Byta hästförsäkring tips att tänka på

Bukefalos 30 år!

Låter väldigt dyrt, jag har exakt samma försäkring hos Agria på min ena häst ( som dock är av rasen islandshäst som generellt är billig att försäkra hos de flesta bolag) och betalar 4500kr per år. Så orkar du hade jag kollat med Agria om det finns någon särskild orsak till varför din premie är så hög. När jag hade halvblod försäkrad i Agria med högt livvärde förutom 120 000 vet, låg premien i klass med din, men då med med ca 100 000 i liv.

Häst nummer två är försäkrad i If idag och jag är nöjd, men pga eventuella reservationer har jag aldrig vågat byta bolag utan behållit de försäkringar de haft vid köp.
Min islandskorsning kostade typ ingenting att försäkra jämfört med halvblod när jag hade honom för ett gäng år sedan.
Klart mer prisvärd ras på vissa sätt. 😅

Hör med det nya bolaget vad som händer om det skulle uppstå en sådan incident att hästen plötsligt blir dålig på något sätt och det kan härledas bakåt i tiden. Jag hade dock inte oroat mig med en såpass gammal häst, risken att det plötsligt skulle dyka upp saker som KS som någon nämnde känns inte stor?

Jag bytte på mina hundar för några år sedan, också pga prisskillnad. Inga problem alls, även fast den ena sedan blev inlagd för akut pankreatit så ersatte bolaget allt och har aldrig krånglat.

Med den obefintliga skadehistoriken du har på din hade jag bytt med tanke på prisskillnaden.
Ja, jag ska prata med IF igen. Ville att han som ringde skulle skicka allt på mail iom att jag är så slut i skallen. Så kan jag läsa i lugn och ro.
Nu hade han glömt skicka viss info. Så får vänta lite.

Jag har haft hästen 16 år och känner honom och hans kropp rätt väl. Jag har jobbat mkt som rehabtränare och sambo är kiro för ekipage. Så vi är båda rätt medvetna om vad det är för häst. Att det dyker upp något som missats tidigare(även av veterinärer) känns inte så troligt. Han har ju också tränats på samma vis många år utan besvär.
Jag är mer orolig för akutare saker och vill ha skydd om något sånt händer. Plus ålderskrämpor etc.

Efter att ha läst här på Buke hur en kund till Dunstan behandlats hade jag inte vågat det bolaget om det så kostade 500/år..

Delvis knapplån.
Men jag har även hört de som varit väldigt nöjda med dunstan efter att de BYTT till dem. Dvs de har haft hästen försäkrad i annat bolag och sen bytt. Då har ju dunstan lätt kunnat knöla, om det är en vedertagen strategi de har.
Har också läst här på buke om den helt orimliga bedömningen och agerande mot denna person och hens häst.

Men. Jag tror dunstans låga prissättning är ohållbar i längden. Varför kan de som relativt nya på marknaden hålla så låg premie mot andra bolag?

Efter att ha läst här på Buke hur en kund till Dunstan behandlats hade jag inte vågat det bolaget om det så kostade 500/år..
Ja, jag har också läst om det. Men samtidigt hört flera som varit nöjda, annars hade jag inte bytt.
Jag har haft problem med Folksam i ett par ärenden, men samtidigt varit nöjd med dem i andra ärenden. Så allt är inte svart eller vitt.
Krånglar ett FB så pass för många kunder så skulle det inte finnas kvar särskilt länge tänker jag.

Jag bytte från Agria till IF när de började med hästförsäkringar då de var otroligt mycket billigare då. Det var lite samma prat om IF då som det är om Dunstan nu. Så jag hoppas att det tråkiga bemötandet en medlem upplevt här är en engångsföreteelse. Men det återstår att se.

Delvis knapplån.
Men jag har även hört de som varit väldigt nöjda med dunstan efter att de BYTT till dem. Dvs de har haft hästen försäkrad i annat bolag och sen bytt. Då har ju dunstan lätt kunnat knöla, om det är en vedertagen strategi de har.
Har också läst här på buke om den helt orimliga bedömningen och agerande mot denna person och hens häst.

Men. Jag tror dunstans låga prissättning är ohållbar i längden. Varför kan de som relativt nya på marknaden hålla så låg premie mot andra bolag?
IF hade också väldigt låga premier när de startade, men höjde efter några år.
Bytte till IF när de startade, men efter några år hade de höjt så det blev billigare att ha hästarna i Folksam i stället då jag hade försäkring genom jobbet där samt personförsäkring och därmed bra rabatt.
Så jag räknar med att Dunstan kommer att höja så småningom. Men Agrias hutlösa priser kan jag inte förstå.

Galet! Jag betalar knappt hälften hos Dunstan och då har jag även livförsäkring för 50000kr.
Jag har hört för mycket galet om Dunstan från flera håll. Så jag vågar inte ha dem som kandidat.

Folksam och IF landar jag på ca 6000 kr per år om jag väljer försäkring med samma omfattning som idag hos Agria.
Ska kolla med Sveland också.

Jag har hört för mycket galet om Dunstan från flera håll. Så jag vågar inte ha dem som kandidat.

Folksam och IF landar jag på ca 6000 kr per år om jag väljer försäkring med samma omfattning som idag hos Agria.
Är helt galet att Agria är tre gånger så dyra som Folksam och If.

Mm undrar vad du betalar så mycket mer för hos Agria än de andra bolagen🫣

Jag har Dustan och nu är den provad på alla tre och det har fungerat helt utan problem och desutom lätta att få tag på 😀 den ena var jag lite osäker på om försäkringen skulle ta då det är en ridtravare som försäkrades in som 4 åring full vetrinär försäkring. Han har haft problem bak med flera behandlingar och det har betalat ut helt utan problem. Det ända jag inte fått ut är på gamelgubben på 19 år som har begränsad veterinärvård (köptes oförsäkrad) och Distriktsveterinärerna skrev okänd hälta (var ett balltramp som hittades på kliniken en vecka senare) så där tog de inte distrikfakturan men den från kliniken var inga problem.
Så jag är en av dem som är nöjd med Dustan 🤣 men även nöjd med IF när vi hade den och då hade de dessutom fast självrisk och sedan tog försäkringen resten (saknar att enbart betala typ 2000kr i självrisk å sen inge mer...)

Agria svarade att ”det bara är så deras priser ser ut”. De kunde ge rabatt på 20% helt plötsligt nu när det pratats om byte. Då landar jag iaf på 14800 kr. Vilket är dubbelt gentemot IF och Folksam.
Nej tack, jag byter.

Agria svarade att ”det bara är så deras priser ser ut”. De kunde ge rabatt på 20% helt plötsligt nu när det pratats om byte. Då landar jag iaf på 14800 kr. Vilket är dubbelt gentemot IF och Folksam.
Nej tack, jag byter.
*lånar sista knappen*

Det kanske är underförstått mwn kan vara värt att jämföra sektionerna "Vad försäkringen inte gäller för".
Känns inte som t.ex. Folksam borde ha några större saker som inte täcks jämfört med Agria men det kan ju finnas skillnader.
Var så länge sedan jag hade häst i folksam och har ikte haft andra bolag att jag har koll på skillnaderna.

Jag har inte för avsikt att byta, men lite nyfiken blir man ju på vad fjordhästen skulle kosta i Folksam...

Börja med att ställa dig själv frågan vilka behandlingar du tycker är rimliga att göra på en äldre häst. Och vä'lj försäkring utifrån det.
Jag har valt begränsad veterinärvårdsförsäkring för alla mina hästar. Den täcker kolik, traumatiska sårskador och frakturer. Jag har valt lägsta summan och kommer bara göra de behandlingar som går att göra hemma i stallet eller möjligen på den närliggande dagtidsöppna kliniken. Jag betalar en bråkdel av det du betalar, för mina 4 hästar tillsammans. Agria.

Börja med att ställa dig själv frågan vilka behandlingar du tycker är rimliga att göra på en äldre häst. Och vä'lj försäkring utifrån det.
Jag har valt begränsad veterinärvårdsförsäkring för alla mina hästar. Den täcker kolik, traumatiska sårskador och frakturer. Jag har valt lägsta summan och kommer bara göra de behandlingar som går att göra hemma i stallet eller möjligen på den närliggande dagtidsöppna kliniken. Jag betalar en bråkdel av det du betalar, för mina 4 hästar tillsammans. Agria.
Jag har också ganska låg summa på mina, utifrån att jag tänker att jag inte kommer åka till akutklinik med dem eller göra större kirurgiska saker. Men - inte begränsad veterinärvård.
Men en sak som försäkringen användes till, nu i somras, var när ena shettisen blev huggormsbiten (dvs behövdes dropp, smärtlindring etc på obekväm tid då hon inte kunde äta eller dricka). Ingår det i "traumatiska sårskador"?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka