Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

fettso

Trådstartare
Behöver eran hjälp akut.
I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare)
och Lilla Ofelias första kull.
Hade inte börjat vaka ordentligt eftersom det var mellan dag 59 och 60 och Ofelia verkat lugn på kvällen.

Väcks dock av att ngt vid 01.45, sätter mig upp och ber gubben tända lampan för jag ser en "klump" vid min sida av sängen.
När han tänder lampan ser jag att kattungen har kvar alla hinnor och ligger orörlig på golvet, Ofelia(mamman) syns inte till.
Får panik då jag inte alls var beredd på detta och skriker till gubben att hämta den steriliserade saxen, alcogel, slemsug och jodopaxgel och en handduk.
Får loss hinnorna och suger ut slemmet, kattungen lever men verkar medtagen.
Masserar den torr och ber maken att hämta Ofelia.
Ofelia tittar inte ens åt ungen och vill bara gå, till slut måste jag släppa henne då hon fräser.
Ber gubben fixa iordning lite mjölkersättning då ungen inte fått dia.
H*n äter iaf ordentligt av ersättningen.

Kl.02.35 föds en unge till i hallen, Ofelia bara lämnar den kvar och springer iväg.
Alla grejer är på nytt steriliserade och samma procedur påbörjas.
Även denna ungen lämnar Ofelia med alla hinnor kvar.
Denna ungen äter också ordentligt av ersättningen och sedan somnar båda gott i bolådan.
Masserade magar o rumpor så gott det gick.

03.00 hittar vi en död unge kvar i sin säck på golvet i köket, den måste varit förstfödd eftersom vi haft koll hela tiden sedan den första vi såg.
Den var iskall och tungan hängde ut, torkade den ändå torr och slemsög och slungade, men utan resultat.

03.30 skriker mamma katt igen och jag rusar dit, då sitter hon på lådan och det kommer bajs.
Ja går därifrån och tänkte att det blir nog inte fler.
Mamma katt lägger sig vid tv:n och slickar sig, jag kollar lådan för säkerthets skull.
Tur var väl det för där ligger en kattunge med alla hinnor på.
Tar bort hinnorna, avnavlar , desinficerar och torkar, sedan får h*n ersättning.
Masserade mage o rumpa så gott det gick.
Sedan sussar 3 kissungar tillsamans utan sin mamma i bolådan.
Lyfter dit henne gång på gång och pressar fram mjölk, men hon bara fräser åt ungarna och
vill springa iväg.

04.00 föds en femte unge, men den här är död vid födseln.
Fösökte få liv i den men utan resultat.
Vid 05.00 var ungarna hungriga igen och jag höll fast Ofelia och lät dom kravla runt, två av dom fick en
liten slurk innan hon började klösas och fräsa.
Gjorde sedan ersättning som dom fick och åt allihopa.
Sedan lite massage igen.

Vad ska jag göra?Varför vill hon inte ha dom?Kommer hon ta till sig dom?
Jag ska ringa Helsingborg och se vad dom tycker.
Allt känns så ovisst och man vill ju att dom ska klara sig, två är ju redan döda.
Dom vägde 71g,74g och 76 g så dom var små.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Kan vara så "enkelt" att hon är för ung och inte är mogen att vara mamma. Hon är väl bara runt året?
Du får nog förbereda dig på en jobbig tid framöver misstänker jag :crazy:
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Tror oxå honan inte var riktigt redo att bli mamma... Du kommer att få en jobbigtid framöver med både nappning och att toa dom. Du måste vara redo att fortsätta med detta tills mamma (om hon någonsin gör de) tar hand om dem.
Ställ in alla ev resor för detta kommer att ta all din tid
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Hoppas hon tar till sig ungarna. Men TVINGA henne inte ligga hos dem, då blir risken större hon förknippar dem med fasthållning = obehag.
Testa kladda hennes favvoblötmat eller smör på ungarnas huvud så hon slickar dem?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Det är inga pyttekattungar du fått så förutsatt att de är friska har du goda möjligheter att föda upp dem för hand om inte mamman tar sig an dem.

Du får självklart fortsätta handmata dem och sköta mammans jobb så länge hon inte vill ha med dem att göra men fortsätt ta henne till kattungarna med jämna mellanrum. Tvinga henne inte att vara med dem, men du kan försöka få henne att börja slicka på dem genom att kleta in dem lite med något hon tycker om (tonfisk, messmör, räkost eller liknande). Får du henne att börja tvätta dem kanske du får henne att ta sig an dem.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Tack ska se vad jag kan hitta på.
Två paddor och en vit (grundfärg svart).
veterinären skulle ringa upp.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Lite dum fråga, men hur vet du att ungen är svart under det vita?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Stäng in henne på en ganska liten yta med kattungarna, en liten hage av kompostgaller eller liknande och lämna dom sedan ifred, många honor tyr sig hellre till sin matte eller husse än till kattungarna, så det är viktigt att hon får ensamtid med bara dem. Ge dom ersättning och håll koll på vikten, men ge dom inte för mycket för då kanske dom inte vill dia mamman även om hon skulle tillåta dem. Försök annars att få din andra hona att ta till sig dem och hjälpa dem med hygienen, hennes egen unge är väl inte så gammal än? Vill hon inte det så kan man ju kolla om det kanske finns någon amma i närheten som pricis har fått bebisar och det inte blev så många, eller någon som förlorat sina kattungar. Hoppas det går bra!
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Stäng in henne på en ganska liten yta med kattungarna, en liten hage av kompostgaller eller liknande och lämna dom sedan ifred, många honor tyr sig hellre till sin matte eller husse än till kattungarna, så det är viktigt att hon får ensamtid med bara dem. Ge dom ersättning och håll koll på vikten, men ge dom inte för mycket för då kanske dom inte vill dia mamman även om hon skulle tillåta dem. Försök annars att få din andra hona att ta till sig dem och hjälpa dem med hygienen, hennes egen unge är väl inte så gammal än? Vill hon inte det så kan man ju kolla om det kanske finns någon amma i närheten som pricis har fått bebisar och det inte blev så många, eller någon som förlorat sina kattungar. Hoppas det går bra!

Dom är inne i en bur nu i sin låda, vågar jag stänga in henne där?
Hon var ju lite agressiv innan.
Ariel har nosat på dom och smakat, men sedan gick hon.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Dom är inne i en bur nu i sin låda, vågar jag stänga in henne där?
Hon var ju lite agressiv innan.
Ariel har nosat på dom och smakat, men sedan gick hon.

Hur stor är buren? Den måste ju vara såpass att både bolåda och sandlåda får plats, plus plats för maten och en liggplats utanför bolådan för mamma katt. Min hona fräste också åt sina bebisar i början, men det var ju mest för att hon tyckte dom var läskiga, inte för att hon var aggressiv mot dom. Du får ha lite koll i början och se hur hon reagerar. Har du testat att massera bebbarna med en filt som din andra hona + bebis ligger på? Det kan hjälpa om dom får "hennes" doft, då kanske hon tar till sig dom.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Hur stor är buren? Den måste ju vara såpass att både bolåda och sandlåda får plats, plus plats för maten och en liggplats utanför bolådan för mamma katt. Min hona fräste också åt sina bebisar i början, men det var ju mest för att hon tyckte dom var läskiga, inte för att hon var aggressiv mot dom. Du får ha lite koll i början och se hur hon reagerar. Har du testat att massera bebbarna med en filt som din andra hona + bebis ligger på? Det kan hjälpa om dom får "hennes" doft, då kanske hon tar till sig dom.

Jag ska absolut prova först med mamma katt(ja buren är stor nog) och funkar inte det var det ju en jättebra ide att prova med filten som Lilla Blå har.:)
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Vi har varit på djursjukhuset nu, hon hade inga ungar kvar.
Hon fick en hormonspruta för att få livmodern att dra ihop sig(den var förstorad) ngt prov för infektion togs inte för vet tyckte inte det var nödvändigt..
Ångrar att jag inte tvingade dom att göra det.

Ungarna har ätit dåligt i natt och idag.
Vikten har avstannat dock ej gått ned tillbaka på födelsevilkten ännu.
Den ena har sedan födseln gått upp 6g, den andra 3g och den tredje 1g...funderar på att ringa vet och höra om det går att lägga in dom på dropp?
Vad kan man annars göra?
Dom suger väldigt dåligt, knappast alls...
Alla tre bajsar o kissar duktigt när man tvättar dom.

Ena ungen har diat medans vi höll mamma katt men mjölken verkar nästan ha sinat.
Hon slickade lite på ungarna men inte mkt.
Hon är nu instängd i ett eget rum tillsamans med dom.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Ledsen att säga det, men jag tror inte dessa små missar kommer att klara sig tyvärr..
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Ledsen att säga det, men jag tror inte dessa små missar kommer att klara sig tyvärr..

Det är ju självklart väldigt jobbigt när mamma katt inte vill veta av dem, men det är absolut inte omöjligt att stödmata upp en hel kull. Det kräver otroligt mycket av matte så klart, men det finns ingen anledning att ge upp när de bara är någon dag.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Fortsätt kämpa och fortsätt mata! Eventuellt kanske ungarna behöver vätskas upp hos veterinär för att få energi?
Håller tummarna.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

När de börjar tappa vikt, blir slöare så är det inte ett gott tecken och det slutar sällan bra.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Mata dem med spruta, sondmata dem i värsta fall. Se till att få i dom vätska och blanda gärna lite Nutri Cal eller druvsocker (naturell) i mjölken så dom får lite energi. Det är inte ovanligt att kattungar går ner lite i vikt dom första dygnen, precis som bebisar. Det är ingen idé att vätska upp en sådan liten kattunge med dropp eller vätskekudde under huden, dom måste få i sig det direkt, så se till att ge dom någon ml varannan timme och då och då med lite extra (Nutri Cal eller druvsocker) i. Jag har fött upp en hel kull från första dagen med spruta, dom var också svaga och tappade i vikt i början, men det gäller bara att inte ge upp!
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Vi har varit på djursjukhuset nu, hon hade inga ungar kvar.
Hon fick en hormonspruta för att få livmodern att dra ihop sig(den var förstorad) ngt prov för infektion togs inte för vet tyckte inte det var nödvändigt..
Ångrar att jag inte tvingade dom att göra det.

Ungarna har ätit dåligt i natt och idag.
Vikten har avstannat dock ej gått ned tillbaka på födelsevilkten ännu.
Den ena har sedan födseln gått upp 6g, den andra 3g och den tredje 1g...funderar på att ringa vet och höra om det går att lägga in dom på dropp?
Vad kan man annars göra?
Dom suger väldigt dåligt, knappast alls...
Alla tre bajsar o kissar duktigt när man tvättar dom.

Ena ungen har diat medans vi höll mamma katt men mjölken verkar nästan ha sinat.
Hon slickade lite på ungarna men inte mkt.
Hon är nu instängd i ett eget rum tillsamans med dom.

Lägga in på dropp är knappast aktuellt, däremot kan veterinären lägga en "bula" (dvs. spruta in vätska under huden) men det är bara en tillfällig lösning som ser till att de iaf inte dör av vätskebrist nu i början.

Vikten kan avstanna även hos kattungar som mår bra och som har en kärleksfull mor så dina kattungar är inte alls dödsdömda. Om de har klent med ork så har du två prioriteringar:

1. VÄRME! Om inte kattungarna uppehåller normal kroppstemp kan du inte ens mata dem och då dör de såklart. Mata dem absolut inte om du tycker att de känns för kalla. Tempa då och mata endast om de har normal kroppstemp (38-39,5 grader).
2. VÄTSKA! Ge dem vätskeersättning och pytsa i extra socker. Du kan späda mjölkersättningen med vätskeersättning och socker för nu i början är det vatten och socker som är det viktigaste. Mjölkersättning tenderar ändå att kunna orsaka förstoppning (även korrekt blandad) så det går bra att späda ut den med vätskeersättning temporärt.

Pytsa i dem lite och ofta om de är slöa. De kommer inte kunna få sig så mycket, men börjar du vara få i dem vätska och socker har du goda möjligheter (om de är friska) att få mer liv i dem.

Lyssna på deras andning, om de låter det allra minsta rossliga behöver du antibiotika till dem omedelbart.

Jag har handmatat en kattunge med luftvägsinfektion från att han bara var några få dygn gammal tills han var 4 veckor. Det var mjölkersättning, vätskeersättning och antibiotika som gällde i nästan 4 veckor. Han stod stilla i vikt bra länge (tappade såklart vikt till en början), men han klarade sig och växte upp till en frisk gosse.
 

Liknande trådar

Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 356
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej ! Jag och en kompis hittade 4 kattungar i fredags vars mamma är död. Vi tog hand om dessa och dom hamnade hemma hos mig eftersom min...
2
Svar
27
· Visningar
4 563
Senast: KrullTroll
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 869
Senast: Lickety
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp