Bukefalos 28 år!

Byta foder? Till vilket....

Sv: Byta foder? Till vilket....

Finns ju en hel del foder att välja på....
Ger Pedigree & min hund är fin i pälsen och har mkt energi, tränar agility.:)
Det enda "problemet" är att han lortar hela tiden i stort sett.
Inte så att han är jättelös i magen, men väldigt ofta....
Antar att det beror på spannmålet i fodret? Är lättstressad med.
Brukar ge Stomax ibland till honom.

Pedigree är ju inte så dyrt och han är ju fin, men tänker mest på lortandet.
Hört att en del bara skiter en gång om dagen, min kan - om han är med ute och rör sig, säkert skita tio ggr på en dag nästan!
(vanligtvis kanske 4-6 ggr dag)

Magnussons+lite Nordic på toppen.
Oemotståndeligt:idea:
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Nu har vi bytt till Magnussons meat and bisquit!:)
Han tycker att det är jättegott :d och har blivit bättre i magen!
Kan fortfarande lorta ett par gånger, men är mkt bättre i magen, kunde vara riktigt lös i magen innan och han tycker om fodret verkligen! Kan ge det som godis. Så blir nog att fortsätta med det! :)
Tack för tips!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Byta foder? Till vilket....

Förlåt off-topic svar...MEM, vilken vacker hund du har på din avatar!! :love:
Känns nästan pinsamt att erkänna att man e totalt insnöad på Boxer när man ser denna vackring! :love:

Aussie eller?? :bump:

Har helt missat ditt inlägg, ursäkta och tack så hemskt mycket!:o:bow:
Ja, det är en Aussie.:)
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

*KL*
Nån som vet vad Standardt kostar? Normalfodret?
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Jag köper från Foderbilen, och där kostar en säck Standardt Normal 449kr om jag inte minns fel.
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Vi hade lite samma problem med vår tik innan, (också ganska lättstressad)...

Vi testade Canami, (Vi har Lamm & Rice)...

Och hon gick på bara 2-3 dar från en hund som väldigt ofta vägrade äta (har testat flera foder som skall ha hög smaklighet), halvlattjo i magen och inte riktigt ville lägga på sej det där sista. Till en hund som numera slänger sej över maten, (ja, vi får faktiskt hindra henne ibland), är kanon i hullet, pälsen är skitfin och hon blir inte stressig, får en bra sorts energi så hennes huvud fungerar och inte bara benen om ni förstår vad jag menar....:angel:

Mvh Domino_s
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Även jag ger Magnussons meat & Bisquit (+ Priima färskfoder) och jag måste säga att det är det enda torrfoder jag är 100% nöjd med och då har jag under årens lopp provat flertalet av de kvalitetsfoder som finns på marknaden (från Precept, James Wellbeloved till Standardt och Orijen mm).

Till min hund (och flera andra runt mig) fungerar suveränt på Magnussons Meat & Bisquit och själv gilar jag att det är tillverkat av färskt kött. Det är alltså bara processat en gång. Jag är övertygad om att det är bättre för näringsinnehållet, än med köttmjöl som processats flera gånger. Att det sedan är vete som spannmålsdel, istället för ris som många förespråkar bryr jag mig inte om - jag går efter hur min hund mår och vete funkar bättre på henne än ris.:)
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Jag har 3 Bernersennen, och jag tycker att ett bra foder är det allra viktigaste för att hunden ska må bra och sätta fint hull / päls.
Vi brukar ha som måtto att ett foder under 400 spänn är mestadels skit foder om man får uttrycka sig så.
Någon nämnde peddigree (stavning)
Är det någon som har tänkt på hur mycket färgämnen det egentligen är iblandat i den maten?
Får hunden ett dåligt foder så kommer det alltid ut lika fort igen, eftersom det inte finns så mycket i fodret som hundens kropp sparar på.
Det allra bästa man kan ge en hund för att den ska få i sig ALL den närig och energi som den behöver är att mala ner en hel kyckling och slänga till dom.
Det gör man ju så klart inte och ska inte behöva göra det heller.
Men hört från en väldigt bra uppfödare att det är det bästa.

Innan gav vi våra hundar Robur, Våran äldsta avelshane åt det "fetaste" fodret då han hade svårt att lägga hull. Han varken gillade eller blev bra av de fodret, Han var alldeles matt i pälsen, hade dålig apptit och blev allt smalare. så vi bytte och nu har vi 1choice ett jätte bra foder. Han har fått sådan aptit och blivit hur fin som helst i hullet och fått jätte fin blank päls, folk som ser han tror att han alltid är nybadad men det kanske var ett halv år sen sist han badade, det fodret får vi ge 579 spänn säcken (15 kg ) :)
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Färgämnen finns det väl inga i Doggy? Dessutom är typen av foder även individuellt. Jag vet hundar som har mått toppen på Doggy och Pedigree men uselt på "dyrare" foder som t ex RC. Man ska inte rata eller välja foder efter pris, man ska titta på vad fodret faktiskt innehåller och hur hunden mår av det.
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Jag har för mig att jag läst någonstans att hundar inte kan ta upp vete, och att det är därför många väljer ris/majs istället?
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Jag har för mig att jag läst någonstans att hundar inte kan ta upp vete, och att det är därför många väljer ris/majs istället?
Jodå, visst kan dom det. Däremot är väl det ultimala att inte ge spannmål alls - vare sig vete, ris, majs eller annat. Fast då lär vi få ge våra hundar väldigt lite mat då dom inte behöver jaga sin föda och med det göra av med massor energi. Alla hundar är inte högtempererade och/eller bränner massor med energi.
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Pedigree är inte ett bra foder. Skulle aldrig ge det till mina hundar.
Standart är ett mycket bra foder, Robur också.
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Får hunden ett dåligt foder så kommer det alltid ut lika fort igen, eftersom det inte finns så mycket i fodret som hundens kropp sparar på.

Det finns många hundar som fungerar alldeles utmärkt på billiga foder och många som till och med fungerar bättre på billigt än dyrt foder.

Vad är det som får hundens mage att fungera bättre av att ett foder som kostar betydligt mer än ett annat pga. att det bakats in stora reklamkostnader i priset eller att det transporterats runt halva jorden? Att det är större kötthalt stämmer i de flesta fall men absolut inte vad gäller alla dyra foder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 482
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 735
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp