Byta eller padda upp?

Grannox

Trådstartare
Hej!

Idag kom min nya hoppsadel till mitt sto - arabiskt fullblod.
Men när jag la på den på ryggen och kikar, tycker jag att den måste upp i bak för att centrera mittpunkten i sadeln.

När jag bad några andra kika på sadeln så tyckte dom att en låg helt fel och var för bred - Har prövat en VID bomvidd i samma sadel och då var sadeln för trång!
Prövade då en i XW och den låg bra - beställde dock en i svart då den bara fanns i brunt.

Så nu undrar jag om jag då kan padda upp den så att den passar henne och vilken padd då som skulle passa ( e jätte dålig på paddar m.m)
Har även bilder på sadeln och det är en close contact sadel som passar hästar med rak rygg - som hon har.

Tacksam för svar och hjälp! =)

32852862.jpg
[/url][/IMG]

32852863.jpg
[/url][/IMG]

/Liv
 
Senast ändrad:
Sv: Byta eller padda upp?

om du behöver padda upp bak så låter den för smal eller helt enkelt inte passar...
Den ligger alltså i bakvikt? Tänk på att sadeln ska passa på så många fler sätt än att den är tänkt för häst med rak rygg.

Du har inga bilder? På häst med sadel :)
 
Sv: Byta eller padda upp?

Det behövs bilder rakt framifrån, rakt bakifrån och rakt från sidan, för att ge ett hum. Spontant tycker jag att sadeln ser lite för svängd ut för hästen; bossorna ser inte ut att ligga an hela vägen i bak. (Men som sagt; det är svårt att se utifrån bilder tagna i en "sned" vinkel.)
Ett annat alternativ är att sadeln ligger i bakvikt, för att den inte kommer ner ordentligt i fram. Om så är fallet, så är sadeln för smal.

Oavsett vilket, så anser jag inte att det är lämpligt att använda pad. Padden tar inte bort problemet, utan döljer det bara (tills hästen får ont i ryggen). Är sadeln för svängd, kommer den att trycka i mitten (ungefär. Där "svängen" är.). Är sadeln för smal, kommer den att trycka i fram.
 
Sv: Byta eller padda upp?

nu ser jag bilderna, synd att de är tagit snett. Men jag ser inte att den ligger i bakvikt?

När du tar nya bilder kan du spänna åt gjorden och ta bilder som är raka.
 
Sv: Byta eller padda upp?

På de där bilderna tycker inte jag att sadeln ser ut att ligga i bakvikt. men det är väldigt svårt att se från sidan sådär. Så ta nya bilder rakt från sidan, fram och bak som en tidigare har skrivit.
 
Sv: Byta eller padda upp?

Tack för svar!
Ska ta bilder idag på den igen och lägga upp,
Tänkte kongress lite idag o kika på hur den ligger när hon rör sig.
De som kikade med mig tyckte att den glappade i bak men låg bra längs med ryggen
På henne.

Men tar nya o bättre bilder idag. Kram
 
Sv: Byta eller padda upp?

Glappar sadeln i bak när hästen är i rörelse, skulle jag tro att den är en smula för svängd (ryggen tenderar att bli rakare under arbete).
 
Sv: Byta eller padda upp?

Glappar sadeln i bak när hästen är i rörelse, skulle jag tro att den är en smula för svängd (ryggen tenderar att bli rakare under arbete).

Jag tycker den tenderar i att ligga en smula i framvikt, så det kan ju även vara så att den glappar lite för att den är lite för vid. Så med en ev padd så den kommer upp lite fram så kan den ju ligga bra (om det inte är bommen som är för svängd alltså). Men det är som svårt när vi har så dåliga bilder. :)
 
Sv: Byta eller padda upp?

Ja, ligger den i framvikt så är det en rimlig förklaring. Och isf finns ju möjligheten att det en (skicklig) sadelmakare kan stoppa sadeln lite mer framtill, och sedan "stoppa ur" allteftersom hästen breddar sig (om så sker), och på så sätt helt slippa pad.
Jag utgår dock mest utifrån infon TS gett, eftersom det är så svårt (tycker jag) att säga mycket utifrån bilder som inte är tagna rakt från sidan etc. :)
 
Sv: Byta eller padda upp?

Hejsan hoppsan! ( inte kommit iväg till stallet än)
Men kom på att jag tog en bild bakifrån igår!
Så tänkte lägga upp den innan jag drar och tar nya!

Jag har inte sett den i rörelse( denna sadel) Dock den i brunt såg bra ut när hon rörde sig!
Därför jag tänkte longera henne idag för att se hur den ligger när hon rör sig:)

Kommer filma lite när hon rör sig så får ni se det oxå så att det blir lättare att se för er, är så tacksam för att alla ni vill hjälpa mig med det här:)

Igår skrev jag ju att de som kikade på den med mig i stallet igår ansåg att den var för bred, men som jag oxå skrev så kan hon inte ha en som är i VID utan måste ha en XVID, Xvid är ännu lite för stor för henne( därav varför jag tänkt att jag ska padda upp den isf) då hon måste få mer muskler o muskla i sadeln.







kommer fler sen!

/Liv
 
Sv: Byta eller padda upp?

Sadeln är för vid och för svängd. Om du sätter dig i den kommer den garanterat ta i manken.
 
Sv: Byta eller padda upp?

Ser nu att du inte har någon gjord när du provat? Dra åt sadelgjorden.

Jag hade inte förstått att sadeln är för vid. Är så fallet, kan (och bör) det som sagt åtgärdas, förutsatt att bommens form passar hästens rygg.
 
Sv: Byta eller padda upp?

Är den för vid så lägg en padd under och dra åt sadelgjorden för att det ska gå att se hur den ligger.
 
Sv: Byta eller padda upp?

Nu har jag prövat den med sadelgjorden på och longerat henne med den.
Tycker den glappar lite när hon rör sig i traven, samt att när jag kände på den så tyckte iaf jag att den tryckte lite lite i fram, på en liten pungt, vet inte vad som gäller då?
Är den då för stor eller för liten eller hur är det?

Så då verkar det som att den e i framvikt?
Har jag förstått det hela rätt el e jag helt ute och cycklar?

Lägger upp lite bilder jag tog idag.







lägger upp film när hon rör sig med den så får ni se:)
 
Sv: Byta eller padda upp?

Jag tycker, utifrån sista bilden, att den ser ut att ligga i framvikt. Dvs, den ser ut att vara för vid för hästen. Tycker fortfarande att den ser ut att vara lite lite för svängd, men det kan bero på att den tippar fram. Har du möjlighet att prova med en pad under, för att se skillnaden?

Ska vi vara petiga, så bör sadeln provas utan schabrak under, för att se mer exakt och undvika att det lurar ögat. Men nu ska jag inte bråka mer med dig ;)
 
Sv: Byta eller padda upp?

Jag tycker, utifrån sista bilden, att den ser ut att ligga i framvikt. Dvs, den ser ut att vara för vid för hästen. Tycker fortfarande att den ser ut att vara lite lite för svängd, men det kan bero på att den tippar fram. Har du möjlighet att prova med en pad under, för att se skillnaden?

Ska vi vara petiga, så bör sadeln provas utan schabrak under, för att se mer exakt och undvika att det lurar ögat. Men nu ska jag inte bråka mer med dig ;)

Haha du får gärna rätta mig, e glad för all hjälp och alla tips jag kan få:)
Pad kan jag säkert prova med ( har flera i stallet som har pad under till sina sadlar så borde kunna pröva någons:) )
Men vad för sorts pad ska jag pröva med?

Ska det vara med en kilpad,corrections pad,vanlig pad eller vilken av alla dessa paddar ska man pröva med? :o

Tack för allt! :)
 
Sv: Byta eller padda upp?

En pad som är jämntjock, eller ja - den ska inte vara tjockare i bak eftersom det du vill är att "ta bort" det utrymme i fram som är för mycket. En vanlig pad, t.ex. i fårskinn, tycker jag personligen är att föredra, då den är lika tjock "överallt".
 
Sv: Byta eller padda upp?

Sadeln är för vid, för svängd och jag misstänker att den är för takformad också. Lämna tillbaka den där och leta efter en annan.
 
Sv: Byta eller padda upp?

Idag åker jag tillbaka med sadeln, det hjälpte inte att padda upp =(
Få se om jag hittar någon, det är tävling om 2-3veckor i hoppning =/
Så hoppas innerligt att jag hittar någon som ligger bra på henne.

Dock fick jag höra att det var bra längd på den så när jag provred i den typ 5 min så rörde hon sig mycket friare än innan.
Så ska försöka hitta en som är i samma längd.

tack för all hjälp! =)
 

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: Barret
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 786
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp