Byta foder????

M

Malin81

Jag ger nu Krafft grov till mitt halvblod vilket fungerar bra, men det är lite för dyrt tycker jag. Han har ätit krossad korn och betfor + mineraler förr och det funkade bra. Men jag har hört att man kan inte byta ut havren till korn, för det motsvarar inte varandra? Vad vet du om detta? Min häst är ganska het och klarar inte riktigt av att gå på havre. Man ska kanske ta halva mängden havre och halva korn och se om det blir bra?? Några bra förslag? mvh malin
 
Det är mycket lättare att hjälpa dig om du har en grovfoderanalys, men prova du att byta lite av havren mot korn, värdena skiljer inte så farligt mycket.

mvh Jessica
 
Havre och korn är inte samma sak. Kornet är svårare att bryta ner och bryts ner längre bak i tramen har jag för mig och därför för ska hästen bli lugnare, det tar mer energi att bryta ner kornen istället för havren. Har för mig att det är så iaf och man bör inte ge bara korn.

Jag har oxå en häst som inte kan äta korn för hon blir knäpp i huvudet. Till henne har jag provat att blanda korn oh havre men det har inte fungerat utan jag har fått ge bara korn eller som hon äter nu groov och korn. Men prova det kanske fungera på din häst.
På min andra fungerade det att blanda när hon var likadan men hon har lun´gnat ner sig på äldre dar. :)
 
Har inte hört att hästar inte kan äta bara korn... (och hö förstås! :) ) Det borde de väl kunna göra? Man får tänka på att alltid ge krossat korn dock då det annars är extremt svårsmält och de stackarna kan få ont i magen.
 
jag har gett min häst enbart krossat korn, ingen havre alls.
Han verkade inte må dåligt av det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 440
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 622
Senast: Habina
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 859
Senast: Voeux
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp