Bygga stall

D

Donnan

Nu skall vi äntligen bygga stall:). Jag håller på med mina ritningar, men hoppas att de finns ngn som kan ge mig lite tips på hur de kan se ut. Stallet skall innehålla 4 boxar, spolspilta, sadelkammare, foderkammare, kommer att ha en separat del där jag har strö och hö då de tar rätt mycket plats. Sen skall de ju finnas plats för redskap mm. Har tänkt att stallgången skall vara 3,5 m bred, hade tänkt att boxarna skulle vara 3*3,5 m, är det för litet tycker ni? Tänkte att eftersom man ändå bygger nytt från grunden så kanske man skall lägga till lite?

Jag är tacksam för alla svar:)

Sv: Bygga stall

glömde skriva att det skall finnas plats för ett tvättrum med:)

Jag börjar med att länka till en tidigare tråd jag startat ;) - det finns många smarta inlägg att fundera på:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=798178
Alltså: ARBETSBÖRDAN. Bygg bort så mycket som möjligt, det är roligare att spendera tiden med hästarna. Fundera på dagliga rutiner som mockning, fodring, vatten osv. Vad kan göras modernt och smartare?

Boxarna skulle jag nog (förutom flexibel inredning) försöka göra större, för att de skall funka till riktigt stora hästar och eventuellt som fölbox.
Tvättrum/ täckesrum måste vara helt suveränt.

Om du inte sett boken "Att Bygga Häststall" så är det hög tid att skutta i väg till biblioteket: http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
Boken innehåller massor med tips om material, ventilation, storlekar osv så den är hur intressant som helst.

Tack så mycket:). Har precis beställt boken som du tipsade om:)

Den blev vår "bibel" ;) innan vi byggde stall, för det finns mycket matnyttigt att fundera på!

Tänk på att mycket hinner att ändra sig med lagar o regler. Kolla upp det senaste och hör med försäkringsbolaget.
El är superviktigt att det är rätt sort för brandfarliga utrymmen...
Sedan ska väl nybygget kontrolleras och godkännas som stall av en besiktningsman...eller?
Lycka till...härligt att få eget stall.:love:

Vi har "Säker Hästgård" genom LRF, Länsförsäkringar och Agria :)

Just elen som har störst krav är inget som du gör själv ändå - du måste ha en behörig elektriker. Där med bör denn* veta vad den gör.

Gud va kul! Skulle jag också göra!
Har ritat 'stallritningar' så länge jag kan minnas :D

Om boxstorleken räcker till eller inte kan ju bara du själv avgöra,
det beror ju på hur stora hästar som ska stå där.
Själv skulle jag inte göra större än 3 x 3 eftersom jag har islänningar
och lär inte skaffa större hästar än så heller tillexempel.

Jag skulle fundera över om det verkligen behövs en spolspilta eller om du kan ha 'ingången' som en 3 x 3 m stor 'spilta' med slang o avlopp för att spola av vid behov och bra uppbindning för hovis, vetrinär etc.
Fördelen med detta är att du inte lägger plats på spolspiltan och att du kan öppna ytterdörren för att snabbt få bort all fukt och dessutom ev sopa ut
vatten. Men det är kanske inget alternativ om du ska duscha varje dag...

Jag skulle satsa på stor sadelkammare med hyllor uppe vid taket till tex vintertäcken under sommaren o så.
Bra förvaring i plastbackar från tex ikea. mycket krokar etc.

Skulle inte ha separat foderkammare för så få hästar, vi har så många i vårt stall och vi har kraftfoder/mineraler etc i sadelkammaren i stapelbar förvaring från ikea där en kraftfoder säck precis ryms i varje plastback o man kan öppna locket trots att de är stapplade.

Däremot skulle jag gärna ha ett litet torkrum för blöta täcken o schabrak etc.
Där kan man gärna ha en tvättmaskin om man har plats och råd.
Mycket praktiskt!

Jag skulle också, för att spara plats, bara ha förvaring för strö i en separat del i stallet och där en trapp upp till ett loft där man förvarar hö.
Självklart ser man till att brandsäkra emellan och med en lucka ner i stallgången där man kastar ner höet.

Så skulle jag ha byggt iaf, lägg gärna upp bilder på hur du tänkt o så.
Alltid kul med folk som bygger stall :)

Nu skall vi äntligen bygga stall:). Jag håller på med mina ritningar, men hoppas att de finns ngn som kan ge mig lite tips på hur de kan se ut. Stallet skall innehålla 4 boxar, spolspilta, sadelkammare, foderkammare, kommer att ha en separat del där jag har strö och hö då de tar rätt mycket plats. Sen skall de ju finnas plats för redskap mm. Har tänkt att stallgången skall vara 3,5 m bred, hade tänkt att boxarna skulle vara 3*3,5 m, är det för litet tycker ni? Tänkte att eftersom man ändå bygger nytt från grunden så kanske man skall lägga till lite?

Jag är tacksam för alla svar:)

Jag blir också så sugen på att bygga själv men det känns otroligt långt bort just nu... Min tanke är i alla fall om jag skulle bygga eget att ha uteboxar/kallstall och sedan ha ett varmt utrymme där man kan ta in hästen och ställa upp när man ska göra i ordning där man också kan ha spolspilta. Jag tänker att man skulle ha utrustningen och foder där också eller annars i separat rum. Då får hästarna bra luft och jag får värme att jobba i :D

Tack så jätte mycket för alla tips, de betyder massor, för jag behöver verkligen det:).. Det är ju inte så att man slänger upp ett nytt stall varje dag, det kommer ju att kosta en hel del så jag vill ju att allt skall vara perfekt från början:)

Japp:) det kommer väl ngn hit och kontrollerar det, men kommer vara väldigt noga och se till att inget blir fel, det skall vara godkänt i princip innan jag ens byggt det:)

Något som jag inte ångrar när vi byggde stall, var de öppningsbara fönsterna till varje box. De är alltid öppna ( förutom vid storm) och hästarna älskar att kunna stå där och ha koll på allting.De kostar lite , men det är det värt!

Om boxstorleken räcker till eller inte kan ju bara du själv avgöra, det beror ju på hur stora hästar som ska stå där.
Själv skulle jag inte göra större än 3 x 3 eftersom jag har islänningar
och lär inte skaffa större hästar än så heller tillexempel.

Du kanske inte behöver, men du vet inte vad som händer i framtiden. OM du måste sälja, är gården lika attraktiv eller måste köparen höja tak etc? Det är trots allt en trygghet i att ha en BRA gård, som är lättsåld (inte minst för lånen och värderingen).

Jag tror att man gagnas av ett öppnare perspektiv än dagens direkta behov.

Just elen som har störst krav är inget som du gör själv ändå - du måste ha en behörig elektriker. Där med bör denn* veta vad den gör.
Ja de BÖR kunna alla regler, men tyvärr är det inget man kan lita på. Jag rekommenderar att skriva ut kapitel 5 i LBK-pärmen och ge till elektrikern :laugh:

Skriver så jag hittar tillbaka sedan. Bra med tips då jag ev ska bygga kallstall i sommar.

I sommras byggde vi ett stall hemma som motvarar det du har tänkt bygga.
Jag gjorde ritningen själv och vi byggde allt i lösvirke.
Ett stall för fyra hästar med uppbindningsplats och sadelkammare.
Tre boxar på 3,5x3 m och en box på 3,5x3,5 m. Foder, redskap och strö förvaras i ett separat utrymme.
Stallet är ett kallstall. För att få bra luft är det öppet upp till nock (7m är högsta punkt), innerväggarna är 3 m höga.
Vi valde att lägga till ett isolerat och uppvärmt utrymme som rymmer lite verkstad mm. Där finns även ett utrymme där det går att ta in hästar, inte så kul för hovslagaren när det är 20 minus och stallet är nästan lika kallt...

Jag har varken bilder eller ritning tillgänglig just nu. PMa mig om du vill veta mer, eller om fler är intresserade av att se kan jag göra ett försök att lägga upp dem här.

Hej, vad kul att bygga stall! Vi byggde för 5 år sen, och jag älskar mitt stall! Trots det är det en del jag skulle gjort lite annorlunda (tyckte jag tänkte på allt:crazy:)

Vi har fyra boxar, två på 9 kvadrat och två på 10. De skulle jag gjort lite större. Vi hade då ponnyer, men nu är där bara stora hästar. Sånt kan ändra sig snabbare än man tror.

Spolspiltan är guld värd! Det ska du absolut ha. Vi har gjort upphängning till täcken i spolspiltan, med kedjor i karbinhake på väggen, så när täckena är dyblöta hänger de av sig där och vi har också en värmefläkt så de torkar bra.

IMG_5231.jpg

Vi har inget separat foderutrymme, utan en del med skåp som också hyser fodertunnorna, där skulle jag gärna haft ett eget förråd, och i stället gjort sadelkammaren större för att rymma både utrustning och skåp till skötselgrejer.

När vi byggde var det båda döttrarna och en kompis som hade sin ponny hos oss, nu är det min häst och 3 inackorderingar! Det ställer helt andra krav på plats för förvaring av utrustning, foder, ombyteskläder mm. Men vi har pusslat, det funkar!

IMG_5234.jpg

IMG_5235.jpg

Höförvaringen tänkte vi ha på loftet, men det upptäckte vi snabbt hur opraktiskt det var, först skulle det upp, och sen slängas ner igen...
Så vi fick bygga en extra liten hölada.

Gödseln lägger vi i nedgrävd container, jätteskönt att slippa köra upp för hala, branta spångar. Har skopa som kommer och hämtar. Använder torv, så det går fint att skopa upp på ett flak.

Vatten till hästarna har vi i hink hängande i boxen, men vi har ledning med kran fram till varje box (maken rörläggare). Mycket bättre än vattenkopp. om du frågar mig. Jag har full koll på när nån häst inte druckit så mycket, och kan ha koll på denna.

Nåt mer? Finns mycket att tänka på

Skjutdörrar tar mindre plats, men slamrar lite mer. Bred stallgång är bra. Fönster att öppna. oj, vilken kul tid du har framför dig!

Det blev lite långt, men jag tycker det är så kul;)

Vad kul med bilder:) de gillar jag, lägg gärna in ännu fler:).. Ja spolspilta måste man ju nästan ha, blir rätt jobbigt annars.. Jag hade oxå tänkt att bygga ett loft i stallet där jag skulle förvara hö, men när vi pratade me "bygg-gubben" så påstod han att man inte har de i nya stall utan bara i gamla. Så Jag kommer bygga större istället och ha de på nedervåning oxå. Kommer nog göra boxarna lite större än vad jag tänkt, skall ju hyra ut två st, å man vet ju aldrig vad dom har för hästar, kanske e jjätte stora:)

Gällande höförvaring så kommer det högst troligt att krävas brandväggar vid nybyggnation om det är större mängder som skall förvaras. Det kan vara nog så tacksamt, om olyckan är framme ... Dessutom skulle jag inte vilja kasta ner hö, det blir onödigt mycket damm. Nåt att tänka på där är även ventilationen (både för häst och för foderförvaring!).

Gör gärna flexibel inredning, det är för att kunna mocka ut bäddar med traktor, eller "bara" för att ta bort en mellanvägg för stor fölbox etc.

Gällande elen har elsäkerhetsverket bra skrifter, och en behörig elektriker bör fatta att sånt skall kollas upp. Vi har "Säker gård" genom Agria/ Länsförsäkringar och LRF, och då är det rätt stränga krav (besiktningen tog timmar!) :) Många bra tips hade faktiskt även besiktningsmannen.

Jag hade oxå tänkt att bygga ett loft i stallet där jag skulle förvara hö, men när vi pratade me "bygg-gubben" så påstod han att man inte har de i nya stall utan bara i gamla.

Ja dels blir det enklare hantering om man har det i markplan, dels är det betydligt enklare att brandsektionera väggar än att få till det mellan våningsplan.

Håller med ang om att Länsförsäkringars skadeförebyggare är bra att diskutera med :laugh: Man kan få många bra tips redan innan man sätter igång att bygga, och det är ju bättre så slipper man göra om sen! Han som var hos oss berättade om att han hade besiktat nybyggda stall där de hade t.ex. fel IP-klassning på alla lysrör och det kändes ju sådär kul för honom att säga att de måste byta ut dem direkt...

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 406
Senast: nyttnick
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 264
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 757
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår