Byta fönster - hjääälp

Nu, vill jag verkligen ha nya fönster! Våra från -72 sjunger verkligen på sista versen och samtliga persienner i de rum de behövs har så klart gått sönder (jaja går att laga med det ska göras också, snöret är så trött att det går sönder bara av att titta på det)

De där insynsskydden var verkligen fina!

Men i år blir det tak på fjällhuset så hela roten lär gå åt till det... Men 2022 då jädrars
 
Fast två saker att minnas när det gäller byggnadsminnen - ibland kan modernisera vara det enda realistiska sättet att bibehålla ett gammalt hus (har en munblåstruta gått kan den vara väldigt dyr att ersätta) och "inget är så fult som ett femtio år gammalt hus". Det är med hus som med bilar - det finns en tid mellan nytt och fräscht och antikt och vackert som inte alla överlever. Många gånger är det tidstypiska sextio-, sjuttio- eller åttiotalshuset lika mycket värt att vårda som byggnadsminnesmärke som ett äldre hus.

PS jag väntar fortfarande på att Arkitekturskolans hus i Stockholm ska bli gammalt, antikt och vackert

Självklart är det så. Men det behöver ju heller inte heller betyda att original eller plast är de enda alternativen. Och jag håller absolut med dig om de senare årtalen.

Angående gamla KTHA så är det ju himla praktiskt. Alla utbytesstudenter nickade förstående när man gick förbi och förklarade att det tidigare fanns ett fängelse där :D
 
Självklart är det så. Men det behöver ju heller inte heller betyda att original eller plast är de enda alternativen. Och jag håller absolut med dig om de senare årtalen.

Angående gamla KTHA så är det ju himla praktiskt. Alla utbytesstudenter nickade förstående när man gick förbi och förklarade att det tidigare fanns ett fängelse där :D
Men jag trodde aldrig att jag skulle sura över att de byggde om Parkaden :D
 
Jag tycker faktiskt att det är lite roligt med en del plastfönster - de är så mycket snyggare nu än de brukade vara

(Å andra sidan är det kanske jag som ändrat mig - jag brukade vara sur på falska spröjsar)
 
Åh, nu blir jag sugen på att byta fönster! Våra är lika gamla som huset (1956) och har inte fått mycket kärlek sista 30-40 åren. En del är så dåliga att vi inte vågar öppna dem, inte helt säkra på att de håller för det :nailbiting: Men vi har bestämt att göra ett försök med att renovera dem till sommaren. Går det är det ju bra.
 
:meh: Tro mig, de här jävlarna gillar det, de gillade även vitlök som var mitt andra försök. Färgfirman hävdade att de skulle sluta när det var målat, då hade jag redan målat tre lager med färg uppepå kittet. Krita inblandat i kittet är det jag ska testa i sommar.
Vanligt fönsterkitt görs av linolja + krita så jag tror inte det hjälper tyvärr.
 
Vanligt fönsterkitt görs av linolja + krita så jag tror inte det hjälper tyvärr.
Det tips var det jag fick för att göra det mindre aptitligt för fåglarna och torrare, men annars får vi under hösten sätta upp nät över fönsterna för att skydda kittet, många hävdar att de ska sluta när det är målat men det har inte hjälpt alls. och som sagt, vitpeppar och vitlök gjorde heller ingen nytta. :cautious: Krigsföring är nästa steg:devil:
 
Det tips var det jag fick för att göra det mindre aptitligt för fåglarna och torrare, men annars får vi under hösten sätta upp nät över fönsterna för att skydda kittet, många hävdar att de ska sluta när det är målat men det har inte hjälpt alls. och som sagt, vitpeppar och vitlök gjorde heller ingen nytta. :cautious: Krigsföring är nästa steg:devil:
Är det alla årstider de hackar? Kittet blir hårt av ljus så efter en sommars härdning brukar det vara för hårt för att de skall ge sig på det. De gånger jag haft problem med fåglar är när jag kittat senare på hösten då kittet är mjukt länge.

Ett torrare kitt med mera krita är nog inte så lyckat, både svårare att kitta med plus att det håller sämre.
 
Det tips var det jag fick för att göra det mindre aptitligt för fåglarna och torrare, men annars får vi under hösten sätta upp nät över fönsterna för att skydda kittet, många hävdar att de ska sluta när det är målat men det har inte hjälpt alls. och som sagt, vitpeppar och vitlök gjorde heller ingen nytta. :cautious: Krigsföring är nästa steg:devil:
Jag lyfter ur bågarna och kittar/målar dem inomhus och sätter tillbaka när de är torra och klara - har inte haft problem med fåglarna. Kanske du kan lura iväg dem med lite god mat på annat håll?
 
Är det alla årstider de hackar? Kittet blir hårt av ljus så efter en sommars härdning brukar det vara för hårt för att de skall ge sig på det. De gånger jag haft problem med fåglar är när jag kittat senare på hösten då kittet är mjukt länge.

Ett torrare kitt med mera krita är nog inte så lyckat, både svårare att kitta med plus att det håller sämre.
Framför allt från slutet av augusti till början av oktober var de helt hysteriska. Det märkliga i det hela är att vi började kitta i början av sommaren vart eftersom vi renoverade fönsterna och när fåglarna började hacka sönder var kittet torrt och jag hade hunnit måla det med grundfärg och täckfärg.
Jag lyfter ur bågarna och kittar/målar dem inomhus och sätter tillbaka när de är torra och klara - har inte haft problem med fåglarna. Kanske du kan lura iväg dem med lite god mat på annat håll?
De ignorerade talgbollarna för att anfalla fönsterna. :cautious: Jag försökte även med den taktiken och som sagt, de var torra och målade när de började hacka.
 
Vi står i begrepp att byta alla fönster. Stort, gammalt (!) hus där det idag sitter träfönster från 70-talet med vad det ibland känns som tvåsiffriga U-värden ;). Jag tänker en helentreprenad men har svårt att bestämma material.

Vill ha underhållsfritt så långt det är möjligt så det står mellan PVC och aluklätt trä. Det senare är väl en bra bit dyrare, men är det värt det? Jag är ju "miljömänska" och får ont i magen bara av tanken på PVC, men inser samtidigt att det inte nödvändigtvis är ett dåligt val. Estetiskt tycker jag inte det skiljer nämnvärt.
Plastfönster i gästhuset, öppningsbara som övriga här inne, skitnöjd.
Plastfönster i stall, garage och verkstad.
Helt underbart på väderutsatta ställen.
Göööör't!

Om du tänker miljö och alufönster så går det nog på ett ut?
I alla fall om man kör återvunnet?
 
Framför allt från slutet av augusti till början av oktober var de helt hysteriska. Det märkliga i det hela är att vi började kitta i början av sommaren vart eftersom vi renoverade fönsterna och när fåglarna började hacka sönder var kittet torrt och jag hade hunnit måla det med grundfärg och täckfärg.

De ignorerade talgbollarna för att anfalla fönsterna. :cautious: Jag försökte även med den taktiken och som sagt, de var torra och målade när de började hacka.
Ja det var underligt, kanske var det något speciellt det året som gjorde att de gav sig på kittet för så brukar de inte bära sig åt.
 
Vi står i begrepp att byta alla fönster. Stort, gammalt (!) hus där det idag sitter träfönster från 70-talet med vad det ibland känns som tvåsiffriga U-värden ;). Jag tänker en helentreprenad men har svårt att bestämma material.

Vill ha underhållsfritt så långt det är möjligt så det står mellan PVC och aluklätt trä. Det senare är väl en bra bit dyrare, men är det värt det? Jag är ju "miljömänska" och får ont i magen bara av tanken på PVC, men inser samtidigt att det inte nödvändigtvis är ett dåligt val. Estetiskt tycker jag inte det skiljer nämnvärt.
Man brukar säga att 3 glaset håller sitt vaccum mellan rutorna i ca 20 år. Några kortare tid några håller längre tid.

Man tjänar inte in i energispar på vad fönsterbytet kostar. Innan det är dags igen.
Möglar det mellan befintliga fönster är de inte rätt i ordning gjorda är min gissning.

Men ska jag nödvändigt välja moderna fönster blir det i alu och trä. Finns bättee och sämre tillverkare där också.

Men jag hade underhållit de fönster som är bra först.
 
Man brukar säga att 3 glaset håller sitt vaccum mellan rutorna i ca 20 år. Några kortare tid några håller längre tid.

Man tjänar inte in i energispar på vad fönsterbytet kostar. Innan det är dags igen.
Möglar det mellan befintliga fönster är de inte rätt i ordning gjorda är min gissning.

Men ska jag nödvändigt välja moderna fönster blir det i alu och trä. Finns bättee och sämre tillverkare där också.

Men jag hade underhållit de fönster som är bra först.
O till sist gör var o en som man vill.
 
Man brukar säga att 3 glaset håller sitt vaccum mellan rutorna i ca 20 år. Några kortare tid några håller längre tid.

Man tjänar inte in i energispar på vad fönsterbytet kostar. Innan det är dags igen.
Möglar det mellan befintliga fönster är de inte rätt i ordning gjorda är min gissning.

Men ska jag nödvändigt välja moderna fönster blir det i alu och trä. Finns bättee och sämre tillverkare där också.

Men jag hade underhållit de fönster som är bra först.

Fast jag har inga bra fönster.
 
Det tror jag också, men känslan ;).
Trä är ju alltid trä, bäst känsla och snyggast.
Ofrånkomligt.
Men ska ärligt säga att jag inte längre tänker på att det är plast, i de som inte sitter på bostadshuset.

Kassetterna som sitter på bostadshuset är asfula. Men det är ju oavsett inte aktuellt för dig.
Får bygga veranda runt, så man inte tänker på dom. 😇
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp