Bukefalos 28 år!

Byta försäkringsbolag

Nixehen

Trådstartare
Funderar fram och tillbaka på om jag ska byta försäkringsbolag på min en häst. Han är nu 13år och har varit försäkrad i samma bolag sedan han var 5, innan dess ingen försäkring.
Inga skador, sjukdomar eller av andra anledningar uttnyttjande av försäkringen under dessa år. Frisk och kry häst på alla vis. (i min ägo sedan 4års ålder.)

Saken är den att jag upplever hans försäkring som DYR, han är av en "billig ras" och jag betalar nästan 75% "marknadsvärdet" på honom i försäkringsavgifter varje år.. Vilket känns.. sådär.
Maximalt vårdbelopp, lågt livvärde (10000kr) och plustillägg/rehab/vad-det-nu-heter-i-detta-bolag (If)

Kikat runt lite och insett att andra bolag tar en dryg tredjedel av hans nuvarande försäkringskostnad för i stort sett identiskt skydd. Generellt sett så är hans försäkring helt enkelt DYR i jämförelse med andra bolag.
Nu står jag inför nytecknande för nytt försäkringsår och velar igen - ska jag byta bolag på honom eller hänga kvar i detta?
(Att sänka vet.vården är inte aktuellt just nu, jag vill ha både hängslen och livrem när det gäller den här hästen!)

Vilka nackdelar finns med att byta bolag i vårt läge?

Tankar och åsikter tack! :D
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Jag bytte försäkringsbolag på min häst när jag köpte honom, eftersom jag inte riktigt hade koll på hur det fungerar med att byta försäkringar och de risker det innebär.

Men jag ringde och frågade bolaget jag ville ha (Folksam) om hur man gick tillväga, de bad att få hästens försäkringsnummer i det gamla bolaget (Agria) för att slippa karenstid och sen var det inga problem. Så mitt tips är att ringa och fråga bolaget du vill ha istället.

(ska dock lägga till att detta är nästan tio år sen, det kanske inte alls fungerar likadant nu. Men jag har haft hästen i Folksam i tio år och de har ställt upp och ersatt allting han råkat ut för utan minsta tvivel)
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Jag hade inte bytt..

För om du byter kommer han säkert göra illa sig/bli sjuk och jag skulle inte bli det minsta förvånad om ett nytt fsb skulle börja bråka då.
Så jag hade inte när han haft sin försäkring så länge iaf.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Så tänkte jag också när jag ändå bestämde mig för att byta för tre år sedan.

Jag var lite darrig i knäna under första året men det gick bra.
Nu har vi dessutom råkat ut för ett pålagringsfynd vilket försäkringsbolaget säkert skulle kunna hävda att det är gammalt.
Men de har gladeligen betalat.
Jag bytte till DINA.
Samma sak för mig, blev en tredjedels kostnad..
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Fast för mig känns det mest som att du haft tur med bra handläggare... ;)

Men det är klart att det lockar att byta fsb när man kan spara mycket pengar på det.
själv böt jag fsb på mitt sto när jag köpte henne för 1 år sen men jag tror inte att hon varit försäkrad från födseln iaf och dessutom hade försäkringen varit bruten osv så då kändes det inte så viktigt att behålla den gamla försäkringen.
Medan min andra har samma försäkring som han haft från dag 1 så den känns det onekligen dumt att byta.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Om man ska få försäkringsbolag till att kunna sänka sina priser så måste man våga byta bolag. Annars höjer och höjer dom hela tiden. För att dom ska kunna få bättre priser så måste dom ju få konkurrens, vilket man får av att byta bolag. Jag bytte bolag för ca 2 års sen på min förra häst, till ett bolag som erbjöd bättre pris. Man kan ju för säkerhetskull göra en vet. besiktning i samband med byte för då har man iaf ett friskhetsintyg att visa upp om det skulle bli krångel.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Fast för mig känns det mest som att du haft tur med bra handläggare... ;)

Men det är klart att det lockar att byta fsb när man kan spara mycket pengar på det.
själv böt jag fsb på mitt sto när jag köpte henne för 1 år sen men jag tror inte att hon varit försäkrad från födseln iaf och dessutom hade försäkringen varit bruten osv så då kändes det inte så viktigt att behålla den gamla försäkringen.
Medan min andra har samma försäkring som han haft från dag 1 så den känns det onekligen dumt att byta.

Så kan det absolut vara.
Nu hoppas jag att jag får fortsätta med den handläggaren. ;)
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Vad spännande! Eftersom jag har bytt TILL IF på en av mina och fick då betydligt billigare. Men jag har inte massa plusförsäkringar
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Jag har bytt bolag och tecknat om försäkringar på många hästar och aldrig haft problem med ersättning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 711
Senast: Piranesi
·
Övr. Hund Jag ska inom några veckor hämta hem en ny valp och började fundera över det här med försäkring. Och det slog mig om det är likadant inom...
2
Svar
28
· Visningar
3 103
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Gjorde (tydligen) dumheten att byta försäkringsbolag på min häst som jag haft a1-försäkrad i Agria i åtta år(sen jag köpte henne som...
2
Svar
25
· Visningar
3 778
Senast: ZaNdRoRiA
·
Hästmänniskan Har hört, både på forumet och irl, att människor tror att det är tryggt att byta bolag för att försäkringsbolagen kommit överrens om att...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp