Byta bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Foffa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 855
F

Foffa

Den hästen som hjälper till med rids just nu på ett pessoabett. Men jag känner att jag skulle vilja försöka byta till ett mildare bett, vill sträva efter att rida honom på så milt bett som möjligt. Han kan dock bli stark ute eftersom han älskar att springa och busa. Tyvärr så är han väldigt hård i munnen eftersom han har blivit riden med rätt hård hand och skarpt bett tidigare. Tränar mycket lydnadsövningar för att försöka få honom att lyssna på en mjuk hand.

Eftersom min bettkunskap är rätt begränsad undrar jag vad ni skulle rekommendera att jag byter pessoat mot. Vill som sagt ha ett mildare bett!

Tack på förhand/ Sofie

Sv: Byta bett!

Jag hade provat att rida honom med ett tredelat bett.
å du behöver kanske inte rida ut första gången... ;)

ett tränsbett av något slag.

känns det osäkert när du rider ut kan du rida med tex pelham med två tyglar, så har du stångtyglen som "nödbroms" om hästen blir stark.
har du bara möjlighet att rida på pessoat kan du rida på det med två tyglar, en i stora ringen och en längre ner

Ett tvådelat tränsbett elelr ett tredelat beror på vad hästen trivs med. Seddan kan du prova bettet på ridbannan dom första gånger du rider med det.

Okej, tack för svaren. Såg att han hade ett tredelat bett redan när jag letade lite bland hans saker, kan ju testa det och se hur han lyssnar!

Amen det är ju kannon är det bara att prova det, helst på ridbanna först så det inte händer något, bäst att vara på den säkra sidan ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 986
Senast: Juli0a
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31