Bukefalos 28 år!

Bygga ridhus

Rimfaxe

Trådstartare
Hur går man rent praktiskt tillväga ifall man funderar på att låta bygga ridhus? I vilken ände börjar man för att få veta om det är ett möjligt projekt?

Hur hittar man sedan ridhusleverantörer? Hur vet man vilken av dem som man bör välja? Priset är ju inte allt, utan vad man får för priset, men utan att ha byggt förut, så vet man ju inte vad som är bra och vad som är dåligt. Hur vet man vilka leverantörer som har gott renommé och ifall de kan bygga hos en själv?

Hur vet man vilka mått ridhuset bör ha? Både vad gäller takhöjd och bredd och längd? Finns det någon standard, eller rekommendationer?

Ska man välja limträstomme eller stålstomme och hur bör de se ut i så fall? Det finns även fackverkskonstruktion, har jag sett på en del håll.

Vad ska man tänka på innan, så att säga? Man vill ju hitta ett företag som har erfarenhet i branchen och som vet vad som är bra. En kund som inte själv vet vad den vill ha, kan ju inte välja vettigt, menar jag.
 
I vilken ände man börjar?
man funderar på om man är villig att öppna upp plånboken eller ta ett stort lån.
Finns plats på tänkta marken.
Leverantörer finns på internet.
Ring rint till närliggande ridhusägare och fråga om de är nöjda med sin byggnad.

det finns tex en broschyr som heter "bygga för häst"
där finns riktlinjer och råd
För eget bruk så kan hallen vara hur stor eller
stål eller träkonstruktion är en smaksak, och även en ekonomisk fråga. Då stålpriset varierar.
Fackverkskonstruktion är ett sätt att komma ner i dimension med.
Hur det bör se ut beror på tex vilken konstruktionstyp man väljer och tex vilken takvinkel man väljer.
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 578
Senast: Reville
·
Anläggning Nu äntligen så skall vi bygga ridhus men funderar på val av material och leverantörer. Förutsättningarna är dessa: Ridhuset skall...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: skatten
·
S
Anläggning ska bygga ridhus och undrar om det är någon som har några bra förslag på företag som bygger billigt? någon som kanske redan gått igenom...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sandra87
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp