Bukefalos 28 år!

bygelnosgrimma.

Sv: bygelnosgrimma.

Vidja skrev:
Jag använder en bygelnosgrimma på min häst pga att det är svårt att hitta en remontgrimma som passar. Hästen har en speciell huvudform vilket gör att sidostyckena lätt åker upp i ögonvrån på hästen vid korrekt längd över nosen, är nosstycket längre åker sidostyckena inte upp till ögonvrån men trycker över bettet istället så en bygelnosgrimma fungerar bättre för oss.

Du har inte testat att andvända ett träns som "sitter ihop" ? Ett sånt här tex. http://www.islandshestbutiken.com/4.html syftar då på de där Jon Sigurdsson allt-i-ett-tränset (kunde inte lägga in bara bilden :crazy: ) (vet ej hur din häst ser ut eller någonting, det var bara ett förslag :D )
 
Sv: bygelnosgrimma.

crixi skrev:
Reeeeeeeeeeeeespekt till alla som rider utan nosgrimma!!!:bow:
Har själv inte kunnat "köpa" en enda anledning till att man använder dem.

hehe, ne inte jag heller! bara fjant tycker jag;) :bow:
 
Sv: bygelnosgrimma.

bygelnosgrimma.jpg


en till grej jag tänkte på bara..flertalet av hästar med "vanliga" nosgrimmor av alla de slag biter ju sig och skaver i kinder och mun. Undra hur en häst som blivit rider länge på en bygelnosgrimma ser ut..? skulle vara intressant att se! Jag menar att den sitter ju över hela nosen i stort sett...:crazy:
 
Sv: bygelnosgrimma.

Vidja skrev:
Jag använder en bygelnosgrimma på min häst pga att det är svårt att hitta en remontgrimma som passar. Hästen har en speciell huvudform vilket gör att sidostyckena lätt åker upp i ögonvrån på hästen vid korrekt längd över nosen, är nosstycket längre åker sidostyckena inte upp till ögonvrån men trycker över bettet istället så en bygelnosgrimma fungerar bättre för oss.

Rid utan då! ;) :cool:
 
Sv: bygelnosgrimma.

Gazzan skrev:
de jag förundras över är att varför är islänningens utrustning helt annorlunda i överlag??

Boj har redan givit bra svar :bow: , men här kommer mina tankar ...

Stigbyglar: vi sitter oftast upp med huvudet i färdriktningen, så då är det smart med en stigbygel som redan hänger "rättvänd". På storhästsidan lanserades i höstas en liknande stigbygel som "nyhet" vilket jag finner tämligen trångsynt ... ;)

Remontnosgrimma passar många hästar och bedöms vara en ganska mjuk form av nosgrimma. Varför då byta?

Islandsstången är ett unikt kombinationsbett, som både fungerar som tränsbett OCH stångbett. Det kräver dock mycket god utbildning hos både häst och ryttare för att komma till sin rätt - men detsamma kan sägas för t ex kandar.

Lodrät sits och längd på stiglädren är nåt som ger sig självt ganska fort när man börjar rida om man får bra hjälp. Felaktigheter i sitsen stammar dock oftast från personen och inte från häst eller utrustning (om inte sadeln är skräpdålig):

Att se ekipagen och inte jämföra med en "egen" bild av ett storhästekipage är nåt man får vänja sig vid och för mig ser vissa hoppryttare t ex numer ganska lustiga ut. För mig är islandshästridningen det som främst ger mig mina ramar och värderingar.

"Sko-ridbyxor" är ju inte i första hand islandsridbyxor, utan har länge funnits i t ex England. Att det är så många manliga aktiva ryttare inom islandshästsporten kan också bidra - då många av dem föredrar en byxa och boots/ jodphurs i stället för tighta ridbyxor.
Jag tycker skoridbyxorna är snyggast.

Gazzan skrev:
Varför är allt så speciellt hos denna ras??
Ja - varför vill du ha en?!
Det är en speciell och unik hästras som utvecklats under tuffa förhållanden och STÄNGD stambok de senaste tusen åren ...
 
Sv: bygelnosgrimma.

Nasi skrev:
Du har inte testat att andvända ett träns som "sitter ihop" ? Ett sånt här tex. http://www.islandshestbutiken.com/4.html syftar då på de där Jon Sigurdsson allt-i-ett-tränset (kunde inte lägga in bara bilden :crazy: ) (vet ej hur din häst ser ut eller någonting, det var bara ett förslag :D )

Hej!

Tack för tipset! Har inte sett ett sådant tidigare, värt att prova!
 
Sv: bygelnosgrimma.

Det tränset har jag lite svårt att rekommendera... Vi hade flera sådana träns på island och det var enormt svårt att hitta hästar som de passade på! De gick inte att justera i nacken och på 98% av våra hästar satt pannbandet för högt upp och klämde öronen. Nu vet jag inte hur mycket just det träns du hänvisar till går att justera, men ett liknande som jag träffat på gick inte att justera, och det var värdelöst.
 
Sv: bygelnosgrimma.

:confused: Jon Sigurdsson allt-i-ett-tränset hade inte ens ett pannband.
 
Sv: bygelnosgrimma.

ninni_ skrev:
Det tränset har jag lite svårt att rekommendera... Vi hade flera sådana träns på island och det var enormt svårt att hitta hästar som de passade på! De gick inte att justera i nacken och på 98% av våra hästar satt pannbandet för högt upp och klämde öronen. Nu vet jag inte hur mycket just det träns du hänvisar till går att justera, men ett liknande som jag träffat på gick inte att justera, och det var värdelöst.

Jag syftade mest på träns som "sitter ihop" överlag, inte det här specifikt. (Det här hade inte pannband som du nämde). Stubben har även liknande träns som "sitter ihop" som jag själv tycker är väldigt bra ! (de har inte pannband heller) Jag själv har också lite svårt med pannband, alla hästar är så olika att det är svårt att hitta ett passande !:mad:
 
Sv: bygelnosgrimma.

Det har inte jag heller, och jag rider inte ens islandsponny. Men om du bemödar dig att läsa inlägget som mitt svar är baserat på och kollar upp länken som det i sin tur är baserat på förstår du bättre frågetecknen.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Om du bemödat dig at läsa, så hade du insett att mitt inlägg var i en skämtsam ton. Det är därför vi har de små gula gubbarna.:angel:
 
Sv: bygelnosgrimma.

mazarein skrev:
Jag själv rider inte med sådan på min häst, men en häst jag brukade rida förut användes en dylik på. Egentligen är ju bygelnosgrimman en korrektions-nosgrimma. Då byglarna stoppar hästen från att lägga käkarna på sne. Detta för att komma undan bettet. Dock använder de flesta den idag för att (Det folk har sagt till mig) den är snygg eller så, och inte för dess ursprungliga syfte. Personligen tycker jag inte alls om den, då jag tycker att man fullständigt stänger igen hästens mun så mycket det går! Och folk som säger att man bara spänner den lite löst, då kan man väl lika gärna rida utan, eftersom den inte verkar då?! :mad: Det enda + jag tycker att den har är att den ger fri väg för bettet, och inte sitter ivägen. Men jag har heller aldrig träffat på någon som har ett bra argument för varför de använder den! Satt någon får gärna ge mig svar på tal!:D :D

Jag använder den för att min häst springer och gapar men jag vill inte spänna fast bettet. Jag tycker den är helt suverän då! om jag bara ska ut å ha kul i skogen rider jag utan nosgrimma.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Jag använder nosgrimma på Sprettur, men bara för att den är såå fin..;)
Har inte den spänd ens, har jag det så går han bara emot bettet.

/E
 
Sv: bygelnosgrimma.

Naggur skrev:
Jag använder den för att min häst springer och gapar men jag vill inte spänna fast bettet. Jag tycker den är helt suverän då! om jag bara ska ut å ha kul i skogen rider jag utan nosgrimma.

okej..Men för det första. Är det inte bättre att ta itu med varför hästen gapar då:angel: Och är det inte bättre att ha en "vanlig" nosgrimma som inte är lika stark, dom gör ju också att hästen inte gapar..?..bra att du ibland rider utan!:bump:
 
Sv: bygelnosgrimma.

Boj skrev:
Om du bemödat dig at läsa, så hade du insett att mitt inlägg var i en skämtsam ton. Det är därför vi har de små gula gubbarna.:angel:

Oja, jag bemödade mig att läsa båda meningarna, jag såg gula gubben och jag t.o.m. förstod att det skulle föreställa en skämtsam ton men jag uppfattade det inte så. Sorry.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bygelnosgrimma.

:o Jag tittade på fel bild, på den ovanför faktiskt :o
Så går det när man slarvar. Förlåt! Men alla som funderat på ett sådant träns med pannband vet nu att de är svåra hitta en häst som passar till ;)
Kan f.ö hålla med er andra, pannband är bara ivägen, speciellt om man råkat ut för många öronskygga hästar... :crazy:
 
Sv: bygelnosgrimma.

mazarein skrev:
okej..Men för det första. Är det inte bättre att ta itu med varför hästen gapar då:angel: Och är det inte bättre att ha en "vanlig" nosgrimma som inte är lika stark, dom gör ju också att hästen inte gapar..?..bra att du ibland rider utan!:bump:

Jo, har läst vad alla har skrivit nu... Han gapar bara när han vill komma undan, tex när vi ska galoppera på en volt. han vill galoppera på en stoooor volt=)
Kommer köpa en "vanlig" nosgrimma=)
 
Sv: bygelnosgrimma.

mizz skrev:
Marsvin som marsvin.

Har du något emot islänningar eller? E väl en jävla skilnad på marsvin och hästar? eller har jag missat nått?
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 138
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 063
Senast: villhöver
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Cs218
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp