Mild dressing/sås

Usch, jag avskyr oljor och sådana blandningar. Det stod man skulle hälla något, balsamico eller vad det nu heter, i tomat- och paprikasalladen, men jag lät bli. Kan inte med att olja och ha i sådant där på det viset. :o
Balsamicovinäger är en vinäger producerad i provinserna Modena och Reggio Emilia. Den görs på druvmust från ettantal godkända druvsorter. När jäsningen kommit igång skall den lagras på fat i minst 60 dagar. Träslagen i faten kan variera och träslaget sätter karaktär på smaken.

I mitt tycke är Balsamico, både mörk och vit, helt oumbärlig i köket och kan användas till mycket annat än dressing. Utmärkt smaksättare i såser för lite syra t ex.

Om du aldrig provat så gör det, du blir glatt överraskad. Jag lovar.:love1:
 
Balsamicovinäger är en vinäger producerad i provinserna Modena och Reggio Emilia. Den görs på druvmust från ettantal godkända druvsorter. När jäsningen kommit igång skall den lagras på fat i minst 60 dagar. Träslagen i faten kan variera och träslaget sätter karaktär på smaken.

I mitt tycke är Balsamico, både mörk och vit, helt oumbärlig i köket och kan användas till mycket annat än dressing. Utmärkt smaksättare i såser för lite syra t ex.

Om du aldrig provat så gör det, du blir glatt överraskad. Jag lovar.:love1:
Lovar jag ska testa, för din skull! :)

Har testat en gång för länge sedan, helt oskyldigt i sallad och spottade och fräste typ.... :o Nu är jag misstänksam mot allt vin, vinäger, äppelcider, oljor och allt liknande! :rofl:
 
Balsamicovinäger är en vinäger producerad i provinserna Modena och Reggio Emilia. Den görs på druvmust från ettantal godkända druvsorter. När jäsningen kommit igång skall den lagras på fat i minst 60 dagar. Träslagen i faten kan variera och träslaget sätter karaktär på smaken.

I mitt tycke är Balsamico, både mörk och vit, helt oumbärlig i köket och kan användas till mycket annat än dressing. Utmärkt smaksättare i såser för lite syra t ex.

Om du aldrig provat så gör det, du blir glatt överraskad. Jag lovar.:love1:
Hemma används främst den mörka till kött, och tas på i ungefär samma mängd som jag har chokladsås på glass :cautious::rofl:
 
Crema du balsamico är så gott men är inte samma som balsamvinäger om jag förstått det riktigt. Utan crema di balsamico är en reduktion av balsamvinäger. Nu gillar jag båda men den förstnämnda är så god, perfekt till mozzarella sallad, men den såsen gör det mesta lite mera mumsigt enligt mig ^^
 
Jag gillar denna, smak men mild (tycker jag). Mer som en dressing än tjockare cf-sås
 

Bifogade filer

  • A2E201FC-09F0-4A90-8EC5-EA6277CDBB79.jpeg
    A2E201FC-09F0-4A90-8EC5-EA6277CDBB79.jpeg
    40,6 KB · Visningar: 17
Om du gillar fetaost är det gott att stampa den och blanda med gräddfil, krydda med salt och peppar. Den ska vara i kylskåpet ett par timmar innan servering.
 
Min enklaste sås är creme fraish och sweet chili och så rör man ihop efter eget tycke och smak. Avskyr när det är starkt så därför blir det bara lite sweet chilisås. Men perfekt till ex grillat!
 
Min enklaste sås är creme fraish och sweet chili och så rör man ihop efter eget tycke och smak. Avskyr när det är starkt så därför blir det bara lite sweet chilisås. Men perfekt till ex grillat!
Går tyvärr bort, chilisås är inte min grej, och grillat har jag tyvärr inte ätit på många år nu :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp