Bukefalos 28 år!

Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Sockerbit

Trådstartare
Jag ska inom några veckor hämta hem en ny valp och började fundera över det här med försäkring. Och det slog mig om det är likadant inom hund som med häst, alltså att det är big no no att byta försäkringsbolag (pga av allt strul som kan komma då det heter "skadan/deffekten fanns där innan försäkringen övertogs")?

Valpen är försäkrad redan, men ej i det bolag jag önskar (har min andra hund i annat bolag som jag är mkt nöjd med och där jag även vill ha den nya). Vågar jag byta över hur som helst? Det rör sig om den 8 veckors valp. Kan det bli några negativa konsekvenser? Upplys mig! ;)
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Att fixat eget försäkringsbolag till en 8 veckors valp är inga problem - det är senare när hunden är vuxen alternativt något hänt som man ska akta sig:)
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Känns tryggt att höra! Man vill ju inte göra något dumt ;) Blir lite nojjig med tanke på hur det är inom hästvärlden med försäkringar :o
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Jag rekommenderar att använda samma bolag som uppfödaren. Då är valpen dolda-fel-försäkrad och vanligt försäkrad i samma bolag.

Annars håller jag med dig om att man gärna samlar försäkringarna på ett ställe där man känner att det fungerar bra. Om jag minns rätt så blir det en karens när man byter bolag, men det där kan någon annan säkert svara bättre på.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Anledningen till att jag vill byta bolag är inte enbart att jag vill samla allt. Utan för att uppfödaren har ett bolag som jag rent ut sagt tycker är uruselt + självrisk på minst 2500 + 20% :grin:

Det här med dolda fel, är det inte något som uppfödaren tecknar? Är jag ansvarig för det? :confused:
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Har för mig att det inte var någon karens för en 8veckorsvalp faktiskt.
Är absolut inte säker, men frågan är ju helt klart värd att ta upp om ts ringer och pratar med det bolaget som hon önskar byta till :)
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Dolda del tecknar uppfödaren. Inget du behöver hålla koll på. De försäkringsbolag (de vanligaste tror jag) jag tittade på hade ingen karens på valpar (till en viss ålder) om de hade ett max 7 dagar gammalt besiktningsintyg samt var reggade i skk när försäkringen börjar gälla (dvs. vid hämtning). Hör med det försäkringsbolag du är intresserad av de är säkerligen väldigt hjälpsamma och svarar på dina frågor.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Oj vad är det för bolag som har så hutlöst hög självrisk?

Dolda-fel tecknar uppfödaren men i mitt stilla sinne så tänker jag att det kan bli en tvist mellan två försäkringsbolag om det du väljer anser det ska gå på dolda-fel och uppfödarens försäkringsbolag anser det ska gå på vanliga försäkringen.

Karensen vet jag som sagt inte säkert, men det är något jag skulle kolla upp.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Vad jag vet kan jag reklamera en valp/hund för dolda fel oavsett om den är dolda fel försäkrad, försäkringen är alltså till för att hjälpa/skydda uppfödaren för oväntade utgifter som uppkommer då de eventuellt måste ta tillbaka valp/hund eller åtgärda defekter. Har uppfattat det fel?
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Det finns bolag som inte har karens om man byter direkt från ett annat bolag. Själv bytte jag från Agria till Optimal när min lille var 13 veckor, och jag slapp karens.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Vad jag vet kan jag reklamera en valp/hund för dolda fel oavsett om den är dolda fel försäkrad, försäkringen är alltså till för att hjälpa/skydda uppfödaren för oväntade utgifter som uppkommer då de eventuellt måste ta tillbaka valp/hund eller åtgärda defekter. Har uppfattat det fel?

Helt rätt, dolt fel är helt "uppfödarens problem", oavsett om uppfödarens dold fel försäkring täcker eller inte så är denna skyldig att ersätta dig.

Så på en 8-veckors valp hade jag bara tecknat den försäkring jag vill ha.

/Camilla
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Vad jag vet kan jag reklamera en valp/hund för dolda fel oavsett om den är dolda fel försäkrad, försäkringen är alltså till för att hjälpa/skydda uppfödaren för oväntade utgifter som uppkommer då de eventuellt måste ta tillbaka valp/hund eller åtgärda defekter. Har uppfattat det fel?

Det stämmer. Jag menade i de (förhoppningsvis få eller obefintliga) tillfällen då det är svårt att avgöra om det ska gå på dolda-fel eller på den vanliga försäkringen. Förhoppningsvis ska man inte hamna i kläm så men...

Till TS så undrar jag fortfarande vad det är för försäkring som har både så dyr självrisk och ändå % utöver det. Den hade jag också mest troligt bytt om jag kunde få utan karens som många säger att det ska fungera. :)

Utger mig på inget sätt att vara någon expert på försäkringar utan spånar bara fritt vad som kan tänkas hända. :) Förhoppningsvis använder man ens inte hundens försäkring alls och då är det ju inget bekymmer.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Fast är dom dålda fel försäkrade hos ett bolag och man väjer ett annat att försäkra hunden i kan de spela ut varandra. Hur vida det är ett dålda fel eller inte. Men har man försäkringarna i samma så har dom inget att tjaffsa med.

Vi byter antagligen bolag efter det att dålda fel inte gäller längre. Men undertiden håller vi ut för att slippa problem!
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Fast är dom dålda fel försäkrade hos ett bolag och man väjer ett annat att försäkra hunden i kan de spela ut varandra. Hur vida det är ett dålda fel eller inte. Men har man försäkringarna i samma så har dom inget att tjaffsa med.

Vi byter antagligen bolag efter det att dålda fel inte gäller längre. Men undertiden håller vi ut för att slippa problem!

Det var ju det jag menade. Var jag så otydlig?

Angående att byta efter dolda-fel inte gäller så skulle jag aldrig våga det. Det bolag jag har från början får hänga med hunden livet ut.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Det var ju det jag menade. Var jag så otydlig?

Angående att byta efter dolda-fel inte gäller så skulle jag aldrig våga det. Det bolag jag har från början får hänga med hunden livet ut.

Jag som läste slarvigt!

Varför skulle du inte våga byta bolag? Vad skulle kunna gå galet med det?
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Fast är dom dålda fel försäkrade hos ett bolag och man väjer ett annat att försäkra hunden i kan de spela ut varandra. Hur vida det är ett dålda fel eller inte. Men har man försäkringarna i samma så har dom inget att tjaffsa med.

Vi byter antagligen bolag efter det att dålda fel inte gäller längre. Men undertiden håller vi ut för att slippa problem!

Fast som sagt du KAN INTE hamna i kläm mellan dold fel försäkringen och valpens egen. Om dold fel försäkringen inte tar det så är det uppfödarens problem för den får ta pengarna ur sin egen ficka, då denna fortfarande är skyldig att ersätta för dolt fel oavsett.

Jag hade aldrig gjort som ni funderar på för då förlorar ni ganska mycket försäkringsskydd när hunden inte är införsäkrad hos bolaget innan 16 veckors ålder.

/Camilla
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Fast som sagt du KAN INTE hamna i kläm mellan dold fel försäkringen och valpens egen. Om dold fel försäkringen inte tar det så är det uppfödarens problem för den får ta pengarna ur sin egen ficka, då denna fortfarande är skyldig att ersätta för dolt fel oavsett.

Jag hade aldrig gjort som ni funderar på för då förlorar ni ganska mycket försäkringsskydd när hunden inte är införsäkrad hos bolaget innan 16 veckors ålder.

/Camilla

Jag har redan så mycket problem med allt kring hunden (inte hunden i sig) så jag vill inte ha mera problem. Det är inte säkert att man kommer byta. Det är spm, sagt några år kvar, så ingen vet vart man hamnar!
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Jag har aldrig någonsin brytt mig om vilket försäkringsbolag uppfödaren har och gör en nyteckning i det bolag jag vill ha och det har aldrig varit problem.

Dolda fel kan visserligen ses lite olika hos olika bolag, men jag hakar inte upp mig på den biten då det finns många fler faktorer som är viktigare enligt mig.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Fast som sagt du KAN INTE hamna i kläm mellan dold fel försäkringen och valpens egen. Om dold fel försäkringen inte tar det så är det uppfödarens problem för den får ta pengarna ur sin egen ficka, då denna fortfarande är skyldig att ersätta för dolt fel oavsett.

Jag hade aldrig gjort som ni funderar på för då förlorar ni ganska mycket försäkringsskydd när hunden inte är införsäkrad hos bolaget innan 16 veckors ålder.

/Camilla

Men det är inte det det handlar om. Det jag skrev är OM hundens vanliga försäkringsbolag anser att det ÄR ett dolt fel och uppfödarens dolda-fel-försäkringsbolag anser att det INTE är ett dolt fel. Då skulle det teoretiskt kunna falla mellan två stolar och bli rörigt. Om man då istället har samma försäkringsbolag så får ju bolaget själv ta beslutet vilken av försäkringarna det är som ska ersätta.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Men det är inte det det handlar om. Det jag skrev är OM hundens vanliga försäkringsbolag anser att det ÄR ett dolt fel och uppfödarens dolda-fel-försäkringsbolag anser att det INTE är ett dolt fel. Då skulle det teoretiskt kunna falla mellan två stolar och bli rörigt. Om man då istället har samma försäkringsbolag så får ju bolaget själv ta beslutet vilken av försäkringarna det är som ska ersätta.

Skulle det bli så illa och uppfödaren själv vägrar, så får det gå vidare - men det är nog inte många fall som det går så långt utan försäkringsbolagen har i de allra flesta fall ungefärliga villkor vad gäller dolda fel. Jag skulle inte låta det hindra vilken försäkring jag ska ha resten av hundens liv:)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 940
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med...
2
Svar
21
· Visningar
3 300
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 732
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 459
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp