nu mot förmodan blir ställd inför faktum att det behövs, så avgör du då om du vill göra det, eller inte.
Bättre då att ha möjligheten än att inte ha den.
Finns inget fall som är det andra likt, alla har olika erfarenheter, och enbart du kan avgöra hur du vill göra med din pärla om du står inför det beslutet.

Jag kanske har missuppfattat dig helt men jag uppfattade ditt resonemang i försäkringsfrågan som att fb kan säga nej till öppning om de ansåg att hästens livvärde var för lågt. Det var det jag menade med min hänvisning till dig:).

*kl*

Ang detta med lång konvalescens då opererades min ena för en hörnstödsfraktur när hon var fem. Det innebar åtta veckors boxvila. Men det hade jag gjort om alla gånger om jag stod inför valet igen. Det går att hålla hästarna på gott humör även på boxvila:).

Jag skulle säga att det beror på var du bor, jag skulle aldrig fundera på en buköppning då jag har 70 mil till närmaste klinik som utför buköppningar och att lasta en kolikhäst och köra 70mil... om det ens är möjligt att komma fram innan delar av tarmen dött. Men om jag bodde nära så skulle jag avväga hur långt liv hästen hade kvar mot att utsätta den för en stor bukoperation dvs hur gammal hästen är och om den har några andra skador som inverkade på hur länge den förväntas leva

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 186
Senast: Mint
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat... 2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 386
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 814
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur