Byta disc-front till V-front (Horseware)

Bukefalos 30 år!

Showjumper

Trådstartare
Mitt Amigo Hoody har disc-front och efter att ha använt det en dag så har hästen fått ett litet litet skav av disken. Täcket sitter bra i övrigt så skulle vilja kunna använda det ändå. Har något konverterat en disc-front till en V-front och kan ge tips på bra spännen att använda eller något annat bra att tänka på? Alternativt om ni har konverterat till annan stängning så får ni gärna berätta om det också! Gärna bilder! :D Tack!

Jag har haft en sadelmakare som hjälpt mig byta från vanliga raka spännen till v-front på ett täcke. Jag hade dock ett gammalt v-frontstäcke som var bortom räddning som jag tog spännena ifrån. Min sadelmakare kan dock ibland ha diverse gamla spännen i gömmorna så kolla om du har någon i närheten som kanske har ett lager eller annonsera efter ett trasigt täcke med v-front som ändå ska slängas. Täcket som vi konverterade blev iaf lika bra som ett original v-front.

Mitt Amigo Hoody har disc-front och efter att ha använt det en dag så har hästen fått ett litet litet skav av disken. Täcket sitter bra i övrigt så skulle vilja kunna använda det ändå. Har något konverterat en disc-front till en V-front och kan ge tips på bra spännen att använda eller något annat bra att tänka på? Alternativt om ni har konverterat till annan stängning så får ni gärna berätta om det också! Gärna bilder! :D Tack!
Jag brukar ta en hand handduk, vika dubbel och sätta gummisnodd i endarna, sedan trär jag disken igenom sas. Så handduken gör att disken inte blir så vass. Använder samma lösning på tunna täcken med t-spännen i fronten, men då spänner jag det nedre t-spännet utanpå sas.

Det finns lösa v-front-spännen att köpa som reservdelar. Googla extra v-front knäppe.
En vän satte en ring på ena sidans fästen och i de andra två varsin karbinhake. Voila v-front!

Yes jag har sett det, bara det att karbinhakarna är för smala för att passa fästena som håller disken. Jag hittade en typ av hake med bredare "ögla" men då säljs de såklart inte längre. Jag får googla mer helt enkelt, måste ju finnas någonstans. Min fundering är också om bogen blir smalare när man ersätter disken med ögla och hakar, om det behövs extra stora/långa eller liknande.

Bäst att höra med andra innan man beställer en massa saker som inte funkar sen ;)

Yes jag har sett det, bara det att karbinhakarna är för smala för att passa fästena som håller disken. Jag hittade en typ av hake med bredare "ögla" men då säljs de såklart inte längre. Jag får googla mer helt enkelt, måste ju finnas någonstans. Min fundering är också om bogen blir smalare när man ersätter disken med ögla och hakar, om det behövs extra stora/långa eller liknande.

Bäst att höra med andra innan man beställer en massa saker som inte funkar sen ;)
Eftersom fästena som en sätter karbinhaken i är tyg så vek dom till sig. Tror täcket blev minimalt smalare i bogen.

Så här gjorde jag:
20250807_221318.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat