Ska beställa en Tesla Y. Verkar rymlig nog för familjen och får dra 1600kg. Betalar hellre en högre månadsavgift än bensin, skatt och reparationer.
Har du sett nån info om räckvidd när man drar släp på en sån? Eller nån ren elbil?

Jag försökte hitta för ett tag sen men tyckte inte jag hittade på nått vettigt om just det. Jag har ju inte hästtransport längre men vi har ju husvagn.
 
Har du sett nån info om räckvidd när man drar släp på en sån? Eller nån ren elbil?

Jag försökte hitta för ett tag sen men tyckte inte jag hittade på nått vettigt om just det. Jag har ju inte hästtransport längre men vi har ju husvagn.

@SaraMara har dragit med sin elbil och tror hon uppskattade räckvidden till ungefär 50%.
 
Vi har en Opel eCorsa som pendlar-/vardagsbil och är supernöjda med den.

Som semester-/familjebil har vi en Ford S-Max, diesel. Den är vi också nöjda med.

Två vuxna och tre barn.
 
Kör jag mer än 15-20 mil med släp vill jag oftast pausa längre än 5 min ändå.

Ja, om inte andra alternativ finns (förarbyte exempelvis). Sedan är 5 minuter och runt en timme ganska stor skillnad, om man inte får tag i de där mest extrema snabbladdarplatserna med rätt sorts elbil. Däremot är det lättare att ha laddningsstation hemma med elbil än med dieseldito.

(Mitt inlägg var mer för att visa att elbilar inte drabbas särskilt annorlunda av räckviddsminskning när man drar släp, det finns nån uppfattning om att de är extra värdelösa på just det.)
 
246846210_550318129552174_1685498931270742886_n.png

Så här ser bilen som jag beställde ut, jag gillar den,
 
Ja, om inte andra alternativ finns (förarbyte exempelvis). Sedan är 5 minuter och runt en timme ganska stor skillnad, om man inte får tag i de där mest extrema snabbladdarplatserna med rätt sorts elbil. Däremot är det lättare att ha laddningsstation hemma med elbil än med dieseldito.

(Mitt inlägg var mer för att visa att elbilar inte drabbas särskilt annorlunda av räckviddsminskning när man drar släp, det finns nån uppfattning om att de är extra värdelösa på just det.)

Som jag förstått det ska man också släppa tanken på att tanka fullt-köra slut- tanka fullt.
Istället duttar man i när man har tid. Eftersom man nu kan tanka på ica/hemma/pp jobbet.
Så himla mycket bättre tillgänglighet än att köra till ”sin” mack.
 
Har du sett nån info om räckvidd när man drar släp på en sån? Eller nån ren elbil?

Jag försökte hitta för ett tag sen men tyckte inte jag hittade på nått vettigt om just det. Jag har ju inte hästtransport längre men vi har ju husvagn.

Väldigt svårt att sia om eftersom det handlar om släpvikt och körmönster. Och inte minst att den inte ens finns att få med drag (eller eftermonterat) ännu.
 
Jag kör en Nissan king cab turbodiesel men jag bor i Australien. Sambon kör en 4x4 great wall som kräver 98 octan bensin.

Vi har just nått AUD$2/liter med 98 bensin, några ören lägre än diesel (jag gångrar med 6.5 plus minus för att räkna om till SEK)

Min nissan kan lätt dra vad som helst och har power upp för bergen här på ön medans sambons bil är för liten motor i för tungt byggd bil. Den skulle knappast kunna dra något mer än en 450kg släpkärra fylld med löv... den går dock stadigare på landsväg/highway än pickupen...

Här i Aus (queensland iallafall) är skatten och third part insurance samma för alla bilar, det enda som skiljer är cylindrar. Om du har "vanlig" motor, v6 eller v8. Eller kör på gas möjligtvis.

Elbilar är knappast på tapeten här (än på många år gissningsvis) även om jag vet 1 person som har en elbil här på ön
 
Släpbiten tycker jag är bökig. Med skallkrav på användbar släpvikt (på en laddhybrid eller elbil) hamnar man lätt på en bil som är ordentligt suboptimal för all körning utan släp...
 
Åh vad härligt att höra, av siktat in mig på en sådan nämligen.
Har en -13 Octavia diesel. Gillar den. Gått klockrent i dessa 3-4 år jag haft den. Drar runt 0,5l. Går lägre med långkörning och om jag medvetet kör för att få ned förbrukningen. Drog hästtransporten (1300 kg) bra.
Skillnad i skatt o försäkring mot tidigare bilen, BMW 530 3,0 V6a runt 7 000 kr/år.
Kollade med bekant som kört 2 sådana i flera år, och även andra. De var mkt nöjda.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 372
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 512
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 125
Senast: __sofia__
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp