Byggnadsvårdare

Jag håller på med en logport efter gammal mall: kilsågade brädor, stjärnmönster och linolja och tjära är receptet (när den är klar är det tänkt att den skall målas i guldockra)

20972109552_845190deef_z.jpg
 
Häftig port @AndersB . Kallas den tekniken du använt något särskilt?

Ts: jag är så smått intresserad av byggnadsvård, och har en far som varit oerhört engagerad i byggnadsvårdsföreningen. Jag mer eller mindre växte upp på byggnadsvårdsläger, och nu i vuxen ålder ser jag mer och mer tjusningen med gamla tekniker och material. Vårt hus är inte så gammalt, från början av 1900, men huvudbyggnaden på gården är från 1600-talet och resten av husen däremellan. Vi har bland annat renoverat upp ett gammalt stall och försökt bevara en del av det gamla.
 
Häftig port @AndersB . Kallas den tekniken du använt något särskilt?

Ts: jag är så smått intresserad av byggnadsvård, och har en far som varit oerhört engagerad i byggnadsvårdsföreningen. Jag mer eller mindre växte upp på byggnadsvårdsläger, och nu i vuxen ålder ser jag mer och mer tjusningen med gamla tekniker och material. Vårt hus är inte så gammalt, från början av 1900, men huvudbyggnaden på gården är från 1600-talet och resten av husen däremellan. Vi har bland annat renoverat upp ett gammalt stall och försökt bevara en del av det gamla.

Vet inte om det har något namn, det är i princip en vanlig port som kläs med ytterligare ett lager profilerade bräder lagda i mönster.

Äldre byggnadsteknik är kul, materialet är så mycket mera levande och tacksamt att arbeta med, särskilt kalkfärg och kalkputs :)
 
Tips: Ni har väl sett att det blir ett bra tv-program (förhoppningsvis) kl.20.00 ikväll på SVT 1... :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: Wille
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp