Bygglov för uteboxar?

Sv: Bygglov för uteboxar?

Idag fick jag detta besked???

Då blir ju frågan om du verkligen pratat med någon som jobbar med det och inte någon som kanske har gjort det innan och nu inte är uppdaterad.

När jag gjorde min förra året så fick jag till och med rådet att vänta tills efter nyår (07/08) med att lämna in den för att slippa betala.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Hmm, jag får kolla upp det igen! Men jag fattade det som att det var han som var den ansvarige för djurskydd på länsstyrelsen. Underligt!! (Gävleborg)
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Djurskyddet och förprövningen hör till olika delar av Länsstyrelsen. Så det kan vara så att han helt enkelt missat att det är andra regler nu om han inte jobbar på rätt avdelning.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Djurskyddet och förprövningen hör till olika delar av Länsstyrelsen. Så det kan vara så att han helt enkelt missat att det är andra regler nu om han inte jobbar på rätt avdelning.
Men han borde veta att det är gratis ändå??? Ts: Förprövningar är gratis precis som Masse säger. Länsstyrelsen har inte rätt att ta ut avgift för detta (om man inte redan har byggt, men då handlar det om en fast avgift och inte någon timavgift). Prova och ring igen och sök då den person som arbetar med förprövningar av djurstall istället.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Vi får bygga max 25 kvadrat utan bygglov eftersom vi bor utanför detaljplanerat område. Men jag antar att det inte är samma regler i alla kommuner. Ta reda på vad som gäller där du bor för det kan vara väldigt olika mella kommunerna.

Mina föräldrar bor också utanför detaljplanerat område, gården räknas inte som jordbruksfastighet. Men eftersom det redan finns befintliga stallbyggnader och uthus så räknas ev. utbyggnad som skulle räknas som stallbygge inte behöva bygglov. Det kallas för tilläggsbyggnad stall eller något liknande.

Kollade det nyligen eftersom jag bygger ligghall och enligt morbror Byggdirektör (;)) är dessa bestämmelserna så gott som allmänna.
 
Sv: Bygglov för uteboxar?

Mina föräldrar bor också utanför detaljplanerat område, gården räknas inte som jordbruksfastighet. Men eftersom det redan finns befintliga stallbyggnader och uthus så räknas ev. utbyggnad som skulle räknas som stallbygge inte behöva bygglov. Det kallas för tilläggsbyggnad stall eller något liknande.

Kollade det nyligen eftersom jag bygger ligghall och enligt morbror Byggdirektör (;)) är dessa bestämmelserna så gott som allmänna.


Inget som jag känner igen från de 2 kommuner jag jobbat i. I båda kommunerna gäller (tror inte att det har ändrat sig i den kommunen jag inte arbetar i, har inte kollat):
Utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse får man utan bygglov uppföra en nybyggnad komplementbyggnad 40 kvm dock max 50 % av ytan på bostadshuset.
och /eller ändring/tillbyggnad 40 kvm dock max 50 % av ytan på den aktuella byggnaden.
Kanske ska tillägag att man kan göra detta EN gång. (Dock är de generösare i den kommunen jag bor i och vi kunde bygga ett litet stall med 3 boxar utan bygglov, 57 m2 är den på och innehåller inte annat än boxar och en gång.

Men det KAN kombineras med en friggebod, och det gjorde jag och fick in foderkammare och sadelkammare där.

Ofta står det på kommunernas hemsidor vad som gäller, det varierar eftersom plan- och bygglagen endast omnämner det som "en mindre tillbyggnad eller komplementbyggnad." (orkar inte leta fram texten ny, eftersom jag inte har lagen med mig hem, går att googla fram. 8 kap.. någon § efter den 3 vill jag minnas)

/U
 

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
414
Senast: Catsu
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 194
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp