bygga stall, råd

P

piggelin

hejsan jag är lite nyfiken på lite saker nu när ja ska bygga nytt stall råd och tips för ett lättjobbat och säkert stall är allt av intresse,
hur stor box ska en häst på 155 cm ha som minst i meter kan inte det med kvadrat meter hur bred ska stall gången vara? jag vill gärna ha en spolspilta, hur bred och djup bör den vara? jag har hört talas om hö häckar som sitter på golvet med bara en skiva i ett hörn tror ni att det hade varit bra att ha eller ska man ha höhäck? hästen i fråga strör runt höet om jag lägger det på golvet! just nu har jag vatten hinkar det är ju både positivt och negativt, dom är lätta att tippa men fördelen är ju att man ser hur mycket vatten dom dricker men vad rekomenderar ni? vatten hink eller vatten kopp? någon som vet vad takhöjden i ett stall ska vara som minst? kommer inte på mer nu men om ni vet något jag har glömt så hojta gärna :rofl: snart lycklig stall ägare :bump:

Sv: bygga stall, råd

jag skulle iallafall om jag var du ha boxar på en storlek som även passar större hästar. Man vet ju inte! du kanske köper en större häst någon gång.

Jag skulle definitivt rekomendera vattenhink. Men något som jag tycker är smart är om man kunde göra så att man drog en vattenslang som satt fast över varje hink, och så skruvar man på kranen och så kan det fylla varje hink samtidigt, om man har många hästar. Har hört att det ska finnas iallafall!

Sedan så tycker jag att stallgången ska vara bred.. hur bred vet jag inte dock. ;)

Det finns en mycket användbar bok som heter "Att bygga häststall" av Michanek/?, den kostar strax över 300 kronor och är värd vartenda öre. Vi har nyligen byggt stall, och den boken var till mycket stor nytta i många olika sammanhang.

Immer

Gällande vattnet så har jag själv såna där stora hörnkrubbor från börjes som står på golvet sen har jag torv i botten runt den och halm (har bädd) så den står där och sällan hästen lyckas välta den. Den rymmer nog 35 liter har jag för mig och det är järn runt kanterna. Vattnet räcker över en natt. Lätt att bort och tvätta ifall hästen råkat bajsa eller så. Det är ett tips iallafall ;)

Jag tycker att en stallgång skall vara minst 2 meter bred men helst 3 m. Finns regler om sånt ute på djurskyddsmyndigheten, har för mig att den ska vara 3 m men är inte helt säker..

Stallgången ska väl minst 2m, på ridskola minst 3m allt finns i jordbruksverkets lilla häfte. jag har tagit min (de finns för allmänheten) hos vet.

njae ja e int så säker på det, det finns ju regler för hur bred den ska va beroend epå om det är mellan en boxvägg och en vägg, eller mellan två boxar, eller mellan två spiltor osv... jag vet att jag läst nånstans att den ska vara minst 3 m men vet inte NÄR det gäller.

jordbruksverkets rek. mått stallgång:
3 m mellan två spiltrader
3.5m mellan två spiltrader i ridskolestall
2.5m mellan två boxrader
3.5m mellan två boxrader i travstall
3m mellan spilt och boxrad
3m mellan spiltrad och vägg

jordbruksverkets mininmimått (kvadratmeter) box:
liten häst: 8 m2, kortaste sida: 2.35m
stor häst : 9 m2, kortaste sida: 2.5m

takhöjden ska vara minst 1,5 ggr hästens mankhöjd med hänsyn till bäddens höjd. dock lägst 2,2 meter. T.ex om högsta hästen är 1.8 i mnkh är lägsta tillåna takhöjd 2.7 meter. satsa på takhöjd! Luftenkvaliteten blir bättre och det känns luftigare.

I vårt stall har vi en spolspilta på 3 x 3 m. Den är helt ok. skulle få vara lite djupare speciellt om man har en större häst som inte vill stå stilla.

Svenska ridsportförbundet har ett bra häfte om stallbygge "Bygga för häst" som kan beställas gratis från hemsidan.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 812
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 037
Senast: Ajda
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 359
Senast: Efwa
·
Anläggning Vi ska bygga nytt stall. Är precis i början av planeringsstadiet nu. Valet är mellan ett stall som är precis vid boningshuset (nuvarande... 2
Svar
28
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka