Mild dressing/sås

Visste inte att det gick att äta så lite mvh hade typ 300 g i skink och ost sås idag. Men du kanske menade typ 1 kg för det är nog det som går åt/person och månad i den här familjen :angel: :angel: :angel:
Sonen äter inte fetaost tyvärr och dottern bara ibland. Min mage är bara 15 % av vad en normal magsäck är, så av de 100-150 gram jag äter per portion mat så är fetaost en mycket liten del av maten tyvärr ;) Av 100 gram ska 50 % vara protein, typ tex kyckling, 30 % kolhydrater typ tex potatis och 20 % grönsaker tex sallad (med feta eller + fetadressing). Inte mycket feta som går ut numera ;)

Men jag håller med, det ÄR mycket gott!
 
Jag kör gärna turkisk eller grekisk yoghurt, fetaost, citron, vitlök, svartpeppar, vitpeppar ev salt. Funkar säkert utan vitlök.
Gott till typ lax, kyckling, grillat etc.
Helt klart är att sonen inte får glömma fetaost i morgon med andra ord :D Citron har jag redan hemma, tror även lite lime.
 
Jag brukar mixa fetaost med creme fraîches om jag vill ha en fastare röra. Då blandar jag i citronpeppar och droppar i lite citron (behövs inte men det blir ännu godare). Den är inte stark alls.

Hemma är annars gräddfil med hackad lök också fint. Tror mamma har citron i den också? Gott till fiskpinnar och enklare, snäll mat.

Bästa dressingen är olivolja, citronsaft, örtsalt, vanligt salt och finmald peppar. Och vitlök om man vill.
 
(Jag misslyckas varannan gång med min nuvarande stavmixer, aldrig med förra som på papperet var sämre och slöare. Så vanlig visp och skål är överlägset just nu. Har inte fattat vad det beror på…..)

Jag har ocksa problem med min nya suverana 🙄 stavmixer. Det beror pa att den ar FOR effektiv. Jag maste komma ihag att stalla ner hastigheten och bara anvanda "huvudet" med tva knivar, eller plattan. Det hackar dock mycket, mycket bra och numera gar det bra med majonas ... aven om beanaise sasen fortfarande bara gar ihop varannan gang. Det kan dock bero pa att det ar sa oerhort sallan jag gor bearnaise sas.
 
Är själv inte så förtjust i dressing blandar hellre äppelcidervinäger och oljor vid behov 😂
Usch, jag avskyr oljor och sådana blandningar. Det stod man skulle hälla något, balsamico eller vad det nu heter, i tomat- och paprikasalladen, men jag lät bli. Kan inte med att olja och ha i sådant där på det viset. :o
 
Usch, jag avskyr oljor och sådana blandningar. Det stod man skulle hälla något, balsamico eller vad det nu heter, i tomat- och paprikasalladen, men jag lät bli. Kan inte med att olja och ha i sådant där på det viset. :o
Måste du äta dressing alls då, jag gör det nästan aldrig gör hellre en sås om jag vill ha något till :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp