Sv: Bygga stall
Hej, vad kul att bygga stall! Vi byggde för 5 år sen, och jag älskar mitt stall! Trots det är det en del jag skulle gjort lite annorlunda (tyckte jag tänkte på allt

)
Vi har fyra boxar, två på 9 kvadrat och två på 10. De skulle jag gjort lite större. Vi hade då ponnyer, men nu är där bara stora hästar. Sånt kan ändra sig snabbare än man tror.
Spolspiltan är guld värd! Det ska du absolut ha. Vi har gjort upphängning till täcken i spolspiltan, med kedjor i karbinhake på väggen, så när täckena är dyblöta hänger de av sig där och vi har också en värmefläkt så de torkar bra.
Vi har inget separat foderutrymme, utan en del med skåp som också hyser fodertunnorna, där skulle jag gärna haft ett eget förråd, och i stället gjort sadelkammaren större för att rymma både utrustning och skåp till skötselgrejer.
När vi byggde var det båda döttrarna och en kompis som hade sin ponny hos oss, nu är det min häst och 3 inackorderingar! Det ställer helt andra krav på plats för förvaring av utrustning, foder, ombyteskläder mm. Men vi har pusslat, det funkar!
Höförvaringen tänkte vi ha på loftet, men det upptäckte vi snabbt hur opraktiskt det var, först skulle det upp, och sen slängas ner igen...
Så vi fick bygga en extra liten hölada.
Gödseln lägger vi i nedgrävd container, jätteskönt att slippa köra upp för hala, branta spångar. Har skopa som kommer och hämtar. Använder torv, så det går fint att skopa upp på ett flak.
Vatten till hästarna har vi i hink hängande i boxen, men vi har ledning med kran fram till varje box (maken rörläggare). Mycket bättre än vattenkopp. om du frågar mig. Jag har full koll på när nån häst inte druckit så mycket, och kan ha koll på denna.
Nåt mer? Finns mycket att tänka på
Skjutdörrar tar mindre plats, men slamrar lite mer. Bred stallgång är bra. Fönster att öppna. oj, vilken kul tid du har framför dig!
Det blev lite långt, men jag tycker det är så kul