Bygga om stall till lösdrift?

Dana

Trådstartare
Har ett stall med 3 boxar som vi nu planerar att bygga om så det blir lösdrift.

Vi tänkte riva 2 boxar och spara en box ifall. Lösdriften blir ca 40 m2, det borde väl räcka till 3-4 hästar? Tänkte även bygga ett ställe ute med tak där höet ska stå under då de får fri tillgång.

Stallet har ju cementgolv, vad passar då bäst, halm, torv eller spån?
 
Sv: Bygga om stall till lösdrift?

de låter bra, men hör med miljökontoret eller kommunen eller va de nu är på mått, för de e inte kul om nii får göra om allt.. i min kommun var de stenhårda!
 
Sv: Bygga om stall till lösdrift?

Har ett stall med 3 boxar som vi nu planerar att bygga om så det blir lösdrift.

Vi tänkte riva 2 boxar och spara en box ifall. Lösdriften blir ca 40 m2, det borde väl räcka till 3-4 hästar? Tänkte även bygga ett ställe ute med tak där höet ska stå under då de får fri tillgång.

Stallet har ju cementgolv, vad passar då bäst, halm, torv eller spån?
Jo då, det räcker till 4 normalstora hästar.

Här finns måttföreskrifterna: http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf
 
Sv: Bygga om stall till lösdrift?

Ok. Läste på Jordbruksverkets sida om mått å så, men menas det då inte att det gäller för kommunen har egna regler?

Förstår inte, men vill ju inte bygga nåt om det inte är godkänt. Vad gäller då Jordbruksverkets regler eller kommunens? Har alla kommuner egna regler enligt hästhållning?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 983
Senast: Tilde789
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp