Bukefalos 28 år!

busiga hästar?

K

Knaasen92

Hej!

Jag undra vad man ska göra om hästen bara bokar och sparkar på vintern (kan inte rida så mkt på vintern för miljön).. Han kan inte vara inne i ett stall.. och när han kommer ut från hagen bockar han och så ! Kan nån hjälpa mej?:(
 
Sv: busiga hästar?

Hehe, känner igen det där... Min medryttarhäst är likadan på vintern, men det är bara att hålla i sig ;)
Om det finns möjlighet, så försök att longera hästen innan du rider. Prata också med hästen när du rider, det hjälper!
Ju mer hästen blir riden, desto lungnare blir den också.
 
Sv: busiga hästar?

jag rider inte lika mycket på vintern och då blir min häst typ deppig (ja, jag har dåligt samvete!), och han blir följdaktigen väldigt sprallig när vi rider!:bump:
 
Sv: busiga hästar?

har du tänkt detta hästen kanske får glädje rus av att komma ut hästen kanske gillar snö. du kan ju börja med att gå ut på promenade i grimskaft/ longera honom och så småningom rida..
 
Sv: busiga hästar?

Min häst blir oxå sådär på vintern eftersom jag inte har nån möjlighet att rida så hårt...
Det finns ju tre alternativ; låta hästen stå på vintern, se till att hästen får komma ut o röra på sig mer, eller helt enkelt låta den hållas, o se till att hålla sig kvar :p

Det är inte alltid så kul när det enda hästen gör är att bocka o "bråka" men har de överskottsenergi så har de och det finns inte så mkt att göra åt om man inte kan rida hårdare... :crazy:
 
Sv: busiga hästar?

Men får inte hästen tokryck om den stått hela vintern och äntligen får komma ut på en vårtur? Eller den kanske har fått så taskig kondition så den knappt orkar :D
 
Sv: busiga hästar?

Vad är det för fel på miljön vart bor du?

Själv rider jag gäna på vinter tycker det är mysigt å ger ofta bra underlag, förutsat att man broddar.
 
Sv: busiga hästar?

funderade också på de där med miljön.. blir hästen dålig om du rider på vintern? eller klarar du inte av att rida när det är kallt? är det för mörkt ute?
 
Sv: busiga hästar?

Klart den kan blir pigg.. Men om man är smart så håller man sig i inhägnat de första dagarna om man vet att hästen kan bli lite för pigg :p
 
Sv: busiga hästar?

BeastieBabe skrev:
funderade också på de där med miljön.. blir hästen dålig om du rider på vintern? eller klarar du inte av att rida när det är kallt? är det för mörkt ute?

Det är hårt, det är halt, och det är mycket snö...

Det hårda går självklart att rida på i små mängder om det är jämnt underlag, men mn kan ju inte sitta o rida hårdare på det varje dag..

Om de är halt så förutsätter det ju att man har brodd, och inte ens det är helt säkert alltid.

Mycket snö går ju så länge den är "mjuk" men nu är det ju väldigt hård snö o ngt skarigt, vilket iaf jag tycker det är olämpligt att rida i...

Därför går det inte att ida lika mycket på vintern ;)
 
Sv: busiga hästar?

Äh snö å is går kannon bra att rida på är inte i närheten av lika hårt som vanlig frysen mark/dåliga grusvägar. Isen och snön sviktar även å har man ordentligt brodd så får man bra fäste, har aldrig varit med om att min har halkat trots en hel del fart med snäva svängar, däremot så bör man rida någon kilometer i timmen fortare på sådant underlag så brodden går ner ordentligt.
 
Sv: busiga hästar?

Longera först och ut och rid:-) Det är inte farligt med hårt underlag. Ta det lugnt bara. Hästarnas ben härdas av hårt underlag. Det är faktiskt skadligare med för mjukt.Sko med sk guldskor. Sex fasta broddar i varje sko. Fantastiskt bra skor och ger otroligt bra fäste.
 
Sv: busiga hästar?

Knapplånspåpekning :D

Men det är lungt :)
 
Sv: busiga hästar?

Ja jag tycker oxå det är bra att rida i..
Men inte när det är sådär hårt o knöggligt..
Tänk själv hur det är att gå i, det är inte speciellt trevligt.. ;)

Ska man rida fortare på isen? :confused:
Har jag aldrig hört :p
 
Sv: busiga hästar?

Hårt blir det ju aldrig på samma sätt. Knöligt har jag aldrig varit med om. Is å snö sviktar å ger därför bra underlag för hästens ben.

Ja lite iaf, beror ju på vilken fart man ligger på i vanliga all oxå, men jag känner till ett flertal hästar som man själv har skrittat förbi när dom har travat, det är likosm öh rädd för fart? Man behöver ju bjudningen såom blir för att broddarna ska ner ordnetligt så behövs ju ett ordentligt nertramp, vilket man inte får om hästen bara går å lullar/latar sig.
 
Sv: busiga hästar?

Ja men jag menar, nu när det är så mkt snö, och det har varit varmt/kallt flera gånger så blir själva snön hård, inte underlaget.
Det blir lixom skarigt fast utan vassa kanter...

Okej...
Ja mina hästar brukar inte ha några större problem vid halka, det är mest på vissa ställen jag upplever det som mer halt än på andra...
 
Sv: busiga hästar?

Ett tips är att ha, t.ex ett stigläder runt halsen på hästen när du rider ut. Om han börjar bocka så kan man grabba tag i den. Har räddat mig från ofrivilliga avsittningar många gånger! :rofl:
 
Sv: busiga hästar?

hej!

Exakt som du skriver gör mitt vbl..
Men ja rider typ 4-6 dagar i veckan men han är ändå så på vintern..
 
Sv: busiga hästar?

Ge annat foder på vintern som inte innerhåller så mkt energi och uppfpstra hästen..Skulle aldrig tillåta att min häst bocka, vae sig under vår,sommar höst vinter
 
Sv: busiga hästar?

Usch.. sånt är ju så värledlöst... :p
Om en häst bockar ordentligt så kan man inte sitta o luta sig framåt för då åker man ju av... :rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 668
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp