Bukefalos 28 år!

Bygga dusch och wc i stuga...Vart börjar man?!

Fibusen

Trådstartare
Ska titta på ett hus här snart,och finns en större stuga på gården med stort kök,ett sovrum,och oinredd vind. Vi har en som mer än gärna skulle vilja hyra det av oss i sånt fall,och det skulle vara toppen för oss också då vi i dag har mycket hjälp av denna med både hund och barnvakt (naturligvis hjälper vi henom också med sitt!!!)

Vi bor i dag grannar,fast i lägenhet då,och vi kan väll säga att vi är lite "beroende" av varandra,både praktiskt och för nöjes skull. :D

Hur som,denna människa vill alltså mer än gärna flytta med oss,och tanken är att vi ska kunna hyra ut stugan till henom. Problemet är att det verkar inte finnas varesig wc eller dusch där inne i dagsläget,dock kök och kallvatten indraget. Antar att det lär finnas avlopp indraget då? Kan man koppla på "badrumsavlopp" på ett köksavlopp,eller är rören antagligen för små? (Köket byggdes in på 70-talet) Och eftersom det bara är kallvatten indraget så lär man ju lösa det också.

Vi skulle vilja ha lite tips på vad som ska göras! Ska vara så enkelt som möjligt och inget lyx alls,utan vanlig plastmatta på både golv och väggar,och badrummet kommer ligga i anslutning till köket.

Vi behöver räkna lite vad det kan tänkas kosta.

Vi kommer inte ha möjlighet att fixa detta direkt ekonomiskt då vi har vissa prioriteringar i "vårat" hus,men denna människa som vill hyra vill ju in snabbt så h@n funderade då på om h@n skulle stå för kostnaden och därigenom dra av detta på hyran istället,men då ska det ju inte handla om allt för höga kostnader så man står i skuld till henom i all evighet....Vi har möjlighet att göra en del själva,vi har inte tummen mitt i handen,men vvs och el-jobb kan vi såklart inte göra,men allt snickeri ska vi nog kunna lösa utan större problem.

Som sagt,vi har inte kollat på huset alls än i dagsläget,så jag har inte så mycket info,men vi vill börja räkna lite endå och se om det ens skulle vara tekniskt möjligt.
 
Kolla in förpackningstoalett eller mulltoa. Ska ni ha en vanlig toa så måste den kopplas till en trekammarbrunn eller motsvarande.
 
Köksavlopp och toaavlopp är väldig skillnad. Ska ni ha vattentoalett kräver det en bra lösning (kolla med kommunen vad de kräver), och den investeringen är rätt kraftig.

Jag hade börjat med ett samtal till kommunen och hört om det redan nu krävs åtgärder för stugan, vad gäller köksavloppet.
 
Köksavlopp och toaavlopp är väldig skillnad. Ska ni ha vattentoalett kräver det en bra lösning (kolla med kommunen vad de kräver), och den investeringen är rätt kraftig.

Jag hade börjat med ett samtal till kommunen och hört om det redan nu krävs åtgärder för stugan, vad gäller köksavloppet.
plus en på den.
Kolla kommunen även för ert egna avlopp så ni inte står där med en investering på 100 papp ni inte räknat med.

Kanske kan det vara så att enklaste lösnignen för att fixa dusch och toa till det andra huset är att helt enkelt göra en liten, mindre utbyggnad? Ibland är det enklare att börja från scratch än att förändra något befintligt och få det tätt och godkänt.

I min stuga har jag en varmvattenberedare på 50 liter och den räcker mer än väl för en persons behov. En sådan är enkel och billig (kolla Jula, Biltema etc)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 355
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp