Bullterriers...

M

Mulen

Jag har av någon anledning fastnat totalt för denna ras...

Undrar om någon här har en och vill berätta lite om hur de är jämfört med andra raser. Såg ett program på tv om rasen där den framstod som väldigt....orginell!

En kompis till mig som är ganska mycket mer hundinsatt än vad jag är säger att det inte ska vara en bra första-hund!

Vad säger ni hundvetare om det? I programmet verkade de inte ha den uppfattningen, men sen var det kanske lite vinklat så att bullterriern skulle framstå som världens bästa ras...
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Åhhh, jag
love.png
älskar
love.png
Bullterriers!!
Det bästa du kan göra är att kolla här och ta kontakt med uppfödare och människor som äger Bullterriers.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Att döma av de bullterriers som jag träffat så tycker jag nog att man bör ha en viss hundvana för att det ska fungera bra med en bullterrier. De är väldigt självsäkra och egensinniga och om man inte i ett tidigt stadie reder ut vem som bestämmer så får man en riktig huligan hemma.

Men det finns ju många raser som kräver "hundvana" och inte är lämpliga som förstagångshundar, ändå lyckas massor av förstgångsägare utmärkt med dem. Bara man vet vad man ger sig in på och har någon med stor hundkunskap att fråga om råd så är det ju inte omöjligt!
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag och pojkvännen skaffade en bulle som första hund, vi hade visserligen hundvana från respektive hem, och det har gått alldeles utmärkt. Man måste nog ha ett hum om vad man pysslar med dock, för som sagt är bullarna väldigt självständiga och envisa, vilket innebär att de inte är speciellt förarkänsliga och kräver lite fantasi vid träning. Man bör nog också vara utrustad med en hel del humor och tålamod. Jag kan råda dig till att läsa på ordentligt om rasen och deras ursprung. Ta kontakt med uppfödare, de allra flesta är väldigt hjälpsamma och talar om om de inte tycker att du passar för en bulle.
Svenska Bullterrierklubben finns på www.svbtk.com, är väl värd ett besök av alla som är intresserade av rasen. Är intresset seriöst kan jag varmt rekommendera boken "Bullterriern i våra hjärtan" som finns att köpa genom klubbshopen. Där står i princip allt man behöver veta.
/Mimmi
 
Tack för alla svar! Jag hade förvisso tänkt att jag skulle få lite mer "kött på benen" vad gäller rasen...och hundar i allmänhet innan jag skaffar mig en.

Men steg ett är att övertala pojkvännen...han tycker nämligen att rasen är groteskt ful och har bestämt sagt att "en sån" ska vi aldrig ha! *s*
Men han bör ge med sig lagom tills jag är redo att skaffe en enligt min tidsplanering...
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
De är i alla fall förbaskat söta, den saken är säker!!
love.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Haha
biggrin.png

Min sambo tycker likadant! Han gillar staffar och tyckte att vi kunde skaffa en sån, men när jag föreslog en bullterrrier då slog han bakut med omdömet "fula små grisar"... De som är så söta!
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag och sambon har också funderat på en bullterrier och undrar vad de kostar ca?
 
Dom brukar ligga på 10-12.000 kr.

Min kompis har en väldigt söt tik, från Frankrike :love:
 
Har haft bullterrier

supermysiga bra hundar på alla de sätt och vis

men

kräver en konsekvent matte/husse
med tålamod och bar plånbok till möbler och skor under den tid hunden är valp

även fast man inte haft hund tidiagre så kand et gå för bullen liknar ingen annan hund ändå!

:love:

var mkt noga med sjukdomshistoria

hittar du bra kennlar och bestämmer dig lite mer så Pm gärna så kan jag råda dig lite

är väl insatt i 80% av alla reg kennlar på ett ungefär

mvh
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 668
Senast: Trasten
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 650
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 182
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp