Burka i Sverige

Förlåt om jag var otydlig i inlägget :).
Du var inte otydlig. @tanten du drar på väldigt snabbt här tycker jag ;).

@Blue Den artikeln har jag också läst. Gör mig jävligt förbannad att dessa män fick styra och ställa som de ville. Tycker inte det finns några ursäkter alls faktiskt - antingen kan de ju själva sitta bakom skärmar eller stanna hemma eller helt enkelt bara hålla käft. Tycker jag.

Angående könsuppdelade badtider, så läste jag i en artikel att en badhuschef upplevde den delade tiden som ett steg mot jämställdhet. Anledningen var helt enkelt att många kvinnor inte vågade gå dit de vanliga tiderna i början (ofta pga att de inte kunde simma) men efter hand som de lärde sig simma och vara säkra i vatten så började de även ta med sig barnen och därmed gå på ordinarie tider.
Detta ledde då till att barnen fick lära sig simma och att kvinnorna blev mer integrerade i samhället. Hade man inte haft speciella tider för kvinnor hade dessa aldrig kommit dit alls.

har sällan sett människor med burka men de ggr jag sett har jag tyckt det varit otäckt , en "kvinna" satt på lekplatsen med burka o inte en svensk unge fick vara kvar ...HUR vet man om det ens ÄR en kvinna ...det kan lika gärna vara en pedofil eller vadsomhelst under där ..
Jag förstår att ett förbud mot burka inte är problemlösaren , men männen och "klanerna" som begär att deras kvinnor ska ha burka måste väl upplysas och att åtm inte nästa generationer tvingas ha det ...sen tror jag inte på att dom bär det av fri vilja , dom är indoktrinerade o tycker det ska vara så ...

Fast var inte samhället mer homogent då - var det bra? Kvinnor hade inte en lika framträdande roll eller lika stark röst på 80-talet som de har idag, exempelvis. HBTQ-rörelsen existerade knappt.
Jag bara kommer med frågor - har ingen aning om hur det var i svenska skolan på 1970-talet. Jag bara tror inte riktigt på det där "allt var bättre förr".
Vad har det för roll om samhället på 80 och 90 talet var mer homogent eller inte? Vad rättfärdigar det att vi skulle återinföra könssegregerade klasser 2015? Du ställer inte bara en massa frågor -du lägger ord i min mun också. Jag har aldrig påstått någonstans att det var bättre förr.
Kan du verkligen inte alls tänka dig att det är lättare att tala om ett övergrepp (om vi nu ska fortsätta med det exemplet) med en annan kvinna, jämfört med en man? Det kan jag mycket väl förstå själv. Räcker det inte med att en elev säger att hon inte vill prata om sådant i blandad grupp, att hon mår dåligt av det? Ska vi ändå tvinga henne att sitta med i blandad grupp?
Men var har du fått för dig att skolan ska vara någon slags terapistudio? Det känns på något sätt oseriöst att du hela tiden framför det så. Och jag har absolut inte sagt att en elev minsann ska berätta om sexuella trauman om man inte vill det. Vad får du det ifrån? Jag har höga tankar om dig för du är riktigt trevlig schysst att diskutera med. Jag säger härmed absolut inte att du ska ropa Stop, stop, stop om någon elev känner behov att prata om sina problem under en lektion när det känns bra för denne att göra så. Då finns ju du och gruppen där som stöd. All diskussion kommer ju naturligt när människor känner att de kan öppna sig för gruppen. Du verkar ta för givet att bara det är kvinnor såå- Nu nu är Ni alla trygga här nu kan vi diskutera allt tillsammans. Så vem vill börja?
Har du någonsin arbetat med SFI - frågar jag nu efter att du ställt en hel del märkliga frågor. Vet du något om SFI, SVA, och vuxenutbildning? Vad tror du att vi gör på en vanlig lektion en vanlig dag?
Måste jag ha arbetat med SFI för att få ha en åsikt i frågan om könssegregering är en bra lösning eller inte?? Vad Ni gör på en lektion? God undervisning i svenska, samhällsfrågor, diskriminering - vad är det egentligen (kan ju vara bra för en del grupper att få veta tänker jag nu) reproduktiv hälsa har jag läst att det undervisas i då passar det ju bra att informera och undervisa i myten om mödomshinnan tex. Det kan ju vara bra för både män och kvinnor, så inte deras döttrar tvingas till undersökning.

Det handlar inte om att tysta någonting. Du får prata push up-bhåar om du vill. Normer är intressant - men också fokus något mer breddat, ex HBTQ, på queer, på crip - vad är normativitet? Hur upplever du din kropp och varför? Hur vet jag om jag gör mitt val av egen vilja eller inte? Vem bestämmer om jag gör mitt val av egen vilja? För uppenbarligen anses ju vissa val vara fel.
Du sa ju i ditt inlägg jag citerar: Jag anser det klart tröttsamt att ständigt behöva ursäkta/förklara mina kläder. Så börjar du dra en massa andra frågeställningar och breddat fokus. Jag har väl inte påstått att burka och silikonbröst ska det handla om och de ska ställas mot varandra inget annat är värt att diskutera. Allt det du tar upp är värt att ta upp till diskussion om någon vill det. Vi har frihet att göra vilka val vi vill i Sverige -enligt lag. Sen är det ju inte så i alla fall. Om jag anser vissa val är ogynnsamma av olika skäl och tycker en diskussion på bukefalos är värd min tid, varför ska det då kontras med -För uppenbarligen anses ju vissa val vara fel......Så säger jag ju inte......
Och det har ju flera här i tråden skrivit är kvinnoförnedrande, det anser dock inte kvinnorna själva som bär dem. Är det ett internaliserat förtryck, eller de själva som bestämmer över sin egen upplevelse?
Inte kvinnoförnedrande, men uttryck för förtryck av det kvinnliga könet. Kvinnor som bär slöja säger de själva bestämmer, kvinnor med fina bröst men vill ha F-kupa säger de själva bestämmer. Det är INTE ett internaliserat förtryck!!!
Det är viktigt! Jag är dock helt ointresserad av ytterligare en skamspiral där kvinnor ska jagas in inom ramarna, och sitta i timmavis för att förklara varför de valt att ha slöja/pushup/stickad tröja/tatuering. Och igen - varför är mäns kläder så himla oviktiga?
. Varför vill du tysta debatten och diskussionen genom att inta offermentaliteten?Mäns kläder....var kom det ifrån? Män klär sig väl som de vill? Eller finns det något i bibeln, koranen som säger hur de ska vara klädda för anses rena och inte attraktiva?
gulan

har sällan sett människor med burka men de ggr jag sett har jag tyckt det varit otäckt , en "kvinna" satt på lekplatsen med burka o inte en svensk unge fick vara kvar ...HUR vet man om det ens ÄR en kvinna ...det kan lika gärna vara en pedofil eller vadsomhelst under där ..
Jag förstår att ett förbud mot burka inte är problemlösaren , men männen och "klanerna" som begär att deras kvinnor ska ha burka måste väl upplysas och att åtm inte nästa generationer tvingas ha det ...sen tror jag inte på att dom bär det av fri vilja , dom är indoktrinerade o tycker det ska vara så ...
Hur vet du att kvinnan och mannen utan burka som sitter vid lekplatsen inte är pedofiler?
Jag är minst lika upprörd som du över att en del tvingas bära burka, men då är det tvånget man behöver bekämpa.

Inte "det kanske är en pedofil under burkan" och andra underliga argument som inte har med saken att göra

Inte "det kanske är en pedofil under burkan" och andra underliga argument som inte har med saken att göra

Varför har det inte med saken att göra? Att människor känner ett obehag inför någon som valt att maskera sig är det väl absolut relevant att ta med i resonemang kring ett ev. förbud?

Många saker som är tillåtna privat är inte tillåtna i det offentliga rummet för att människor känner obehag eller tar anstöt och de allra flesta tycker att lagstiftningen som reglerar detta är bra.

Här tappar du mig.

Förklara för mig hur man individualiserar verb, satsdelar och possesiva pronomen t.ex.

Vari ligger grammatikens och uttalets individuella frihet.

Nu har du tappat mig.

Men jag utgår liksom från, utifrån gamla kunskaper när min mamma jobbade som SFI-lärare i några år och hur det var då, att viss samhällsundervisning ingår i SFI.
Och i den samhällsundervisningen "borde" det visas upp hur svenska samhället ser på individens frihet, och att kvinnor och män har samma rättigheter i Sverige.
Så var det när mamma var SFI-lärare och trots att det är många år sedan, hoppas jag att man inte glömt den aspekten av undervisningen idag.

Ledsen att jag var otydlig.

Och om det nu inte är en kvinna under burkan utan en man. Vad är problemet? Jag har faktiskt sett män på flera av lekplatserna i vårt område.

Däremot låter det ju som ett väldigt oartigt beteende att köra bort andra barn från lekplatsen.

Jag kan försöka att vara väldigt tydlig.

Varför skall det här vara förbjudet på allmän plats.
205027277_bed7b8b5-5bfa-4599-9e4f-ea6d9b28de85.jpg

Men inte det här?
burka_72795115.jpg

För egen del så går jag ibland klädd i de övre kläderna.
Men vet att jag måste ta av mig hjälmen för att inte skrämmas.
Och på allmän plats.

Och om det nu inte är en kvinna under burkan utan en man. Vad är problemet?
Att personen inte går att identifiera.
Om jag satt med MC-kläder inklusive integralhjälm med tonat visir i sandlådan så skulle den nog bli tom illa kvickt.
Vilket inte händer om jag tar av mig hjälmen.
Vad är skillnaden mellan dessa plagg tycker du?

Att personen inte går att identifiera.
Om jag satt med MC-kläder inklusive integralhjälm med tonat visir i sandlådan så skulle den nog bli tom illa kvickt.
Vilket inte händer om jag tar av mig hjälmen.
Vad är skillnaden mellan dessa plagg tycker du?

Jag tycker inte att någon klädsel ska förbjudas. Och det där argumentet om identifiering kommer ju upp lite då och då i den här debatten på Buke. Jag kan inte se behovet av att kunna identifiera människor. Det borde ju då rimligen leda till att man inte kan bära stora solglasögon, scarves eller andra plagg som helt eller delvis täckte ansiktet.

Och jag tror att om du satte dig i sandlådan i den där utstyrseln skulle du få en hel del nyfikna barn runt dig. I sällskap med lätt roade föräldrar.

Jag kan inte se behovet av att kunna identifiera människor.
Det behovet är reglerat i lag.
Och jag tycker att den lagen skall vara lika för alla.
Oavsett om det gäller MC-kläder eller burka.
Här är lagen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-2005900-om-forbud-mot-m_sfs-2005-900/

Jag har personligen blivit kommenderad att ta av mig min MC-hjälm.
Och anser att det skall vara lika för alla.
Om jag behöver gå att identifiera så är ju behovet lika stort för andra även om dessa bär burka.

Det var i en butik för att få komma in och handla.

Det behovet är reglerat i lag.
Och jag tycker att den lagen skall vara lika för alla.
Oavsett om det gäller MC-kläder eller burka.
Här är lagen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-2005900-om-forbud-mot-m_sfs-2005-900/

Jag har personligen blivit kommenderad att ta av mig min MC-hjälm.
Och anser att det skall vara lika för alla.
Om jag behöver gå att identifiera så är ju behovet lika stort för andra även om dessa bär burka.

Det var i en butik för att få komma in och handla.

Vad gäller butiken så gör ju de egna regler. Det är ju inte allmän plats. Och maskeringsförbudet gäller vid sammankomster, demonstrationer och så. Inte generellt.

För övrigt måste det ha varit en kul syn att ha sett dig i fullt skinnställ med hjälm sittandes i sandlådan.

Vad har det för roll om samhället på 80 och 90 talet var mer homogent eller inte? Vad rättfärdigar det att vi skulle återinföra könssegregerade klasser 2015? Du ställer inte bara en massa frågor -du lägger ord i min mun också. Jag har aldrig påstått någonstans att det var bättre förr.

Jag ställer frågor för att jag inte har en massa svar. :) Det var du som drog upp att skolan aldrig hade könsuppdelade grupper förr. Det vet jag inte ens om det är sant. Och är det sant så har jag varken svar på varför det var så, eller om det det självklar var bättre.

Men var har du fått för dig att skolan ska vara någon slags terapistudio? Det känns på något sätt oseriöst att du hela tiden framför det så. Och jag har absolut inte sagt att en elev minsann ska berätta om sexuella trauman om man inte vill det. Vad får du det ifrån? Jag har höga tankar om dig för du är riktigt trevlig schysst att diskutera med. Jag säger härmed absolut inte att du ska ropa Stop, stop, stop om någon elev känner behov att prata om sina problem under en lektion när det känns bra för denne att göra så. Då finns ju du och gruppen där som stöd. All diskussion kommer ju naturligt när människor känner att de kan öppna sig för gruppen. Du verkar ta för givet att bara det är kvinnor såå- Nu nu är Ni alla trygga här nu kan vi diskutera allt tillsammans. Så vem vill börja?

Givetvis är inte alla kvinnor alltid trygga för att det är en kvinnorgrupp. Men många kvinnor uttrycker mycket tydligt att det känns tryggare. Räcker det inte att detta uttrycks rakt ut?

Nu är det detta exemplet inte jättevanligt. Men inom SFI har vi traumatiserade elever, det går inte att bortse ifrån. Vi har särskilda traumagrupper för dem som har konkreta tortyrskador (särskild pedagogik). Vi har även grupper med personer utan problem alls, samt grupper med personer som varit med om väldigt svåra saker men som fungerar och mår bra i sin vardag.

Väldigt få elever berättar om sina trauman, och vi har inte lektioner som går ut på att gråta ut. Det gör man hos psykologen om du har tur nog att få gå till en sådan, eller hemma. Däremot känner jag respekt för att detta är människor som är med sig mer saker än en ordinarie högstadieklass med svenska medelklassbarn. Det går inte att direktöverföra en pedagogisk modell.

Måste jag ha arbetat med SFI för att få ha en åsikt i frågan om könssegregering är en bra lösning eller inte?? Vad Ni gör på en lektion? God undervisning i svenska, samhällsfrågor, diskriminering - vad är det egentligen (kan ju vara bra för en del grupper att få veta tänker jag nu) reproduktiv hälsa har jag läst att det undervisas i då passar det ju bra att informera och undervisa i myten om mödomshinnan tex. Det kan ju vara bra för både män och kvinnor, så inte deras döttrar tvingas till undersökning.

Nej, du får ha åsikter om vad du vill som sagt. Men det vore kanske lättare om du hade någon konkret egen erfarenhet istället för enbart ideologi. Om det nu är så. Vi gör inte reklam för eller antagningar till kurserna exempelvis, eleverna skickas via myndigheter, och vi anger bara vilka nivåer vi undervisar på.

Jag har jobbat som inhyrd lärare på Rättpsykiatriska också, som extrem jämförelse, även där ser grupperna annorlunda ut än den ordinarie vanliga skolan. Jag kan inte bara med självklarhet göra samma saker och bemöta alla på exakt samma sätt oavsett vilket grupp jag är i.

Mödomshinnan är en sak att prata om. Att det finns kliniker som gör oskuldsprov är ju så absurt att man inte tror det är sant. Men vanligen ber jag eleverna att fundera och skriva frågor. Så tar vi utgångspunkt i deras tankar och vad de undrar. Du behöver inte ställa din fråga under lektion om du inte vill, jag kan ge den till föreläsaren som ser till att det kommer in i informationen. Vi kan gå till vårdcentralen och hälsa på där, öva på en dialog med läkare... det finns mycket. Det beror ju också på om jag har läkare och sjuksköterskor i grupperna, i så fall vill dessa gärna prata med läkarkollegor i Sverige och höra hu dessa arbetar etc.

Du sa ju i ditt inlägg jag citerar: Jag anser det klart tröttsamt att ständigt behöva ursäkta/förklara mina kläder. Så börjar du dra en massa andra frågeställningar och breddat fokus. Jag har väl inte påstått att burka och silikonbröst ska det handla om och de ska ställas mot varandra inget annat är värt att diskutera. Allt det du tar upp är värt att ta upp till diskussion om någon vill det. Vi har frihet att göra vilka val vi vill i Sverige -enligt lag. Sen är det ju inte så i alla fall. Om jag anser vissa val är ogynnsamma av olika skäl och tycker en diskussion på bukefalos är värd min tid, varför ska det då kontras med -För uppenbarligen anses ju vissa val vara fel......Så säger jag ju inte.....
.

Att slöja är kvinnoförnedrande har kommit upp ett flertal gånger i denna tråden. Att du tycker att vissa val är ogynnsamma betyder ju att du tycker att kvinnor ska göra vissa (andra) val för att du anser att dessa (andra) val är de bästa för dem. Är det inte ett ganska så tydligt sätt att ställa sig utanför individens egen upplevelse och informera om vilka val som är rätt?

Inte kvinnoförnedrande, men uttryck för förtryck av det kvinnliga könet. Kvinnor som bär slöja säger de själva bestämmer, kvinnor med fina bröst men vill ha F-kupa säger de själva bestämmer. Det är INTE ett internaliserat förtryck!!!
. Varför vill du tysta debatten och diskussionen genom att inta offermentaliteten?Mäns kläder....var kom det ifrån? Män klär sig väl som de vill? Eller finns det något i bibeln, koranen som säger hur de ska vara klädda för anses rena och inte attraktiva?

Internaliserat förtryck är knappast offermentalitet - tvärtom är du ju då helt övertygad om att du gör egna fria val. Du har internaliserad idéen om hur du ska vara och lever upp till den. Det är som när nysvenskar kommer med rasistskämt.

Du skriver att jag läser inte saker och anklagar sig för att säga saker du inte säger... Här ovan skriver du att jag vill tysta debatten. Var har jag skrivit att jag vill tysta någon debatt? Jag vill däremot att debatten ska handla om fler saker. Att kvinnor och män och fritt valbart kön ska se att det finns en enorm variation av människor i världen, en enorm variation på vad du kan välja att vara, välja att göra, välja att identifiera dig med. Att det är din frihet som gör det. Det finns den blinda aktivister och den rullstolsburne kontorsjobbaren, det finns en myriad olika trans och hbtq-människor som vill vara på en massa olika sätt, det finns muslimska damer med burka, med hijab, med slöja. Det finns utlandsstudenten från Sydafrika, Danmark, USA eller Ryssland.

Varför stanna vid att kvinnor inte ska göra boobjobs? Är det verkligen där vi är? Är det inte intressantare att visa på alla spännande olikheter som finns. Tror du inte det stärker kvinnor mer, än att prata om ifall det är rätt att ha hijab eller inte? Det är inte boobjob eller boobjob, det är så himla mycket mer.

Min poäng med män är att dessa helt uppenbart fortfarande är norm. Vi spenderar inte en massa tid på att berätta för dem att de är ok som de är. För det är så självklart. Deras kläder sätts inte under lupp. Deras kroppar sätts inte under lupp. (Jo - men inte med samma intensitet)

Alltså. Jag kanske existerar i en väldigt feministisk och respektfull miljö, men alla i min omgivning håller passivt med om att kvinnor porträtteras absurt i media, att det är sjuk med bh till småungar på 10 år. Det SKA utmanas och ifrågasättas! Men inte genom att bara -igen- hamna i ett kvinnor ska följa vissa normalitetsregler.

Vad gäller butiken så gör ju de egna regler.
Skillnaden i dagsläget är att de måste släppa in en person med burka men inte en person med tonad integralhjälm.
Annars så blir de åtalade för diskriminering.

Och maskeringsförbudet gäller vid sammankomster, demonstrationer och så. Inte generellt.
Där så opponerar jag mig mot att den gäller för integralhjälm men inte för burka.
Kan du förklara för mig varför det skall vara så?
Varför behovet av att kunna identifiera en MC-åkare är större än behovet av att kunna identifiera en person med burka?

För övrigt måste det ha varit en kul syn att ha sett dig i fullt skinnställ med hjälm sittandes i sandlådan.
Det hände ganska så ofta när mina barn var små och lekte i sandlådor.

Min poäng med män är att dessa helt uppenbart fortfarande är norm. Vi spenderar inte en massa tid på att berätta för dem att de är ok som de är. För det är så självklart. Deras kläder sätts inte under lupp. Deras kroppar sätts inte under lupp. (Jo - men inte med samma intensitet)

Alltså. Jag kanske existerar i en väldigt feministisk och respektfull miljö, men alla i min omgivning håller passivt med om att kvinnor porträtteras absurt i media, att det är sjuk med bh till småungar på 10 år. Det SKA utmanas och ifrågasättas! Men inte genom att bara -igen- hamna i ett kvinnor ska följa vissa normalitetsregler.

Intressant inlägg - som i och för sig leder bort från burkan men jag kan inte hålla mig.

Män är kanske fortfarande norm - och som du skriver så håller vi inte på att tjata om mäns kroppar, mäns klädsel.
Men det är - åtminstone i det område/samhälle där jag lever - ovanligare att killar och män klär sig uppenbart utmanande eller framhäver kroppen på det sätt som unga kvinnor gör (nu syftar jag inte på det invandrartäta område där jag jobbar, utan det samhälle där jag lever och det är inte samma sak).

Normen för tjejer/kvinnor verkar vara ännu mer förstärkt i att det är utseendet som räknas. Utbudet av plastikkirurgiska ingrepp och andra utseendeändrande åtgärder (knäpp formulering, men jag tänker på botox, mycket kosmetika, kroppsformande strumbyxor och andra kläder, hårförlängningar med mera) är enormt och ökar med tid.
Det verkar vara allt vanligare att tjejer/kvinnor gör ingrepp för att ändra utseendet.
Många av dem som låtit göra ingrepp hävdar att det är för deras egen skull, de känner sig snyggare och så vidare.

Och kanske är det så: kanske är det viktigt för de flesta (?????) tjejer/kvinnor att känna sig snygg.

Eller så är det helt galet.

Jag tycker att det är helt galet att det är känslan av att vara snygg som ska styra hur tillvaron är (själv är jag definitivt inte snygg, och inte hjälper jag till heller genom klädval, frisyr, kosmetika så det verkar ju handla om ett hopplöst fall).

Men livskvalitet är ju så olika för olika personer.
Och visserligen förstår inte jag behovet av att förstora bröst eller läppar, få håret längre och tjockare, att vara snygg. Men jag är inte helt säker på att det är fel att få känna sig snygg. Så länge det verkligen är sant att man gör det för sin egen skull.

Om man å andra sidan har ett behov av att justera sitt utseende för att passa in och inte bli mobbad, då är det verkligen ett samhällsproblem!

Men som sagt, nu har vi glidit väldigt långt från burkan.

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 480
Senast: Enya
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 543
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar