Bukefalos 28 år!

Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Jag som läste slarvigt!

Varför skulle du inte våga byta bolag? Vad skulle kunna gå galet med det?

Vi säger rent hypotetiskt att du var med din hund hos veterinären två gånger och fick behandling för UVI. Sen byter du försäkringsbolag och någon månad efter så visar det sig att hunden har fel på njurarna. Då kan det bli strul för försäkringsbolaget skulle kunna hävda att det kanske redan var fel på njurarna innan du bytte försäkring.

Det här är som sagt hypotetiskt, men jag skulle inte våga byta. :) Var och en gör ju självklart precis som den vill och oftast så blir det ju inga problem alls.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Vi säger rent hypotetiskt att du var med din hund hos veterinären två gånger och fick behandling för UVI. Sen byter du försäkringsbolag och någon månad efter så visar det sig att hunden har fel på njurarna. Då kan det bli strul för försäkringsbolaget skulle kunna hävda att det kanske redan var fel på njurarna innan du bytte försäkring.

Det här är som sagt hypotetiskt, men jag skulle inte våga byta. :) Var och en gör ju självklart precis som den vill och oftast så blir det ju inga problem alls.

Det måste ju konstateras att det verkligen är medfött och om så är så går uppfödaren dolda fel in oavsett försäkringsbolag - och skulle försäkringsbolagen strula så går man vidare.
Det är så otroligt liten chans att just denna biten skulle strula, så jag skulle aldrig sätta en hund på "fel" försäkring bara för den sakens skull:)
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Det måste ju konstateras att det verkligen är medfött och om så är så går uppfödaren dolda fel in oavsett försäkringsbolag - och skulle försäkringsbolagen strula så går man vidare.
Det är så otroligt liten chans att just denna biten skulle strula, så jag skulle aldrig sätta en hund på "fel" försäkring bara för den sakens skull:)

Men nu pratar vi om olika saker. Det gär gällde om du själv har en försäkring i tre år och därefter byter bolag. Hade inget alls med dolda-fel att göra.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Men nu pratar vi om olika saker. Det gär gällde om du själv har en försäkring i tre år och därefter byter bolag. Hade inget alls med dolda-fel att göra.

Jag har hela tiden pratat om att nyteckna en 8 veckors valp som det handlar om även om uppfödaren har en försäkring redan i ett annat bolag än det man själv vill ha;)

Jag skulle aldrig byta bolag på en vuxen hund som jag haft försäkrad i ett bolag i flera år - om den inte varit kärnfrisk hela tiden då. Har hunden varit minsta skadad/sjuk eller så kan man få problem senare ifall något händer.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Jag har hela tiden pratat om att nyteckna en 8 veckors valp som det handlar om även om uppfödaren har en försäkring redan i ett annat bolag än det man själv vill ha;)

Jag skulle aldrig byta bolag på en vuxen hund som jag haft försäkrad i ett bolag i flera år - om den inte varit kärnfrisk hela tiden då. Har hunden varit minsta skadad/sjuk eller så kan man få problem senare ifall något händer.

Ja det var det jag försökte förklara för SandraM men du tolkade tydligen det som det gällde valp. :)
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Men det är inte det det handlar om. Det jag skrev är OM hundens vanliga försäkringsbolag anser att det ÄR ett dolt fel och uppfödarens dolda-fel-försäkringsbolag anser att det INTE är ett dolt fel. Då skulle det teoretiskt kunna falla mellan två stolar och bli rörigt. Om man då istället har samma försäkringsbolag så får ju bolaget själv ta beslutet vilken av försäkringarna det är som ska ersätta.

Fast det är fortfarande inte upp till försäkringsbolaget, för är det ett dolt fel så går det under konsumentköplagen vilket innebär att uppfödaren är tvungen att ersätta dig oavsett om dennes dolt fel försäkring tar det eller ej.

Dolt fel försäkringen ger inte dig något extra skydd, det ger uppfödaren ett skydd mot dina krav vid ett dolt fel. Uppfödaren är tvungen att ersätta oavsett om han har en dolt fel försäkring överhuvudtaget.

/Camilla
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

kl
Oftast är det bäst att en sjukdom/missbildning etc som inte klassas som DF, DF försäkringen ger bara upp till inköpssumman o inget mer, det enda försäkringsbolag som betalar ut för ytterligare vård är Agria, mig veterligen.
 
Sv: Ny valp, försäkringsbolag (våga byta försäkringsbolag?)

Jag skulle INTE byta bolag då det finns risk för strul.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 923
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Funderar på att byta från Folksam, som jag har idag, då de höjt priserna med drygt 30% på två år och dessutom höjt självrisken i år med...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 731
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 449
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp