Bukefalos 28 år!

Burka i Sverige

Det är också skillnad på att besöka och att bosätta sig.
När man bosätter sig och skall försörja sig i ett land så krävs ju en större anpassning än när man kommer som turist.

Visst, men hur ska man veta att burkabäraren är på charter till Sverige eller bor här?
 
Visst, men hur ska man veta att burkabäraren är på charter till Sverige eller bor här?
Det märker man när de kommer till skolan eller arbetsförmedlingen.
Så det är inget problem.
För att stanna här så måste de ju söka uppehållstillstånd så då märks det också.
 
Det har du rätt i. Jag vill att människor som kommer hit får leva precis som dom vill. Men det är fel att börja rucka på Sveriges mänskliga grundläggande människosyn

Vilken inte är så lätt att definiera när man börjar skapa på den...
'
hur som

golit är motståndare till den segregerade skolan som infördes av borgarna och har varit förödande för svenska skolresultat, men tillåter man rika vita att segregera sig i egna skolor och bostadsområden, så borde den rätten gälla alla. Sen är religiösa privatskolor mycket mer problematiska än andra.

En vuxen människa har en mycket stor frihet att leva sitt liv på det sätt man önskar. Man har också ett mycket stort ansvar för de konsekvenser det har. golit har mycket svårt att se hur exempelvis burka, generellt sätt drabbar andra än möjligen burkabäraren. Visst det skapar normer, kanske uppmuntrar andra, men likväl är det den enskildes val. Samhället kan uppmuntra, stötta den som vacklar i sitt beslut att bära burka, utifrån att det skulle underlätta individens liv i samhället, som exempelvis möjligheten att få jobb.

Samhället, Sverige förändras. Vilket inte är samma sak som att det anpassar sig. Att kvinnor återgick till arbetslivet under 60- och 70-talen, var inte en anpassning till kulturmarxismen. Det var en samhällsförändring, påhejad av vissa, motarbetad av andra och en del av en förändring i hela västvärlden.

När Sverige har en del av befolkningen som till exempel fastar under Ramadan, så behöver samhället inte anpassa sig. Däremot kommer det att förändras, det behöver förhålla sig till fenomenet. Inte så att det blir extra röda dagar i kalender, även om det hade varit skönt med ledighet. Men man behöver fundera över om det är rimligt att man kör tunga skogsmaskiner och motorsåg på skogsbruksgymnasiet trött och på fastande mage. Vilket inte bara gäller Ali utan även Nisse som varit uppe hela natten och spelat TV-spel och inte ätit frukost. Ska man underkänna eller ge dem en ny chans? Hur som helst måste man förhålla sig.
 
Det märker man när de kommer till skolan eller arbetsförmedlingen.
Så det är inget problem.
För att stanna här så måste de ju söka uppehållstillstånd så då märks det också.

Du tänker dig att burkan ska funka som någon slags studentoverall, där man sätter ett märke om man varit på AF, en stor SFI-logga? Så att det går att se på stan om någon inte är turist utan boende i Sverige?
 
Så att det går att se på stan om någon inte är turist utan boende i Sverige?
Inte alls så.
Utan att det bara är på dessa ställen, bl.a, förutom de sammanhang som räknas upp i maskeringslagen som det spelar någon roll.
Och där så är det ju lätt att kräva identifikation.

På stan så måste butiksägare och andra ha rätten att avvisa alla som de inte kan identifiera.
Men det är en ändring av lagen om diskriminering som behövs där.

Man kan lätt lösa denna problematik genom att låta behovet av att kunna identifiera människor gå före rätten att dra ett skynke över sig i religionens namn.
 
Jag tycker att man i den här diskussionen missar ursprunget till varför burka, nijab och allt vad det heter används. Det står baskemig ingenstans att det var kvinnor som kom på idén att skyla sig genom att täcka hår och kropp av någon mysighetskänsla. man kommer inte ifrån att burka och andra plagg som används för att täcka sig är till för att MÄNNEN inte ska LOCKAS och bli sexuellt upphetsade. På liknande sätt kan frågeställningen för våldtäktsoffret huruvida hon bar utmanande klädsel eller ej vara avgörande för en våldtäktsdom.

Precis samma skit men i olika skepnad.

Naturligtvis kan man inte förbjuda burka. Man måste börja från ett annat håll.

Följande artikel tycker jag säger väldigt mycket om vad sjalen (och därmed även burkan) har för betydelse egentligen.

http://www.expressen.se/debatt/varfor-gor-ni-reklam-for-konsapartheid/
 
Och seden i Sverige är väl att var och en går ut i vilka kläder de vill utan att polisen ingriper?

Jag har inte skrivit något om polis över huvud taget! Vart ser du det i mitt inlägg?

Men jag personligen anser inte att man skall ha Burka. Men nu tror jag inte på religion och anser att man får anpassa sig efter samhället man befinner sig i som för övrigt har en kristen grund tro. I övrigt kan man ju undra varför det är så många som är så vänligt inställda till Burka då det är en form av kvinnligt för tryck i min ögon! Det är mannen som kommit på detta och inte kvinnan med Burka. Och jag försåt väldigt lite att man skall ha särskilda bad tider som exempel i badhus. Istället borde man uppmuntra att kvinnan rör sig i samhället som vi andra gör. Inte uppmuntra kvinnligt förtyck! Kvinnor skall kunna göra allt som männen kan göra om kvinnan vill. Som exempel köra bil, underökas av manlig läkare, med mera. Burka står för mycket mer förtryck än att täcka kroppen helt.
Mvh
Pudlan
 
Senast ändrad:
Inte alls så.
Utan att det bara är på dessa ställen, bl.a, förutom de sammanhang som räknas upp i maskeringslagen som det spelar någon roll.
Och där så är det ju lätt att kräva identifikation.

På stan så måste butiksägare och andra ha rätten att avvisa alla som de inte kan identifiera.
Men det är en ändring av lagen om diskriminering som behövs där.

Man kan lätt lösa denna problematik genom att låta behovet av att kunna identifiera människor gå före rätten att dra ett skynke över sig i religionens namn.
Det är ju inte så att butiksrånare som maskerar sig med burka är vanligt förekommande (i Sverige). Jag tycker att du är väl ivrig om, och tar väldigt lätt på, den här rätten att identifiera folk. Generellt sett ska man kunna röra sig fritt i landet på allmänna platser utan att behöva identifiera sig för någon. Polisen får t ex inte kräva att se dina id-handlingar hur som helst och lagen om maskeringsförbud gäller bara under vissa omständigheter.

Om man anser att skyddet mot diskriminering skapar en orättvisa tycker jag att det snarare borde lösas åt andra hållet - att butiker inte får neka någon alls pga klädsel. Det är det rimligaste under förutsättningen att det finns en grupp medborgare som döljer ansiktet inom ramen för religionsfrihet.
 
Generellt sett ska man kunna röra sig fritt i landet på allmänna platser utan att behöva identifiera sig för någon. Polisen får t ex inte kräva att se dina id-handlingar hur som helst och lagen om maskeringsförbud gäller bara under vissa omständigheter.
Jag anser att det skall vara lika för alla.
Oavsett religion eller inte.
Och inte göras skillnad på om jag har MC-hjälm mot om en muslim har burka.

Om man anser att skyddet mot diskriminering skapar en orättvisa tycker jag att det snarare borde lösas åt andra hållet - att butiker inte får neka någon alls pga klädsel. Det är det rimligaste under förutsättningen att det finns en grupp medborgare som döljer ansiktet inom ramen för religionsfrihet.
Det skulle bli mycket farligt och öppna för kriminalitet.
Särskilt i MC-hjälm.
 
Jag tycker att du är väl ivrig om, och tar väldigt lätt på, den här rätten att identifiera folk.
Det har argumenterats på Buke att en busschaufför har rätt att kräva att alla på bussen ska gå att identifiera och att de därför har rätt att neka kvinnor med burka att åka med bussen. Detta höll inte SL med om dock när jag mailade dem och frågade.
 
Det har argumenterats på Buke att en busschaufför har rätt att kräva att alla på bussen ska gå att identifiera och att de därför har rätt att neka kvinnor med burka att åka med bussen. Detta höll inte SL med om dock när jag mailade dem och frågade.
Det kommer dom att ändra på när en buss har sprängts i luften...
gulan
 
Det kommer dom att ändra på när en buss har sprängts i luften...
gulan
Här där jag bor har tåg sprängts i luften och massvis med människor dött. De skyldiga bar inte burka. Hade burka varit förbjudet här, vilket det inte är, hade det inte hjälp oavsett. De bär ju bomben i en väska, visste du inte det?
 
Här där jag bor har tåg sprängts i luften och massvis med människor dött. De skyldiga bar inte burka. Hade burka varit förbjudet här, vilket det inte är, hade det inte hjälp oavsett. De bär ju bomben i en väska, visste du inte det?
Nej det visste jag inte. Men det är väl kameror på bussarna? Jag tänker att ett bra sätt att försvåra utredningar är att använda sig av religiösa sköldar.......
gulan
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 089
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 629
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 986
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp