Byta fönster - hjääälp

DA380815-C34E-4511-86CB-8EF5254EBE61.jpeg

Valde en helglasad balkongdörr, något vovven blev MYCKET nöjd med! 😂 Nu kan hon ju glo på folk när hon är inomhus också!
 
Jag tänker också att tvåglasfönster som aldrig sett en pensel och är snart femtio åt gamla är ganska dåliga energimässigt jämfört med nya?
Fönster tillverkade i mitten på 1900-talet är väl kända för att vara av sämre kvalitet med u-värden på typ 3. Moderna fönster har ju u-värden under 1. Det måste väl ändå löna sig att byta fönster? Om ingenting annat för ens egen komfort så man slipper frysa inomhus om det drar.

Hus byggda på 1950- fram till 1980-talet är väl allmänt känt att det är bättre att byta ut de fönsterna än att renovera eftersom trät var så dåligt.
 
Fönster tillverkade i mitten på 1900-talet är väl kända för att vara av sämre kvalitet med u-värden på typ 3. Moderna fönster har ju u-värden under 1. Det måste väl ändå löna sig att byta fönster? Om ingenting annat för ens egen komfort så man slipper frysa inomhus om det drar.

Hus byggda på 1950- fram till 1980-talet är väl allmänt känt att det är bättre att byta ut de fönsterna än att renovera eftersom trät var så dåligt.

Ja du behöver inte övertyga mig ;-).
 
Även vi valde PVC när det var dags, främst p.g.a att de är underhållsfria men även för att de kostade ungefär 30% mindre än de i trä. Det blev ganska många tusenlappars skillnad på slutfakturan kan jag säga... Jag tycker att man blivit riktigt bra på att göra snygga, nätta fönster i PVC nu och vi kunde välja en design som gör att de ser nästan identiska ut när man jämför med grannens fönster i trä. Vi är otroligt nöjda!
 
Nä, jag var mest förvånad över att så många i tråden tyckte att det inte lönade sig. Om ingenting annat lönar det sig komfortmässigt och det är ju nästan viktigast. Annars hade vi ju likagärna kunnat bo i tält typ.
Ja men helt klart! Jag längtar redan 😃
 
Just det, ska tillägga att det i vårt fall gäller en byggnad från sent 1800-tal med allt vad det innebär, och att det inte varit några problem med PVC alls - varken estetiskt eller praktiskt.
Jag tror inte heller det gör ngn skillnad på utseendet, det är mer principen för mig... men kanske ska be om pris för aluklädda också (han sa 30-40% upp) så jag har det svart på vitt. Då blir det kanske lätt 😅
 
Jag tror inte heller det gör ngn skillnad på utseendet, det är mer principen för mig... men kanske ska be om pris för aluklädda också (han sa 30-40% upp) så jag har det svart på vitt. Då blir det kanske lätt 😅
Alltså det finns ju riktigt fula PVC-fönster, jag har tyvärr sett flera exempel på det i våra kvarter, men det är då de allra billigaste som man lätt kan undvika. Och ja, för vår del var de där 30-40 000 kr som vi sparade in definitivt avgörande!
 
Särskilt om det är det ett äldre hus har fönsterna stor betydelse för utseeendet. Saker som bredd på bågar och karmar, hur de är profilerade invändigt osv. gör mycket för vilket intryck de ger. Det är värt att lägga ned lite arbete med att hitta fina fönster tycker jag.
 
Komfort är jätteviktigt. Och att man själv gillar sitt hus. Och att man inte gör något (eller underlåter att göra något) som skadar själva byggnaden. Det är liksom bra om huset står kvar.

Jag hade inte dragit mig från att sätta in plastfönster i t.ex. ett femtiotalshus - på femtiotalet hade de älskat moderna, underhållsfria plastfönster. Hade de funnits då, hade alla femtiotalshus haft sådana. I ett 1980-tals hus hade jag nog lutat åt trä och aluminium för det känns som ett val mer i linje med den eran.

Om man plötsligt förvandlas till en rik byggnadsvårdare eller om modet blir att hus ska vara i original - så går det mesta att göra om. Jag skulle nog fundera mest på hur jag fick snyggaste, mest praktiska fönster för de pengar jag hade att lägga. Om planen var att det var mitt hus där jag skulle bo för evigt hade jag gjort som jag ville. Hade jag trott att jag flyttar när barnen blir större eller när karriären tar fart - då hade jag nog kollat med ett par mäklare om hur valet av fönster påverkar värdet av huset.

(fast det gör lite ont att en kompis inte kan rädda de gamla munblåsta glasen i ett av sina hus)
 
Vi satte in PVC fönster, 2 glas med argonfyllning i vår villa. Det är 11 år sen nu och fönstren ser fortfarande ut som nya. Både på in och utsidan. Jag torkar av dem 2 gånger per år när jag tvättar fönster. Det är allt underhåll som krävs. Eller ja det krävs ju inte ens om man ska vara petig.

I vårt torp satte vi in samma typ av fönster men med annan profil för ett år sedan. De är spröjsade och öppnas på ett annat sätt. Torpet hade tidigare blåst enkelglas. Det går inte ens att värma ett hus som har så. Visst vi har fått tumma lite på utseendet men med tanke på hur fönstren såg ut från början så hade det inte gått att återskapa till beboligt skick ändå.

Den första insättningen gjordes med hjälp av fönsterfirman. I torpet monterade vi in fönstren själva. Räkna med ca 4-8h per fönster på 2 personer.

Vi är otroligt nöjda med PVC. Både utseende, komfort och framför allt pris. De är avsevärt mycket mer kostnadseffektiva än både trä och alu-beklätt.

Mvh Miks
 
Alltså det finns ju riktigt fula PVC-fönster, jag har tyvärr sett flera exempel på det i våra kvarter, men det är då de allra billigaste som man lätt kan undvika. Och ja, för vår del var de där 30-40 000 kr som vi sparade in definitivt avgörande!

Jag har andra fastigheter, där det inte spelar någon roll utseendemässigt (industribyggnader t ex) och där har det åkt in standard PVC-fönster. Inte snyggt, men ändamålsenligt. Det hade inte blivit snyggt med träfönster heller, men det är funktionalitet före estetik i det fallet.

Jag har varit med på besiktning av hyresfastighet där den garvade besiktningsmannen fick montera ner lister för att kontrollera om det var pvc- eller träfönster. Han förstod inte att folk fortfarande satte träfönster... (om det inte är byggnadsvårdsmärkta fastigheter t ex)
 
Visst går det. Det är bara ett annat upplägg.

Jag förstår att många prioriterar enkelhet, bekvämlighet etc. Men som en hängiven byggnadsvårdare mår jag fysiskt illa av moderniteter som plastfönster - än mer så när de trycks in i ett äldre hus.
Hur behåller man värmen med enkelt blåst glas? Så att de blir en komfortabel inomhusmiljö? I -15 grader vintertid.

Jag är intresserad. Torpet renoveras för tillfället från grunden till ett boendehus.

Mvh Miks
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp