Bukefalos 28 år!

Burka i Sverige

Men som sagt, nu har vi glidit väldigt långt från burkan.
Det vet jag inte om jag håller med om.
Vissa dagar så vore det bra skönt att bara dra ett skynke över sig och slippa synas när jag skall göra ärenden.
Dålig hårdag, dålig hy eller bara trött och glåmig.
Det vore ändå skönt att kunna göra saker utan att behöva synas.

MC-hjälmen får jag ju inte behålla på.
 
Givetvis är inte alla kvinnor alltid trygga för att det är en kvinnorgrupp. Men många kvinnor uttrycker mycket tydligt att det känns tryggare. Räcker det inte att detta uttrycks rakt ut?
Både män och kvinnor kan sträva efter könssegregering. Dvs. bägge könen hjälper till att upprätthålla en sådan könsmaktsordning.
Nej, du får ha åsikter om vad du vill som sagt. Men det vore kanske lättare om du hade någon konkret egen erfarenhet istället för enbart ideologi.
Varför? Min ideologi är det samma som min strävan mot ett jämnställt samhälle. Den är i ständig uppförsbacke. Min stackars mormor fick fan klättra uppför ett berg, min mamma fick en tvärbrant backe att släpa sig fram på, jag får gå rätt brant och förhoppningsvis får framtidens döttrar hela tiden en mindre lutning på sin uppförsbacke osv. Idag... när det kommer unga kvinnor som klättrat i livsfarliga berg och det helt utan livlina och inte längre orkar gå i någon backe alls ska INTE få chansen att göra min mormors eller mammas ELLER min vandring i backen förjävels. Den lilla minioritet får acceptera läget och låta oss andra jobba för att hennes döttrar kommer att dra lasset jämsides med min dotter i en förhoppningsvis mindre brant backe uppåt.
Alltså. Jag kanske existerar i en väldigt feministisk och respektfull miljö,
Där du upprätthåller en förlegad syn på människor och Sveriges strävan i att skapa en samsyn på människor som säger att något annat.
gulan
 
Både män och kvinnor kan sträva efter könssegregering. Dvs. bägge könen hjälper till att upprätthålla en sådan könsmaktsordning.

Javisst! Men jag tänker att du kanske snart ska acceptera att jag inte håller dig i att tillfällig könsuppdelning per automatik innebär att upprätthålla en könsmaktsordning. Sedan kan vi diskutera varför/varför inte. Men att lägga fram din åsikt som en faktainformation är inte diskussion.


Varför? Min ideologi är det samma som min strävan mot ett jämnställt samhälle. Den är i ständig uppförsbacke. Min stackars mormor fick fan klättra uppför ett berg, min mamma fick en tvärbrant backe att släpa sig fram på, jag får gå rätt brant och förhoppningsvis får framtidens döttrar hela tiden en mindre lutning på sin uppförsbacke osv. Idag... när det kommer unga kvinnor som klättrat i livsfarliga berg och det helt utan livlina och inte längre orkar gå i någon backe alls ska INTE få chansen att göra min mormors eller mammas ELLER min vandring i backen förjävels. Den lilla minioritet får acceptera läget och låta oss andra jobba för att hennes döttrar kommer att dra lasset jämsides med min dotter i en förhoppningsvis mindre brant backe uppåt.

Därför att vi pratar om en pedagogisk situation, då är det intressant för mig om du har någon pedagogisk erfarenhet. Det finns säkerligen läraren som håller med dig, och då är jag intresserad av hur de jobbar. Konkret, i klassrummet. Jag möter mängder av teoretiker som vet precis hur man minsann ska... ditten och datten. Men inte lika ofta människor som med konkret erfarenhet som ger konkreta exempel. Med inte sagt att du inte har erfarenhet - det vet jag ingenting som givetvis. Jag bara förklarar hur jag tänker.

Det du skriver om din mormor och den symboliska uppförsbacken håller jag mer om. Jag djupt imponerad av kvinnorna i första- andra och tredje vågens feministiska rörelser och allt de klarat av! Det betyder inte att vi inte är i en förändrings- och utvecklingsprocess nu. Eller att det som Ellen Key skrev på 1800-talet är applicerbart idag.

Där du upprätthåller en förlegad syn på människor och Sveriges strävan i att skapa en samsyn på människor som säger att något annat.

Anser du. Kanske ska läggas till då. Jag anser inte (kanske har framgått mina inlägg?) att jag upprätthåller en förlegad syn på människor, jag anser inte heller att jag strävar efter att skapa en samsyn. Jag ser tvärtom inte strävan efter konsensus som ett särskilt produktivt sätt att jobba i någon situation, varken i skolan eller ute i samhället.
 
Senast ändrad:
Det vet jag inte om jag håller med om.
Vissa dagar så vore det bra skönt att bara dra ett skynke över sig och slippa synas när jag skall göra ärenden.
Dålig hårdag, dålig hy eller bara trött och glåmig.
Det vore ändå skönt att kunna göra saker utan att behöva synas.

MC-hjälmen får jag ju inte behålla på.


Jag har min bruna hellånga "nunnekappa" och stor mössa med låga brätten såna dagar. Tuffar på genom stan som Snusmumriken
 
Intressant inlägg - som i och för sig leder bort från burkan men jag kan inte hålla mig.

Män är kanske fortfarande norm - och som du skriver så håller vi inte på att tjata om mäns kroppar, mäns klädsel.
Men det är - åtminstone i det område/samhälle där jag lever - ovanligare att killar och män klär sig uppenbart utmanande eller framhäver kroppen på det sätt som unga kvinnor gör (nu syftar jag inte på det invandrartäta område där jag jobbar, utan det samhälle där jag lever och det är inte samma sak).

Normen för tjejer/kvinnor verkar vara ännu mer förstärkt i att det är utseendet som räknas. Utbudet av plastikkirurgiska ingrepp och andra utseendeändrande åtgärder (knäpp formulering, men jag tänker på botox, mycket kosmetika, kroppsformande strumbyxor och andra kläder, hårförlängningar med mera) är enormt och ökar med tid.
Det verkar vara allt vanligare att tjejer/kvinnor gör ingrepp för att ändra utseendet.
Många av dem som låtit göra ingrepp hävdar att det är för deras egen skull, de känner sig snyggare och så vidare.

Och kanske är det så: kanske är det viktigt för de flesta (?????) tjejer/kvinnor att känna sig snygg.

Eller så är det helt galet.

Jag tycker att det är helt galet att det är känslan av att vara snygg som ska styra hur tillvaron är (själv är jag definitivt inte snygg, och inte hjälper jag till heller genom klädval, frisyr, kosmetika så det verkar ju handla om ett hopplöst fall).

Men livskvalitet är ju så olika för olika personer.
Och visserligen förstår inte jag behovet av att förstora bröst eller läppar, få håret längre och tjockare, att vara snygg. Men jag är inte helt säker på att det är fel att få känna sig snygg. Så länge det verkligen är sant att man gör det för sin egen skull.

Om man å andra sidan har ett behov av att justera sitt utseende för att passa in och inte bli mobbad, då är det verkligen ett samhällsproblem!

Men som sagt, nu har vi glidit väldigt långt från burkan.


Ska fundera under eftermiddagsmötena. :)

Det är farligt detta med spännande Buke-trådar... tar ju tid mitt på blanka arbetsdagen.
 
Jag såg just ett inlägg på FB om förbud mot burka.

Vad tycker ni?
Ska vi ha ett förbud i Sverige mot burka?
Skulle ett förbud gör kvinnor friare?


Varför kan man inte ta seden dit man kommer? Det får jag göra om jag besöker främmande land. Vi använder inte burka här och således borde man inte använda burka ute i samhäller här. Men jag är från en mindre ort och tror inte på religion av något slag. Och vi alla tycker väldigt olika.
Mvh
Pudlan
 
Nu har du tappat mig.

Men jag utgår liksom från, utifrån gamla kunskaper när min mamma jobbade som SFI-lärare i några år och hur det var då, att viss samhällsundervisning ingår i SFI.
Och i den samhällsundervisningen "borde" det visas upp hur svenska samhället ser på individens frihet, och att kvinnor och män har samma rättigheter i Sverige.
Så var det när mamma var SFI-lärare och trots att det är många år sedan, hoppas jag att man inte glömt den aspekten av undervisningen idag.

Ledsen att jag var otydlig.
Samhällsinformation är ett visst antal timmar. 60 lektionstimmar om jag minns rätt.
I vissa kommuner är det SFI-aktören som sköter den. På andra ställen är det annorlunda.

Den ingår inte i SFI. SFI handlar om språk. Att man när man övar tal och läsning diskuterar Sverige är rätt naturligt. Men uppdraget är att lära ut språk.
 
Samhällsinformation är ett visst antal timmar. 60 lektionstimmar om jag minns rätt.
I vissa kommuner är det SFI-aktören som sköter den. På andra ställen är det annorlunda.

Den ingår inte i SFI. SFI handlar om språk. Att man när man övar tal och läsning diskuterar Sverige är rätt naturligt. Men uppdraget är att lära ut språk.

Jag förstår att det ändrat sig sedan min mamma hade det jobbet i början av 1990-talet men det är synd att det verkar vara mindre samhällsinformation.
SFI-undervisningen, där självklart språket är viktigast!, är annars ett lämpligt forum på så sätt att det är obligatoriskt för alla och når i stort sett alla.
 
Jag förstår att det ändrat sig sedan min mamma hade det jobbet i början av 1990-talet men det är synd att det verkar vara mindre samhällsinformation.
SFI-undervisningen, där självklart språket är viktigast!, är annars ett lämpligt forum på så sätt att det är obligatoriskt för alla och når i stort sett alla.
Når alla är en definition som är möjlig på många andra sätt.
Alla skrivs in på AF - det är enkelt att ha krav på samhällsinfo för att de ska få sin etableringsersättning. Utan att lägga mer börda på SFI-lärarna.

Ur kursplanen
"Utbildningens syfte Utbildningen i svenska för invandrare är en kvalificerad språkutbildning som syftar till att ge vuxna invandrare grundläggande kunskaper i svenska språket. En elev med ett annat modersmål än svenska ska inom utbildningen få lära sig och utveckla ett funktionellt andraspråk. Utbildningen ska ge språkliga redskap för kommunikation och aktivt deltagande i vardags-, samhälls- och arbetsliv."

http://www.skolverket.se/om-skolver...lbok/wpubext/trycksak/Blob/pdf2939.pdf?k=2939
 
Varför kan man inte ta seden dit man kommer? Det får jag göra om jag besöker främmande land. Vi använder inte burka här och således borde man inte använda burka ute i samhäller här. Men jag är från en mindre ort och tror inte på religion av något slag. Och vi alla tycker väldigt olika.
Mvh
Pudlan

Och seden i Sverige är väl att var och en går ut i vilka kläder de vill utan att polisen ingriper?
 
Skillnaden i dagsläget är att de måste släppa in en person med burka men inte en person med tonad integralhjälm.
Annars så blir de åtalade för diskriminering.

Där så opponerar jag mig mot att den gäller för integralhjälm men inte för burka.
Kan du förklara för mig varför det skall vara så?
Varför behovet av att kunna identifiera en MC-åkare är större än behovet av att kunna identifiera en person med burka?

Anledningen är väl uppenbar? Religionsfriheten överrider behovet av att identifiera.
 
Varför kan man inte ta seden dit man kommer? Det får jag göra om jag besöker främmande land. Vi använder inte burka här och således borde man inte använda burka ute i samhäller här. Men jag är från en mindre ort och tror inte på religion av något slag. Och vi alla tycker väldigt olika.
Mvh
Pudlan

Kanske du, men inte de flesta andra svenskar som besöker främmande länder. Tror väldigt få svenskar som åker till Thailand eller Turkiet behärskar språket? Gissar på att de flesta snusare ser till att ha ett förråd med sig? Att fram för allt svenska kvinnor är betydligt mer lättklädda är normen i landet? Ramadan har de senaste åren infallit under turistsäsong i Turkiet, har all inlucive varit stängd dagtid?
 
Anledningen är väl uppenbar? Religionsfriheten överrider behovet av att identifiera.
Men det är detta som jag inte håller med om.
Utan jag anser att det skall vara tvärt om.
Dessutom så anser jag att religion är något privat som man utövar hemma och på sin fritid.

Vem bestämmer om vad religion är?
Om jag har en MC-religion där det ingår att inte visa sig ute utan MC-hjälm, får jag behålla hjälmen på då?
 
Angående att ta seden dit man kommer
Hur ser ni på exempelvis Plymouth-anhängare?
De är svenska medborgare, födda och uppväxta här. Vissa står så långt från samhället att man knappt vet att de finns. Deras regler innefattar bland annat att inte "beblanda" sig med oss icke-troende, inte rösta och inte vara politiskt engagerad på något sätt.
 
Det finns väl inget förbud mot det? Eller?

jag syftade väl kanske mer på att om jag skulle ha en rånarluva på mig och gick in i en butik för att handla eller liknade så är jag ganska säker på att jag skulle möta mycket motstånd och inte helt oförståeligt så hade jag säkert blivit ombedd att ta av mig den. Likaså om jag skulle gå på stan och polisen skulle patrullera så är jag ganska säker på att de hade kommit fram till mig för att ta ett snack. Men när det kommer till religion etc så är alla så rädda för att bli kallad rasist eller liknande så då är plötsligt allt ok. Det tycker jag är fel. Om någon med burka utsätter mig för ett brott tex misshandel hur ska jag kunna ge ett signalement på denna?? Kan ju lika gärna vara en man därunder som tex våldtar någon eller vadsomhelst.
 
Jag ser tvärtom inte strävan efter konsensus som ett särskilt produktivt sätt att jobba i någon situation, varken i skolan eller ute i samhället.
Det har du rätt i. Jag vill att människor som kommer hit får leva precis som dom vill. Men det är fel att börja rucka på Sveriges mänskliga grundläggande människosyn, som den skola exempelvis Blue hänvisade till. Där det krävdes att kvinnor skulle sitta längst bak och bakom skärmar. Jag kan bara gissa att lärarna som gick med på detta tänkte i samma banor som du? Ja ja,,,bara människorna kommer hit så går vi kraven till mötes. Går vi dem inte till viljes kommer kvinnorna att bli inlåsta och inte alls få någonting. Du resonerar -vi har indelning i kön för då kan diskussionen bli mer öppen annars kommer någon att sitta tyst och inte vågar delta i lektionen. När vår gästfrihet börjar utnyttjas och krav kommer på att Sverige skall börja göra undantag, för att olika kulturella viljor skall passa in och när dessa krav dessutom går ut på att trycka ner eller förminska ett kön då tycker jag att VI ska sätta stopp omedelbart. Oavsett om kravet är så harmlöst att invånare i kommunen vill ha några ynka timmar i badhuset tillägnat ett visst kön. VAD bottnar en sådan önskan i egentligen? På något sätt kommer det alltid att finnas en liten grupp ett ställningstagande slår hårt mot. Skola och lektioner är perfekta ställen att diskutera Sveriges människosyn och rättigheter som en del av integration. Jag tycker det bara blir viktigare och viktigare ju fler som kommer och vill bo här. Det är vi skyldiga deras barn. Svenska (?) läkare i Sverige utför våldtäkter i på arbetstid, till vilket syfte? Majoriteten av dessa läkare gör det för att skydda och hjälpa kvinnan -det är jag övertygad om!! Våldtäkten görs i gott syfte.(hur absurt låter inte det?) Men vad är det som upprätthålls? Även om kvinnor av FRI vilja vill ha ett oskuldsintyg? Skulle våldtäkterna som utförs på sjukhuset kriminaliseras vad händer då? Jo det går under jord och skapar förutsättningar för ett ännu större lidande för kvinnorna. Vilka får betala priset?
Visst...jämföra våldtäkter på sjukhus och några timmars könsegregering på kommunala badhus eller på SFI är väl magstarkt- håller med om det. Men strålkastarljuset skall sättas på den springande punkten.......
gulan
 
När vår gästfrihet börjar utnyttjas och krav kommer på att Sverige skall börja göra undantag, för att olika kulturella viljor skall passa in och när dessa krav dessutom går ut på att trycka ner eller förminska ett kön då tycker jag att VI ska sätta stopp omedelbart.
Vi har en Kristen och helt Svensk inriktning som förbjuder undervisning i evolution.
Det skall inte heller accepteras.

Oavsett om kravet är så harmlöst att invånare i kommunen vill ha några ynka timmar i badhuset tillägnat ett visst kön.
Men det är en annan sak.
Det handlar om samma könsuppdelning som i omklädningsrummen.
Så det hör faktiskt inte hit.
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 097
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 630
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 988
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp