Ifall nån som läser det här har vart inlagd på bup eller kanske har ett barn som har vart det eller nåt så vore det JÄTTE SNÄLLT om ni berättade lite! För det är kanske 99% bestämt att jag ska bli det och har läst massor men det verkar sååå läskigt och jobbigt så undrar om det är så. Och alla säger bara att det är bra och dom kan hjälpa mig och sånt men vet inte om jag tror på dom eller om dom bara säger så. Fast ja egentligen så passar jag väl där för har känt mig helt konstig idag. Alltså inte att alla som är på bup är konstiga men jag typ har massa tankar som jag ALDRIG har haft som typ jag vet inte om det är jag eller monstret som tänke det. Och det är saker som jag inte KAN säga till mina föräldrar eller nån på sjukhuset eller nån. För det är så så SÅ konstiga och dåliga saker och om dom skulle veta det skulle dom nog aldrig låta mig vara ifred alls. Och skulle ALDRIG komma från bup då. Så kan INTE berätta det för nån. Och det nästan mest jobbiga är att jag vet inte om det liksom är JAG som tänker dom sakerna eller om det är monstret som säger det. Så vet inte om jag borde lyssna på det eller inte. Så det är i min hjärna hela hela tiden så kan nästan inte tänka på nånting annat. Och liksom jag vet inte om jag VILL ha dom tankarna och göra dom sakerna eller om jag inte vill det. Men en sak iallafall att idag har inte BARA monstret bestämt iallafall! Eller ja mest så har jag inte kämpat mot det men har iallafall klarat målet som var igår att jag skulle dricka nånting. Och idag har jag gjort det två gånger. Vet att det låter så töntigt och dumt med det som mål och typ ha svårt att göra det men ärligt det var jätte svårt. Sen efter så var monstret så så så arg och gjorde igen så jag fick världens utbrott och sen kunde jag typ inte sluta grina. Så känns som jag ALDRIG kommer bli av med monstret som blev så av att jag drack det jag drack då. Så fattar inte då hur jag ska klara typ dricka nåt mer eller äta saker och ja allt sånt. Men kan ju inte bara ha sond resten av livet heller. Eller ja iallafall om det inte är väldigt kort innan det är slut liksom. Men ja kanske inte går att fatta vad jag skriver idag för kan inte tänka känns det som. Och ska sova nu men kan inte sova även fast jag är jätte trött. Så vill mest av allt bort härifrån fast samtidigt så vill jag typ skriva ett brev till mina föräldrar och förklara allt innan jag ens får gå ut så dom vet. För det är som halva jag vill följa dom hemska tankarna och halva vill typ få hjälp att stoppa det innan jag gör det. Och jag VET inte hur jag ska kunna veta vad jag borde och vad JAG vill liksom.
 

Eftersom vi bara hör en sida av saken kanske vi på buke inte ska säga något om hur din och din mammas relation ska vara. Det är viktigt att du lyssnar på dom som behandlar dig, vårdpersonalen, och inte på främlingar på nätet. Vi lägger gärna in sådant som hänt oss och det är ju inte alls säkert att det är det som hänt dig.
Jag antar att det där är riktat till mig eftersom jag sagt at jag anser det gränslöst av TS mor att berätta om TS sjukdom för kreti och pleti. Jag står för det jag skrev till 100%. Om du tycker det är okej att någon springer runt och sprider ut information om dina psykiska problem så får det stå för dig.
För övrigt har vi aldrig mer än en sida av saken så med din inställning kan vi lägga ner Buke helt och hållet.
 
Nej kanske inte men om man tänker såhär. Att dom har lagt sååå mycket tid och pengar på mig och mina ponnysar. Och liksom nu kan jag inte ens ta hand om dom själv så nu får dom göra exakt ALLT med dom! Och enda jag gör är att jag gör dom mer oroliga och massa bråk och tar ÄNNU MER tid för dom liksom att dom måste vara här med mig och massa sånt hela tiden. Så ja även om dom älskar mig så tänk ändå skillnaden om det inte var för mig. Då skulle dom kunna göra typ vad dom vill istället för att dom också måste vara här och lägga nästan all tid på mig. Så känner mig dum för det liksom och att på det sättet vore det bättre utan mig.
De gör redan det de vill. De är med sin dotter, de stöttar henne så gott de kan och de uppskattar all tid tillsammans, även bråken. ♥️

Jag förstår att du inte ser det men jag lovar dig. Dina föräldrars liv blir inte bättre av att du inte finns. ♥️
 
Jag har haft grav gastropares (nu ganska mild). Jag spydde 50-60 gånger/dag i drygt 2,5 år. Jag kunde verkligen inte äta. Var det mitt fel? Nej, självklart inte. Det berodde på en sjukdom precis som det beror på en sjukdom för dig. Det är inte bara att äta. Det är så enormt många saker som ligger bakom och som spelar in. Det går verkligen inte att jämföra med att inte vilja ta en medicin eller att inte vilja ha gips.

Nej det var inte du eller din vikt som gjorde att C blev halt och om så vore vore inte lösningen att du skulle gå ner i vikt. Du måste må bra för att ditt liv ska fungera och kroppen mår inte bra om den inte får tillräckligt med näring. Det är ju därför du är där du är just nu. För att du ska få hjälp med att bli frisk igen.
Fast om C så hon hade både kotleds och hovledsinflammation och jag har läst på flera ställen att båda dom kan vara av dålig belastning och såna saker. Så isåfall KAN det ju vara min vikt också ELLER nåt annat. Men borde iallafall vara bättre för henne ifall jag är mindre tung. Men spelar ju egentligen ingen roll nu för jag går ju ändå inte väga som JAG vill. Så måste ju bli kanske tung för henne iallafall och det känns inte så snällt.
 
Fast om C så hon hade både kotleds och hovledsinflammation och jag har läst på flera ställen att båda dom kan vara av dålig belastning och såna saker. Så isåfall KAN det ju vara min vikt också ELLER nåt annat. Men borde iallafall vara bättre för henne ifall jag är mindre tung. Men spelar ju egentligen ingen roll nu för jag går ju ändå inte väga som JAG vill. Så måste ju bli kanske tung för henne iallafall och det känns inte så snällt.

Oftast så är det tungt underlag med hård belastning som orsakar dessa hältor, t.ex att hästen rids 5 gånger i veckan på en ridbana med underlag som är tungt och rör sig mycket. Tänkt typ underlag som i en sandlåda. Det är tung belastning på hästens leder, tung belastning och ryttarens vikt är inte samma sak 😊
 
Fast om C så hon hade både kotleds och hovledsinflammation och jag har läst på flera ställen att båda dom kan vara av dålig belastning och såna saker. Så isåfall KAN det ju vara min vikt också ELLER nåt annat. Men borde iallafall vara bättre för henne ifall jag är mindre tung. Men spelar ju egentligen ingen roll nu för jag går ju ändå inte väga som JAG vill. Så måste ju bli kanske tung för henne iallafall och det känns inte så snällt.
Min häst har också haft kotledsinflammation en gång, det var inte pga min vikt (är väldigt säker på det då hon är storhäst). Det är mycket otroligt att din ponny skulle fått det av din vikt. Sannolikt för min häst är att det blev för mycket ridning på dåligt underlag, plus häst som självmotionerade i lerig hage.
 
Oftast så är det tungt underlag med hård belastning som orsakar dessa hältor, t.ex att hästen rids 5 gånger i veckan på en ridbana med underlag som är tungt och rör sig mycket. Tänkt typ underlag som i en sandlåda. Det är tung belastning på hästens leder, tung belastning och ryttarens vikt är inte samma sak 😊
Jag rider aldrig så med mina ponnysar, förutom träning oftast en gång i veckan så rider jag MAX två gånger i ridhus eller ridbanan. Fast ridbanan vid stallet är ganska dålig så brukar inte rida där så ofta. Utan rider ut så ofta det går så dom går nästan aldrig mycket på sånt underlag.
 
Jag rider aldrig så med mina ponnysar, förutom träning oftast en gång i veckan så rider jag MAX två gånger i ridhus eller ridbanan. Fast ridbanan vid stallet är ganska dålig så brukar inte rida där så ofta. Utan rider ut så ofta det går så dom går nästan aldrig mycket på sånt underlag.

Det låter som ett bra upplägg :) Hur ser hagarna ut, blir det väldigt lerigt på hösten/vinterna så att det blir lera ovanför kronranden?
 
Det låter som ett bra upplägg :) Hur ser hagarna ut, blir det väldigt lerigt på hösten/vinterna så att det blir lera ovanför kronranden?
I vissa bitar av hagen kan det bli det men inte hela. Men då när hon började vara halt så hade hon sprungit mycket i hagen för hon blev stressad av en häst på rymmen utanför. Och då var hagen ganska knölig men inte så lerig.
 
Fast om C så hon hade både kotleds och hovledsinflammation och jag har läst på flera ställen att båda dom kan vara av dålig belastning och såna saker. Så isåfall KAN det ju vara min vikt också ELLER nåt annat. Men borde iallafall vara bättre för henne ifall jag är mindre tung. Men spelar ju egentligen ingen roll nu för jag går ju ändå inte väga som JAG vill. Så måste ju bli kanske tung för henne iallafall och det känns inte så snällt.
Nej det beror inte på din vikt. Jag har ju inte sett dina ponnysar men med tanke på att du är så utmärglad så du inte ens får gå utan måste sitta i rullstol så är inte vikt orsaken till skadan. Det jag lärt mig om hovledsinflamation är att det ofta beror på en vrickning som man inte upptäcker och tränar vidare på. Det var så min vackra vita <--- fick sin hovledsinflamation (nästan 100% säker eftersom jag i efterhand kan se mönstret för när det började och det hände en grej strax innan). Jag tävlade min häst tom 80 km distans efter den skadan och jag gick inte ner ett enda kg mellan skada, igångsättning och tävling.
Resonemanget med vikt som orsak till din hästs skada är monstret som talar. Rent rationellt så vet du att det inte är sant men monstret har ett jättestort övertag eftersom du är ledsen för att din vän har haft ont och därför kan monstret kila in sig i de skuldtankarna och skapa om dem så att det passar in i monstrets agenda.
 
Fast om C så hon hade både kotleds och hovledsinflammation och jag har läst på flera ställen att båda dom kan vara av dålig belastning och såna saker. Så isåfall KAN det ju vara min vikt också ELLER nåt annat. Men borde iallafall vara bättre för henne ifall jag är mindre tung. Men spelar ju egentligen ingen roll nu för jag går ju ändå inte väga som JAG vill. Så måste ju bli kanske tung för henne iallafall och det känns inte så snällt.
Hästar kan få sådana skador av felaktig belastning. Det är inte samma sak som att ryttaren är för tung utan att hästen går och belastar sig fel och varför den gör det kan bero på tusen olika saker. Alltifrån att hästen går på bogarna till dåligt underlag, felaktig skoning eller att hästen har dragit en repa i hagen, sträckt sig och sedan felbelastat sig eller som med min ena, hon hade en liten atrosförändring på ena bakknät vilket gjorde att hon felbelastade sig. Det kan också bero på att hästen har trampat snett och vrickat sig. Jag anser mig vara för tung för min ena häst just nu. Det betyder dock inte att jag är överviktig utan han är dåligt musklad just nu och jag är för obalanserad efter att inte ha kunnat rida ordentligt på över ett år och den kombon blir inte så bra. Lösningen är inte att jag ska gå ner i vikt utan lösningen är att han musklar sig och att jag blir mer balanserad. Om man är normalviktig och är för tung för en häst är lösningen aldrig att människan ska bli underviktig för att kunna rida den hästen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 231
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 893
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 579
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp