Bygga stall

Sv: Bygga stall

han hade besiktat nybyggda stall där de hade t.ex. fel IP-klassning på alla lysrör och det kändes ju sådär kul för honom att säga att de måste byta ut dem direkt...

Det är inte bara klassningen på lysrör det finns bestämmelser för, även ledningar etc måste ha rätt klassning. Kollade för skojs skull med sambon (elektriker) om det här med att sätta upp fel prylar. Rätt intressant, för om stallbyggaren beställt el för stall så får inte elektrikern bryta mot lagen. Alltså får firman göra om tills det stämmer med lagen. Det gäller dock att du har ett företag med behörig elektriker och inga svartjobb, samt att ni kan visa vad som beställts (inte i detalj, men att stället skall vara just ett häststall) ...

Rätt intressant, för om stallbyggaren beställt el för stall så får inte elektrikern bryta mot lagen. Alltså får firman göra om tills det stämmer med lagen.

Det där var ju intressant! Det låter rimligt iofs, men jag har hört talas om flera stall som har fått icke godkända prylar installerade! Men jag vet iofs ingenting om behörigheter och färg på pengarna i de fallen...

Själv har jag en pappa med elektrikerbehörighet och numera en "Säker hästgård", känns bra :laugh:

I teorin håller jag med om att det låter super, och egentligen kan man ju ha engagera någon som gör slutbesiktningen precis som på ett bygge (att ta nån från "säker"-konceptet torde var helgjutet). Kruxet är förmodligen att folk köper prylarna själva för det är billigare, eller ofta tar nån svart, och då blir det ju inte lika enkelt att hävda sin rätt. Har du dock beställt el för stall, så finns det föreskrifter att följa, precis som vid andra installationer (badrum är ju inte samma som resten av huset osv).

Sambon fixade allt galant här, vi fick beröm vid besiktningen :)

Tänk bara på att försöka göra allt så praktiskt som möjligt!
Med hur man ska fodra, var krubborna ska sitta och hur högt osv (ibland kan det vara så att krubborna är avtagbara och man kan göra fodret direkt i och hänga dit dem utifrån), om det behövs hölådar.
Breeed stallgång! Då kan man ha mer öppet ut i stallgången för hästarna att titta, och man kan gå förbi utan problem.
Praktiskt med bra förvaring utan för boxen, på väggar osv, även inne i stallet. Snåla inte på utrymme, det behövs oftast, hästar är stora djur! Högt i tak.
Gärna en uppställningsplats, plus att ibland kan man på bra sett fixa att man kan ställa upp hästen i boxöppningen på bra sätt.

Jag skall skicka iväg mina s.k ritningar till ngn som kan sånt och kan regler osv inom just häststall. Så jag tycker inte att det borde kunna bli fel. Ingen i min familj är särkilt händig, så de kommer att vara en byggfirma som bygger de och inga svartjobb. Dyrare blir de ju, men va ska man göra när de enda som man byggt är agility hinder:). Jag tror mitt stall kommer att landa på ca 600 000.

Ska bara tillägga att stora boxar är att föredra, gärna avlång (tycke inte om fyrkantiga boxar) 3.8 x 4.4

Detta med kran i varje box till vattnet är ju smart. Vi har vattenkoppar som ligger och skräpar, vi har aldrig satt in dem eftersom vi vill ha koll på hur mkt hästarna dricker. Tack och lov så dricker de väldigt mkt så det blir ett evigt springande med hinkar :crazy: Brukar dra fram slangen en gång per dag och fylla både hagar och hinkar (2 stora hinkar i varje box och 2 små för påfyllning utanför).

Har du bild på din lösning? Hur undviker ni att hästarna själva får på vattenkranen?

Mvh Jate Volim

*kl*

Du skriver brandvägg. Vet du vad som krävs för att det ska räknas som det? Vi ska dela av vår stallbyggnad så det blir en verkstadsdel som kommer gränsa till stallet och där vill vi ha en brandvägg, men jag vet inte vad som krävs.

För verkstad i samma byggnad som djurstall gäller att väggar och tak ska stå emot brandspridning i minst 60 min och ytskiktet ska vara tändskyddande material. Golvet i verkstan ska vara av obrännbart material. Om ni ska ha en dörr mellan stall och verkstad så måste det vara en luftsluss med minst en självstängande dörr, som även den står emot brand i minst 60 min.

Alla regler och en hel del tips på godkända material och sånt finns i LBK-pärmen som utges av Lantbrukets brandskyddskommitté. Det är flik 3 - "Byggnadstekniskt brandskydd" som handlar om detta, men jag rekommenderar att ladda hem hela pärmen :laugh:

Kopplingen och kranen sitter utanför gallret, och sen går en slangbit in i hinken, lagom lång för att ligga i bottnen på hinken.

IMG_5240-1.jpg

:confused:Nu har jag läst tips om flexibla boxar/stallinredningar ett flertal gånger och skulle väldigt gärna få se några bra exempel på hur det kan se ut!!!
Jag måste panikinreda ett stall inom några veckor och behöver lite inspiration!

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 417
Senast: nyttnick
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 279
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 765
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Pass förvaring