Vilka kryddor gillar du då? Vad brukar du annars använda när du lagar mat, om du inte använder buljong?
Det är lättare att tipsa om man har någon form av utgångspunkt, men jag brukar använda antingen kycklingbuljong eller köttbuljong i det mesta. (Och även jag tycker knorr är bäst av de vanligaste märkena. Vissa märken är helt omöjliga att lösa upp...

)
Jag tror att jag aldrig lagar mat utan svartpeppar, så en grovmalen sådan skulle jag satsa på som första val.
Det är bättre att använda en sort, så att den inte blir för gammal, än att ha 10 olika burkar som allihop är lite gamla. (Det händer ju absolut inget farligt med torra kryddor, men de blir tråkiga fort. Framförallt om de är färdigmalda.)
Min spenatsoppa börjar med fräst finhackad gul lök (schalottenlök eller silverlök om det finns, har jag inget av det funkar röd lök också), ibland lite fräst vitlök. Smula ner buljongen och rör så att den löser sig lättare. Släng på hackad spenat och vatten. (Jag kokar upp vattnet i vattenkokare först så att det går fortare till kokning med den frysta spenaten. Spenat tappar den fräscha färgen om den måste koka för länge.)
Kryddar med svartpeppar och smakar av med salt tills jag tycker den är lagom. Här slutar de obligatoriska stegen.
Oftast rundar jag sen av den med en skvätt grädde eller mjölk, och kryddar med en mindre skvätt (torr) sherry eller dito vermouth. Tar ett par tag med muskotnöt över, och serverar med mjukkokt ägg.