Bukefalos 28 år!

Byta foder? Till vilket....

Sv: Byta foder? Till vilket....

(& till krambanan)

Ja, det borde ju bli mer ekonomiskt med ett foder som inte bara "går rakt igenom". (att ge dyrare foder är lite jobbigt för plånboken just nu om det är jättedyrt, men kanske inte behöver bli jättedyrt)
Samtidigt så är han ju fin i hull och muskler, men det måste ju vara jobbigt för honom med att behöva skita hela tiden
:crazy:

Vilken prisklass på nya fodret kan du tänka dig?
Vet man ungefär är det lättare att tipsa!
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Av RC som han fick som valp blev han hård i magen + att det ej var smakligt enligt herren själv.

Kanske lite OT, men det där tyckte jag var lite kul att läsa. Det var nämligen precis tvärt om här.
När unghunden fick RC så rann skiten ur henne, men hon tyckte att det var något av det godaste hon ätit :p
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

haha och där ser man hur olika det kan vara mellan hundar:laugh: Därför svårt rekommendera något åt andra hundägare...

Färskfoder är nog ändå min och hundens favorit, någon hört nån hund som inte tål det?
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Våra hundar får också problem ibland med magen, men de mår som bäst om de får Eukanubas Digestive Sensitive (tror den heter så) för känsliga magar. Innan kunde de också skita hur mycket som helst, men när de får detta så är det max 2 ggr/dag.
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Vilken prisklass på nya fodret kan du tänka dig?
Vet man ungefär är det lättare att tipsa!

Har inte funderat så mkt på hur mkt mer som är "okej"
Mest tänkt på att vovven ska må bra :)
(vilket han ju gör förutom ett evigt skitande:p )
Men visst vore det ju skönt om man inte behöver lägga alla pengar på foder.;)
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Våra hundar får också problem ibland med magen, men de mår som bäst om de får Eukanubas Digestive Sensitive (tror den heter så) för känsliga magar. Innan kunde de också skita hur mycket som helst, men när de får detta så är det max 2 ggr/dag.

Funderat på något "sensitive foder" då han är lättstressad och så, men är ju en djungel med alla foder som finns!
;)
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Hur dyrt det är beror på storleken på din hund och vad du menar med dyrt;)

Jag köper klass vilket kostar 190kronor för 10kg, alltså 20korvar/paket.

Det kostar alltså 9kronor korven, min säljare delar upp en korv i 4portioner till sin sällskapshund grupp 9 (nån trasselsudsras ca 10kg)

Jag själv som har STOR och lite mager hund behöver ge betydligt mer när jag fodrar det som helfoder. Men just nu står han på ANF Perfomance som grund.

Ja det innehåller allt som hunder behöver, googla runt på färskfoder så ser du själv, och vilka återförsäljare som finns:)

Klass som jag använder har jag för mig är från ett slakteri i sundsvall.

Mycket smakligt för hundar! och på sommaren blir det klass-glass när man ger det helt fruset:D
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Okej!
Min hund är inte så stor men väger en hel del ändå, 25 kg.
(är musklig/bred, men inte överviktig)
Är det inte krångligt med färskfoder om man ska resa iväg eller så?
Finns så mkt foder så man blir snurrig :p
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

*knapplån* Jag tjatar jämt och ständigt om Magnussons foder, framför allt Magnusson Meat & Biscuit. Eftersom deras foder inte innehåller köttmjöl utan baseras på färskt kött ger det maten en mycket högre proteinkvalité och gör att hunden har lättare att ta upp proteinet i fodret. Dessutom är fodret ugnsbakat och inte extruderad (heter det väl?) vilket bevarar råvarornas naturliga egenskaper.

Jag använder fodret själv till min hund och han mår kanonbra på detta foder. Jag har också flera i min omgivning som har bytt foder pga magproblem och deras hundar har blivit bra av detta foder.

Annars är jag också inne på att rekommendera dig färskfoder, dock är det inte så okomplicerat som många skriver då man måste ha koll på att hunden får tillräckligt med vitaminer och mineraler. (jag kan inte det där, så jag ska inte ens ge mig in i diskussionen kring färskfoder)
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Vet inte om jag hört talas om Magnussons foder, finns det i vanliga djuraffärer? Är det dyrt?
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Det är verkligen en djungel med alla fodersorter ;)
Alla tillverkare verkar ju ha rätt innehåll av mineraler osv vad dom skriver, så är väl smaklighet, innehållet för mage och upptag och priset som ska kollas med då, hm...
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Det är verkligen en djungel med alla fodersorter ;)
Alla tillverkare verkar ju ha rätt innehåll av mineraler osv vad dom skriver, så är väl smaklighet, innehållet för mage och upptag och priset som ska kollas med då, hm...

Så rätt så - sedan har t ex SLU kollat hur väl detta deklarerade innehåll stämmer. Då visade det sig att det fanns inte någon överensstämmelse mellan dyrt och bra eller billigt är dåligt. Störst avvikelse mellan deklarerat innehåll och verklighet fanns faktiskt hos dyrare foder....

För mig finns därför några tumregler när det gäller foder:
Hunden ska äta fodret utan att börja krångla efter ett tag
Hunden ska kunna hålla bra och lagom hull
Den ska må bra och orka
Pälsen ska vara bra
Jag ska kunna ge så mycket att hunden blir mätt
Det ska inte behöva vara "berg" av mat - då får det vara ett mera koncentrerat foder istället
DÄrmed - individuella behov hos hunden avgör

Sedan givetvis att det deklarerade innehållet ska motsvara hundens behov. Det finns inte många foder där det finns deklarerade avvikelser men de finns och i ett fall stod det tom i det finstilta att det bara fick ges under en kort period (dietfoder) men det sa man inget om när man försökte sälja på mig det på en utställning.

Sedan - ja, det finns skillnader i ingredienser det gör det men det kan jag överse med om det fungerar för övrigt. Tänk på hur du själv äter - äter du alltid den dyraste maten på matsedeln? Eller skulle du kanske ens vilja det?
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Alla tillverkare verkar ju ha rätt innehåll av mineraler osv vad dom skriver, så är väl smaklighet, innehållet för mage och upptag och priset som ska kollas med då, hm...

De flesta har nog "rätt" innehåll också, men, ändå fungerar olika hundar olika bra på samma foder. Jag går numera på att ju färre ingredienser och "konstiga tillsatser" det är i fodret, desto bättre.
Som exempel ska ju royal canin anses vara ett bra foder och pedigree vara ett "dåligt". Trots detta blir mina katastrofalt dåliga i magen, får dålig päls osv av RC men fungerar helt ok på Pedigree.
Skiten rinner ur mina när de får RC, en annan jag pratade om RC med upplevde att hennes hund (som är vinthund precis som mina) blir nästan förstoppad av RC. Det är därför så svårt att säga "det här fodret är bra, köp det!"

Nu har jag i alla fall beställt en påse magnusson och fungerar det så bra som det bör göra så ska jag åka till något ställe där det säljs och köpa på mig några säckar. :laugh:
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

Jag är ju av den bestämda åsikten att hundar inte ska äta så mkt spannmål, vilket Pedigree innehåller väldigt mycket av. Dessutom blev jag varnad av foderkunnig vet. att det innehåller mkt salter just för att det ska smaka gott och känsliga njurar mår inte särskilt bra av det.

Det fodret jag ger mina hundar innehåller överlägset mest kött och inget gluten, det är aldrig något problem med deras magar. Dessutom är det det enda fodret min allergihund kan äta utan att bli sjuk, dvs bra betyg från min sida, men det är ju dyrare och krångligare...
 
Sv: Byta foder? Till vilket....

*Funderar fortfarande* :crazy:

Magnussons låter ju bra, men om det måste beställas så blir det ju lite krångligare..
Funderade på RC när jag såg att dom hade foder för känsliga magar, men så när någon skrev just att magen kan reagera på det så..

Hills, någon som testat? Är ganska dyrt att ge? Kollade bara som snabbast på priserna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 547
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 520
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 753
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp