Bygga boxar och spilta?

Sv: Bygga boxar och spilta?

Vi har i princip helt släta boxar: väggarna i stallet är av plyfa liksom mellanväggarna. Har svetsat rostfria fyrkantsbalkar till ramar för plyforna, så det enda som finns att gnugga på är regeln vid dörren som går från golv till tak. Hade vi haft eksemhästar hade vi lagt den utanför boxen.

Mellan boxarna har vi liggande boxgaller av fyrkantsbalk och runda stavar, även detta rostfritt och hemmasvetsat. Hästarna når möjligen upp med huvudet för att klia på överliggaren. Saltstenshållarna sitter i knähöjd i närheten av vattnet, kraftfoder serveras i hinkar.

Stallet är lättstädat, håller sig rent och numer även godkänt som "Säker Gård" hos LRF/Agria/Länsförsäkringar.

Så jag tror det går att bygga boxar även för eksemhästar, och jag tror också att de kan vara i större behov av vila (liggandes) pga den fysiska och psykiska påfrestningen som eksem innebär. Jag skulle också vara rädd för att en häst som försöker klia löper större risk att trassla in sig i uppbindningen.

utspätt äppelcidervinäger hjälpte när våran häst
(dock inte islänning) kliade manen..
har läst att man kan ha i maten också...

var inte vad du frågade efter men i alla fall...

ang skrev:
Så jag tror det går att bygga boxar även för eksemhästar, och jag tror också att de kan vara i större behov av vila (liggandes) pga den fysiska och psykiska påfrestningen som eksem innebär. Jag skulle också vara rädd för att en häst som försöker klia löper större risk att trassla in sig i uppbindningen.
hästar ligger lika ofta om inte oftare ner i spilta än i box, de kan således vila lika mycket.. och risken att fastna är minimal..

Så nu kommer lite bilder:

{11EF3DD1-2DC1-4E4C-8C83-D76DB6D2A0BC}.jpg

Vi borde haft en regel till här på mitten på längden i boxarna (funkar dock bra utan även om blankorna böjer sig lite när hästarna kliar rumpan)

{39327E99-E6E2-4F15-9992-BF3EAF7FFD75}.jpg

Sätt inte boxdörarna på detta vis, det var något osmart för nu måste man ha två skotkäror när man mockar två personer samtidigt vilket ofta blir onödigt eftersom att dom inte står inne förutom vid krafftfodringar. Sätt istället boxdörarna så att dom öppnar ifrån varandra för då räcker det med en kärra vilket är väldigt praktiskt.

{F8BA5F67-AB37-49DD-9889-EC106EFAFC77}.jpg

Här hänger vi vattenhinkar å foderkrubbaor. Trä biten är gjord som så att det först är en liten trä bit som en längre sitter på som man sedan sätter 3 skruvar i en i mitten för att hålla kvar båda träbitarna och etvå en på varje sida nästan längst ut så går kruban ner riktigt bra. Vattenhinkshållaren finns inte på alla ställena, men den är klannonbra å vattenhinkar till den finns bland annat på h**ks å GrannGår**n.

{73075076-ECB3-412E-B21D-8AC0F2A46C01}.jpg

Fönster och luftintag över fönstret, dock blev detta luftintag inge bra utan dom skulle ha byggts längre ner för att vara funktionela vid tillexempel fuktigt väder.

JO det är trevligt, litet å mysigt är det.

Är ju två likadana boxar till men jag ansåg att det var onödigt att ta med på bild för då skulle det inte synts lika bra på bilderna :)

Har mycket runt om kring där bland annat hö ligger så som det bör med skiljeväg emellan å lufthåll. Sedan när huset är klart så kommer även en sadelkammare å foderkammare (för krafftfoder) till.

Hej Jozzi!
Jag bor också runt Gävle och en av mina
Islandshästar har exem!

Hon har innan jag köpte henne gått ute dygnet runt
i en hage där det inte var några träd som hon kunde klia sig på.
Hon kliade sig ändå med bak-hovarna riktigt illa.

Jag har box och tar alltid in henne till natten.
I början tog jag gamla täcken och virade runt stolpar
samt att jag skyddade alla vassa kanter.
Det fungerar utmärkt. Sedan hon kom till mig
har exemen minskat betydligt.

Dels pga vad jag tror att jag har bytt från hösilage till vanligt hö.
Dels att hon nu blir intagen till natten och får vila från mygg/knott.
Hon älskar att få komma in!

Exemtäcke är naturligtvis ett måste ute.
Jag ger henne också ofta vitaminer o mineraler
året runt. Vitaminer innehållande A-vit.
Ingen överdosering.

Till hennes exem har jag provat allehanda salvor
utan resultat.
Tills jag kom på att använda smärtlindrande salva
typ Orudis (för människor) som jag smörjde in de
drabbade ställena någon kväll.

De salvorna kan ge brännskador i solsken på människor
så man måste vara noga med att skydda från direkt solljus.

Det här med att använda den salvan kom jag på i
somras och det har hjälpt henne från sitt lidande
enormt mycket och hon har nästan helt slutat klia
sig i boxen.
Jag har endast använt salvan ca: 5-6 ggr i somras
på exem, hals (man) samt under magen och svansroten.

Jag har fått en ny och gladare häst!

Hoppas du låter henne få stå i en box, det går.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 010
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 469
Senast: Mia_R
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 907
Senast: pews1972
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka