Bukefalos 28 år!

bygelnosgrimma.

Sv: bygelnosgrimma.

Tycker det är ett ganska passande namn, själv har jag en hamster.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Är du avundsjuk på att du inte har några raggsockor utan bara raggmunkar??
 
Sv: bygelnosgrimma.

Jag måstye säga att jag beundrar Mizz eller mig själv då, som kan springa fem mil bara för att använda en annan dator och ett annat nick!bra gjort!
Du eller jag då har gjort ett underbart bakgrunds jobb, vilket tålamod!
 
Sv: bygelnosgrimma.

Kanske ska be moderatorn att stänga dej från denna tråden. Vi brukar försöka hålla oss till ämnet!
Spring ut o sätt dig i sandlådan en stund till och väx upp!
 
Sv: bygelnosgrimma.

Gazzan skrev:
de jag förundras över är att varför är islänningens utrustning helt annorlunda i överlag??

Konstiga stigbyglar..Måste man ha sånna stigbyglar?? vad händer om man nu vill ha en "vanlig" med en gummisnodd i sidan ist?
De är säkrare

Varför måste man ha remontgrimma?? skulle islandshästen gå sämre om den fick på sig en "vanlig" nosgrimma eller om man tog helt bort den??
Den är mjukare och passar en islänning OM man nu vill ha nosgrimma övh

Varför har islänningarna speciella islandsstångbett??
Skulle en islänning gå sämre med ett "vanligt" trensbett??
Stångbettet har en lång historia tillbaka till vikingatiden. Som de flesta hästar är munnen trång o ett tredelat fungerar normalt bäst

Varför har islandshästen speciella tyglar där det är en hake?? varför heter den just islandstygel och inte bara lädertygel med karbinhake??
Går en islänning dåligt om man har vanlig tygel??
Nej, varför det?

Måste man rida en islänning med superlånga stigläsrar?? varför kan amn inte rida i den längd man känner sig bekväm i?
Skulle en islänning gå sämre om man red med "normal" allround längd?? dvs mittimellan hopp och dressyr
Sadeln ska passa hästen, det är väl huvudsaken? Och ryttaren med för all del

Jag vet att om jag rider i superlånga läder hamnar jag superlätt i stolsits vilket jag ser väldigt ofta bland ryttarna på islänningarVilket leder till ovikt och bakvalvet på sadeln slits fel!

Varför är allt så speciellt hos denna ras??
Varför heter de islandsridbyxor och inte vanliga jodpuchridbyxer som de faktiskt är:smirk:
Skulle tippa på att det är många män som rider islandshäst, hur som helst är skoridbyxår tjuuuusigt;)

Den islänningen jag köper kopmmer iaf få vanligt bett vanligt träns vanliga stigbyglar och jag kommer rida i den längd jag ahr till min nuvarande häst=)

Men...vill du ha en islandshäst MÅSTE du ju självklar ha alla tjusiga, speciella prylar också, förstår du väl? ;)
 
Sv: bygelnosgrimma.

GE ER JAG STARTADE DENNA TRÅDEN FÖR JAG VILLE FÅ REDA PÅ ER SOM HAR/VET M.M OM BYGELNOSGRIMMAN.
NI SOM BARA BETER ER SOM BARNUNGAR KAN GÅ, FÖR DET ÄR INGET KUL. SNÄLLA SLUTA !
JAG UNDRADE OM NOSGRIMMAN INTE OM RAGGSOCKAR ELLER RAGGMUNKAR. SLUTA !!!!!!!!!!!!!!! :mad:


MOLVI
 
Sv: bygelnosgrimma.

*räcker upp händerna* på islands forumet får man inte skojja tydligen, jag tyckte det var hsyteriskt roligt med raggsockor och ragg munkar när tråden ändå redan spårat ur men jag ska lämna er humorbefriade islandsponny människor!
 
Sv: bygelnosgrimma.

Naggur skrev:
Jo, har läst vad alla har skrivit nu... Han gapar bara när han vill komma undan, tex när vi ska galoppera på en volt. han vill galoppera på en stoooor volt=)
Kommer köpa en "vanlig" nosgrimma=)

jo, det är vanligt..Så brukade min pålla också göra. Okej, lycka till med den "vanliga" nogrimman!:D
 
Sv: bygelnosgrimma.

Tomaten skrev:
*räcker upp händerna* på islands forumet får man inte skojja tydligen, jag tyckte det var hsyteriskt roligt med raggsockor och ragg munkar när tråden ändå redan spårat ur men jag ska lämna er humorbefriade islandsponny människor!


Men har man hört samma gamla visa om hur dessa såkallade islandsponnysar är så orkar man inte med mera skoj.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Tomaten skrev:
*räcker upp händerna* på islands forumet får man inte skojja tydligen, jag tyckte det var hsyteriskt roligt med raggsockor och ragg munkar när tråden ändå redan spårat ur men jag ska lämna er humorbefriade islandsponny människor!

Men det heter islandsHÄST oavsett vad du säger. Vi ändrar väl inte namn på andra raser? Klar vi har humor men jag brukar i alla fall inte skratta när någon ser ner på det käraste jag har!!!

Och håller med trådskaparen, håll dig till ämnet!!!
 
Sv: bygelnosgrimma.

Jag kallar mina egna och några andras islandshästar för lavagetter...men det är så det är: vi själva, som har inslandshästar får kalla dom ponnyer,raggsockor och what not. Men DJ***AR om någon annan säger det! ;)

/Malin
 
Sv: bygelnosgrimma.

Freyr skrev:
Jag kallar mina egna och några andras islandshästar för lavagetter...men det är så det är: vi själva, som har inslandshästar får kalla dom ponnyer,raggsockor och what not. Men DJ***AR om någon annan säger det! ;)

/Malin


aha, okej. då vet jag!'
ps, inte ser jag ner på islandsHÄSTAR, men jag kallar dem både det ena och det andra trots det. precis som med min egenhäst;)
 
Sv: bygelnosgrimma.

Tomaten skrev:
aha, okej. då vet jag!'
ps, inte ser jag ner på islandsHÄSTAR, men jag kallar dem både det ena och det andra trots det. precis som med min egenhäst;)

okej. men skriv de då, att du inte ser ner på dom. Vi e nog lite trötta på "skämt" om våra islänningar. Verkar va en del som har nått emot dom, varför kan jag inte förstå:confused: Dom e ju underbara!!!:love:
 
Sv: bygelnosgrimma.

Trodde inte att ni direkt skulle ta illa upp, raggsockor och raggmunkar tyckte jag var skit kul, förstod inte att jag trampade på tårna!
häst som häst:)islänning elle inte ungefär:p
 
Sv: bygelnosgrimma.

Molvi skrev:
GE ER JAG STARTADE DENNA TRÅDEN FÖR JAG VILLE FÅ REDA PÅ ER SOM HAR/VET M.M OM BYGELNOSGRIMMAN.
NI SOM BARA BETER ER SOM BARNUNGAR KAN GÅ, FÖR DET ÄR INGET KUL. SNÄLLA SLUTA !
JAG UNDRADE OM NOSGRIMMAN INTE OM RAGGSOCKAR ELLER RAGGMUNKAR. SLUTA !!!!!!!!!!!!!!! :mad:


MOLVI
!!!

mizz skrev:
Har svårigheter att få remonten att sitta korrekt. Hästen har en väldigt "kort" mun vilket medför att remmen över nosen ligger långt ned på nosryggen. Har funderat på en bygel, men är osäker på konsekvenserna. Kan ngn tala om för mig om möjliga tråkiga verkningar efter en sådan nosgrimma.

Tycker jag ff inte fått svar på min undring ang bygelnosgrimma, detta är ngt som kommit att intressera mig. Möjligen är det så att det är en erfarenhet man måste skaffa sig själv.

///Lavagetter, :idea: . Själv kallar mina för bergsgetter eller mögelostar, så den dagen jag blir riktigt arg svänger jag nog till med getost.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Ursprungligen postat av mizz
Har svårigheter att få remonten att sitta korrekt. Hästen har en väldigt "kort" mun vilket medför att remmen över nosen ligger långt ned på nosryggen. Har funderat på en bygel, men är osäker på konsekvenserna. Kan ngn tala om för mig om möjliga tråkiga verkningar efter en sådan nosgrimma.

Islandshästen är ökänd för en kort och låg mun, därför är just remont den nosgrimma som funkar bäst. Att välja en nosgrimma med avpassad nosrem, många gånger är själva nosremmen för lång och därför sitter den långt ner. Köper man en nosgrimma med kortare nosrem och höjer ett hål på nackremmen, så löser man det problemet.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Tro mig jag har försökt. Nu har jag en ponnyremont (hästen är en full) som jag förlängt nackremmen/underdelen på. Men lik förbenat så höjer nosgrimman bettet.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Och det beror just på att själva nosremmen är för lång, den som sitter över nosen och spännes under hakan. Ffa den övre nosremmen. Köper man en nosgrimma som har kortare nosrem, du kan mäta den du har idag och köpa en med kortare rem. Eller en som är justerbar ovanför näbben, det finns numera bl a på H**ks och säkert på flera ställen.

Nosrem
http://www.lillhastenistav.se/nossilv.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 191
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 124
Senast: villhöver
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
800
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp