Byta boplats för kattungarna?

Boll

Trådstartare
Har ni något tips på hur man kan byta plats på den lilla familjen till ett mer passande ställe?
Mamman har bestämt att de ska bo på en hylla i garderoben.
Det är på många vis en bra plats. Den är skyddad under min sambos hängande skjortor och vi har inga saker/kläder på hyllan förutom en dyna vi lagt dit för kattens skull.
Problemet är att den är så högt från marken...
Det är väl inte mycket mer än en halvmeter, men för små kattbäbisar är det långt att falla... :crazy:
Vill inte att de ska trilla ner och slå sig...
Vi gjorde iordning på hyllan under som är i golvhöjd. La dit deras dyna och hängde en handuk lite för så att det skulle bli lite samma kännsla. Men icke. Det tog nog inte ens en minut innan kattmamman flyttat tillbaka ungarna.
Har ni några tips på hur vi ska göra för att få kattmamman att gå med på en flytt??
Annars får vi bygga en trappa av något slag ;)

// Anna
 
Mamsen vet nog hur högt kissebebisarna får falla... jag tycker ni ska låta dem ligga kvar. Hon har valt den platsen för hon ansåg att den var bäst. Hon lär bara flytta tillbaka så fort hon kan, dessutom är det väl onödigt att orora henne med sånt... Lägg någon mjuk filt på golvet så kan bebbarna dunsa ner på den i så fall :idea:
 
Jaa, eller en luftmadrass.. fast då kanske de studsar tillbaka iofs.. :p ;) Eller jaa, bygg en liten trappa.. i skumgummi eller nåt.. :idea:
Hoppas allt går bra med bäbbarna! :love:
 
Kattmammorna kan vara rätt så envisa med vad som är rätt boplats. När bebbarna blir lite äldre så kommer hon nog själv att flytta dem till ett lägre ställe. Som de andra tipsat om, lägg något mjuk under så att kattungarna inte slår sig om de ramlar ner.
 
Mina bebbar lärde sig väldigt tidigt klättra upp i min säng och sen dunsa ner därifrån. Min säng e ganska hög men de klarar fallen galant :)
Fast nu börjar de bli stora de sex odjuren. Hela 7 veckor. Om 4-5 veckor är det dags att skaffa nya hem till dem. Någon som vet nån som vill ha halvlånghåriga till långhåriga kattungar. Mamman är bonnkatt/perser och pappan är Skogis/Maine coon. :bump:
 
Tack för era svar.
Jag får göra så att jag lägger något mjukt på golvet och sen kan jag ju bädda på den nedre hyllan oxå, så kanske hon bestämmer sig för att flytta dit iallafall :idea:
Kan bädda mysigt i korgen på golvet oxå så har hon några alternativ som hon kan tänka över.

De är så söööööta de små barnen! :love:
Och nu börjar ögonen så smått att öppnas oxå :)

// Anna
 
Jag måste gå emot resten, det är ett ganska högt fall för kattungar när dom är nyfödda. Finns det nått som hindrar dom från att kräla fram och ramla ner? I så fall går det nog bra, annars skulle jag nog lägga massa saker där så hon inte får plats att bo där och försöka göra det skönt på hyllan under.
Monika är hönsmammig, jag vet :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
976
Senast: jerseyko
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 286
Senast: Sol
·
Hemmet Det här är vår hall. Numer råder det kaos, då huset vi bor i från början bestod av två lägenheter med liten hall, trapphuset var bara...
Svar
5
· Visningar
1 725
Övr. Katt Vår katthona fick ungar för ca 2 veckor sedan. Allt har varit lungt fram tills nu. Helt plötsligt får hon för sig att hon ska flytta...
Svar
8
· Visningar
8 035
Senast: Boll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp