Byta hovslagare eller ej?

Sv: Byta hovslagare eller ej?

Alltså jag fattar ej - jag skrev till TS - inte till dig...?
Jag vill absolut inte "pracka" på folk att ha sina hästar utan skor, ville egentligen bara tala om att det finns alternativ till fastspikade järnskor om hästen har problem med det.


Men om du nu läser vad TS skriver så har inte hästen några problem med fastspikade järnskor.

Om du oxå noterar den "hitills" kända sjukdomsbilden så förstår du väl själv att barfota inte är ett alternativ för denna individ. I annat fall får du gärna förklara hur barfota skulle kunna främja ett redan urkalkat skelett.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag ska försöka förklara så kort som möjligt annars blir inlägget sjukt långt.. Det blir nog långt ändå..

Jag köpte hästen på hösten när hästen var tre år. Gjorde då en klinikbesiktning med röntgen. Hästen gick igenom utan anmärkningar utom möjligen lite hovbroskförbening men besiktande veterinär anser att det är utan betydelse.

Rider mest ut i skogen och ngn enstaka träning för tränare.

Visar hästen på kvaliten som 4 åring och hästen går igenom vet stationen med 10or rakt igenom och goda vitsord från bed veterinär. Dock har jag börjat tycka att hästen inte rör sig enligt förväntningar och får ganska dåligt gångartsbetyg med kommenterer som lite låst i bogen etc. Ska ärligt erkänna att jag inte reflekterade över det annat än att jag blev besviken men tänkte att vi kommer tillbaka.

Har även blivit tvungen att byta hovis då dåvarande hovis skulle sluta.

Ger hästen vila efter kvaliten och sätter igång efter nyår igen. Fortfarande med mest uteritter. Hästen har dock nu blivit väldigt stökig att rida ut, kastar sig o dyl, framförallt nerför men det kopplar jag tyvärr inte då.. Fortsätter ändå men rider mest i skritt och klättrar lite, lägger lite mer tid på ridbanan då underlaget är bättre där än på grysvägarna. Upplever att hästen är väldigt spänd och svår att få lösgjord.

Tar ut en hästmassör som anser att hästen är ofräsch. Åker in till klinik där vet anser att hästen är lite överansträngd i sina båda framkotor och hovleder, hästen blir sprutad. Vid återbesök är hästen ren. Sätter igång försiktigt och har lagt om träningen försöker undvika hårda underlag etc. Efter ca tre månader upplever jag hästen som ofräsch igen.. Åker in till klinik igen. Hästen halt i båda fram. Veterinären vill att vi ställer av hästen över sommaren och hästen ska skos med fram och bakvända skor.

Åker tillbaka till kliniken på hösten för kontroll innan igångsättning och då är hästen fortfarande halt. Då vill veterinären att vi gör en magnetröntgen. Jag vill då även att klinikens hovslagare tittar på skoningen. Hovisarna anser att det ser bra ut, lite oputsat kanske men vinklar och allt är bra. Jag står på mig och vill att dom skor om hästen. Efter omskoningen är hästen initialt ohalt...

Jagar då rätt på ny hovis=nuvarande.

Vid magnetröntgen framkommer att hästen har hovbensuppluckring och taggar på strålbenen. Jag frågar då vad jag har gjort för fel och hur det kan ha uppkommit. Får till svar att veterinären tror att det är ngt som var på gång redan vid köpet. Jag ifrågasätter då och menar att jag ju röntgade hästen vid köp. Veterinären säger då att min hästs skador inte syns på vanlig röntgen. Ex så kan man enligt vet säga att vanlig röntgen visar cm och magnetröntgen visar mm.

Vi provade att behandla och hästen blev först ok men sedan sämre igen. Jag bytte då klinik på inrådan av massören som anser att problemen kommer bakifrån knäna och tänkte även att det är bra med en second opinion sas.

På nya kliniken så kollar dom plåtarna och tar även plåtar på haserna samt baknäna. Den vet ansåg att hästen förutom problemen i framfötterna även har lindrig spatt och patella båda bak. Allt ser nattsvart ut och jag är beredd att ta bort hästen.

Kliniken vill då prova att behandla med Tildren som då ökar bentätheten och stoppar inflammationer i skelettet. Så vi provade med mkt goda resultat. Hästen slutade bråka vid uteritter och vid nerförsbackar. Fick oxå ett helt annat rörelsemönster. Så har det nu sett ut, åker var 6e mån till klinik för kontroll. Nu senast tyckte jag att hästen såg lite ofräsch ut på böjt spår på hårt underlag. Böjprov och longering på mjukt underlag visar inget. Jag påpekade detta för vet men h*n anser att det är samma problem som har varit hela tiden och att hästen bara behöver en ny Tildren behandling.

Jag har faktiskt tänkt byta klinik igen eftersom jag vill vara på säkra sidan.. Men det är ju ingen mening att åka med en ömfotad hovbölds häst. Och hästen ser fräsch ut mellan tappskor och hovbölder. Ingen kort stelbent gång eller problem i nerförsbackar. Så därför vill jag ha igång hästen innan jag åker in för kontroll.

Ja just det förra sommaren blev hästen akut jätte halt efter att ha dragit av sig skorna då med.. Fick inte tag på hovis då heller men det tycker jag inte är så konstigt för det var dagen före midsommar..

Åkte in akut till klinik då jag inte fick tag på ngn distriktare och hästen knappt vill stå upp. Kliniken hittar inte felet utan behåller hästen över midsommar helgen. Billigt, not!! Hur som på månd så kommer klinikhovis och gör bed akut sulläder infl. Limmar dit skon och fyller med equi pak.

Vågar då inte ställa hästen i samma stall med risk för nya tappskor. Var ganska sumpig mark vid det stallet. Men det är å andra sidan rel vanligt här omkring. Pratar med vet och kommer överens om att det är bättre att flytta hästen direkt än att riskera tappskor vid insläpp. Flyttar hästen 3,7 mil hemifrån bara för att komma åt bra hagmarker.

Nu har vi stått här i ca 1,5 år och hästen stor trivs. Han är jätte snäll att rida ut numer och första 9 mån så var det bara en tappsko. Men sedan i somras så har det blivit sämre igen. Trots mkt bra hagar och inga rusningar vid insläpp eller dyl. Jag fettar in hovarna på hovis rek och försöker sköta dom efter bästa förmåga men det hjälper inte :-(.

Nu har jag berättat hela vår jobbiga historia om jag har missat ngt så är det inte med flit.:cool:
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

(svar till coari)
Vad jag kan läsa så var det just tappade skor (järnskor) som var ett stort problem för TS just nu? Detta skapade ett lidande för hästen i form av ömma hovar och hovbölder. (och en stressad matte som vill ha hjälp).

Ett urkalkat skelett har blivit urkalkat av en anledning (långvarig felbelastning, inflammation tex.) och orsaken till detta behöver åtgärdas. Själva urkalkningen i sig gör inte ont om orsaken till detta tagits bort, men självklart innebär det en försvagning av området som är urkalkat.
Jag har inte skrivit att barfota skulle "läka/främja" en urkalkning av ett hovben.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag glömde.. Hästen är skodd med dubbla tåkappor fram och lite tåriktning annars inget speciellt, bak även där dubbla tåkappor och jag vet att hovis har plattat/breddat skorna bak ngn gång för att stödja spatten.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Det var inte meaning att gjöra dig ledsen....jag tänk vad är bäst för hästen.

Jag anta hästen har haft ett hög protien diet?
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag glömde.. Hästen är skodd med dubbla tåkappor fram och lite tåriktning annars inget speciellt, bak även där dubbla tåkappor och jag vet att hovis har plattat/breddat skorna bak ngn gång för att stödja spatten.

Ja du verkar ju inte tillhöra den skaran som inte försöker i alla fall. Det jag inte förstår är varför den inte är skodd med ngn typ av skyddande/täckande material/sula i framhovarna främst. Det skulle både avlasta och avstressa kötthovens strukturer och även hovens skelettdelar. Du skrev att den tidigare hadde sulläderhudsinflammation, det kan vara så enkelt att den är lite känslig i sulorna och om den då trampar på ngt som gör ont så kommer den oxå tappa steget eller hamna i obaland i just den rörelsen.

Jag vet flera hästar som har fått oförklarliga tappskor an den enkla anledningen. Efter att dom skotts med skyddande material i sulorna så har tappskorna plötsligt "försvunnit".
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Ja du verkar ju inte tillhöra den skaran som inte försöker i alla fall. Det jag inte förstår är varför den inte är skodd med ngn typ av skyddande/täckande material/sula i framhovarna främst. Det skulle både avlasta och avstressa kötthovens strukturer och även hovens skelettdelar. Du skrev att den tidigare hadde sulläderhudsinflammation, det kan vara så enkelt att den är lite känslig i sulorna och om den då trampar på ngt som gör ont så kommer den oxå tappa steget eller hamna i obaland i just den rörelsen.

Jag vet flera hästar som har fått oförklarliga tappskor an den enkla anledningen. Efter att dom skotts med skyddande material i sulorna så har tappskorna plötsligt "försvunnit".

Jo det skulla har hjälp Coari, men det lösa inte den grund lägenda problem...namligen, hästen är urkalket (and you know what that means!).

Bli smått förbannad på dessa häst expert till vetrenär, en häst som redan vid 3 års åldern har utveklat hovbroskförbening och stämpla den "godkänd" ska inte hålla på med häster...ens gjöra ett besiktning :mad:
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Det var inte meaning att gjöra dig ledsen....jag tänk vad är bäst för hästen.

Jag anta hästen har haft ett hög protien diet?

Jo det skulla har hjälp Coari, men det lösa inte den grund lägenda problem...namligen, hästen är urkalket (and you know what that means!).

Bli smått förbannad på dessa häst expert till vetrenär, en häst som redan vid 3 års åldern har utveklat hovbroskförbening och stämpla den "godkänd" ska inte hålla på med häster...ens gjöra ett besiktning

Klart jag blir ledsen när du skriver att jag håller hästen vid liv av egoistiska skäl!!

Jag kan ju bara lita på veterinärerna som inte har ansett att det finns några skäl att ta bort hästen! Försäkringsbolaget lär ju heller inte gå med på att ta bort hästen om inte ens behandlande vet anser att det finns skäl..

Du får gärna förklara för mig vad du menar med "hästen är urkalkad and you know what that means"? Jag tolkar som att du anser att det är kört men du får gärna utveckla det!

Jag reflekterade aldrig på hovbroskförbeningen då min förra häst hade kraftig hovbroskförbening och aldrig led av det. Så vitt jag har förstått det så brukar det bara ge dom tunga bruksraserna problem?
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag har föreslagit för hovis att vi skulle sätta på sulor just för att han verkar så känslig med hovbölder etc men det avslogs direkt av hovis. Fick inget skäl till varför tyvärr.

När du säger det, så hade han Pro Pad sulan hela förra vintern istället för snösulor då jag var rädd att snösulorna skulle ge tryck på sulan. Och då hade han inga tappskor vad jag kan minnas, inga hovbölder heller. Däremot så tycker jag att strålarna var i ganska dåligt skick när vi plockade av dom på vårkanten.

Vilka sulor skulle du rekomendera?

Den nya hovisen är mer lätt diskuterad el vad jag ska säga så där får jag nog sulor om jag vill.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Inte mycket att uttveckla Super, ditt vetrenär räkning börda säjer dig allt.

Det är inte månge av dagens häst äger som förstå att en häst som är kronisk sjuk innan det har nåt vuxen åldern komma inte att klara ett normal arbetes liv!
Den vetrenär som gjört den första besiktning börda har vet det och tala om det för dig.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Min häst har lädersulor fram året runt, de är jag väldigt nöjd med. Dock så kan man inte ha lädersulor om hästen går på blött underlag för då luckras de upp. Sen har jag haft en häst som trampade av sig skorna väldigt lätt, där var det tyvärr nödvändigt att kapa av traktarmarna på framskorna för att skorna skulle sitta kvar. Inget man vill precis, men den funkade bra ändå och tappade aldrig några skor efter det. Jag vill gärna ha skorna utlagda så mycket som möjligt så det var ju inte det att den inte hade något traktstöd alls, bara inte lika mycket som jag hade velat.
Såg en väldigt intressant skoning i utlandet för några år sen. Där hade man lagt en hård plastsula under skon och vikt ner kanterna utanpå skon så att det blev som en skyddande barriär. De hade klippt plasten i täta flikar innan den veks ner. Förmodar att man måste värma plasten på något sätt för att kunna göra detta för det var ju i hårdplast. Det blev som en tandrad kan man säga. Hade aldrig sett något sånt nån gång innan, tyvärr tog jag ingen bild på det. Klart intressant i a f!
Tråkig historia med din häst! Det där med spatt och patellaupphakningar gör ju att hästen behöver röra på sig också om den inte är halt. Har gett en häst med spatt Tildren, den blev ohalt rätt fort och kom igång igen. Den fick jag tyvärr ta bort av andra orsaker.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag reflekterade aldrig på hovbroskförbeningen då min förra häst hade kraftig hovbroskförbening och aldrig led av det. Så vitt jag har förstått det så brukar det bara ge dom tunga bruksraserna problem?


Det har inte med ras typ att göra utan snarare vilken typ av bruk man vill använda sin häst till. För högpresterande hästar är hovbroskförbening (liksom övriga defekter i skelettet som bottnar i defekter/förskörningar ex) förödande och kommer aldrig att ge den enskilda individen en tjans till att uppvisa sin optimala kapacitet.

Som hovis på dessa hästar är det dessutom som moment 21..

Man kan hålla det i schack men man kan aldrig känna sig nöjd med sitt utförande arbete och heller aldrig känna det som utvecklande.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag har föreslagit för hovis att vi skulle sätta på sulor just för att han verkar så känslig med hovbölder etc men det avslogs direkt av hovis. Fick inget skäl till varför tyvärr.

Jag skulle omgående byta hovis om jag kom med ett förslag som hovis varesig kunde argumentera för eller emot,, det uppvisar i alla för för mig att det brister i både kunskap och erfarenhet.

Jätte lätt att rekomendera val av sula/material utan att ens ha sett varesig häst eller hovstatus. Jag tror din nya hovis är bättre på det om du förklarar historiken, dom problem som den har och hur du funderar kring vad ett mekaniskt skydd över sulorna eventuellt skulle kunna bidra med för att den ska bli bekvämare och förhoppningsvis att det leder till färre tappskor.

Jag hade nog inte valt en hård sula, heller inte en sula som är för mjuk utan ngt däremellan.

Ett av marknadens bästa skomärke (hollänskt) har även tagit fram en sula som heter "competision pad". Den har räddat många hästar (och hovisar);)
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Tyvärr är det omöjligt att undvika väta just nu.

Jag kanske är korkad men jag fattar inte riktigt hur du menar med tandad kant.:o
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Synd att du inte vill utveckla för jag är helt ärlig jätte intresserad av din reflektion!

Det är tyvärr svårt att ställa besiktande vet mot dörren då hästen besiktades ca 57 mil hemifrån mig. Jag valde vet själv och gick på rek och vad jag kunde hitta på nätet. Det är klart att jag med facit i hand önskar att jag inte köpt hästen, även om han är den roligaste häst jag någonsin ridit så är det ganska dyra ridtimmar...
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Min hovis verkar anse att h*n inte behöver förklara snarare än att h*n inte kan motivera. Hovis är erkänt skicklig i trakterna häromkring och är väldigt högt utbildad jämfört med dom flesta andra hovisar här omkring. Men med det sagt så kanske hovis efter så många år börjar bli lite ointresserad av sitt yrke.

Jag surfade rätt på sulan, tack för tipset!!:bow:

Hur anser du att man kan hjälpa strålarna från att bli sunkiga när man har sulor? Ska man droppa i tjära mellan sko och sula, eller kanske koppar sulfat etc?

För länge sedan så kommer jag ihåg att hovis satte tjärdrev men att det för det mesta kröp ut efter en ganska kort tid..
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Synd att du inte vill utveckla för jag är helt ärlig jätte intresserad av din reflektion!

Det är tyvärr svårt att ställa besiktande vet mot dörren då hästen besiktades ca 57 mil hemifrån mig. Jag valde vet själv och gick på rek och vad jag kunde hitta på nätet. Det är klart att jag med facit i hand önskar att jag inte köpt hästen, även om han är den roligaste häst jag någonsin ridit så är det ganska dyra ridtimmar...

Urkalkning påverka allt, inte bara hovbenen, led och rygg problem, risk för ett brutit ben.
Du kan försöka olika sko/pad typ som Coari förslåg....men jag själv är tvyksom, problemet ligger in i hoven med benfliser som sätter sig mellan hovben och insiden av läderhud sulor, och sen stålben som du säjer är inte helt frisk den heller, hält på bägge främ! låter som strålbens halt.
Med det som du har beratta börda det vara ingen problem för uttdomning.
Jag få den intryck att ingen vill ta det svåra beslut som före el sener drabba alla djur äger.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Tack för svar!

Menar du att det är lösa benbitar som flyttar runt pga hovbensuppluckringen? Det har ingen vet eller för den delen min hovis som ändå jobbat som klinikhovslagare många år sagt ngt om. Hästen är inte halt på mjukt underlag inte heller rakt fram på hårt underlag, däremot kan han visa knackig gång eller vad jag ska säga på hårt underlag på böjt spår. Jag märker oxå att hästen är mkt underlagskänslig, tex Terra tex som är så poppis fungerar inte alls för min häst, han drar i handbromsen direkt och slutar bjuda framåt. Vet har dock sagt att det är viktigt att enbart eller i största möjligaste mån rida på mjukt underlag.

Taggarna på strålbenen var väldigt små och diffusa och vet var osäker om dom verkligen var ett problem eller ett bifynd.

Jag har inga problem med att dömma ut hästen om vet anser att det är nödvändigt, hittills så har ingen vet sagt eller ens hintat om ngt dyl även om jag själv har tänkt tanken flera ggr hur länge man ska hålla på.. Grejen är ju att hästen har fungerat sedan han började få Tildren och jag har inte uppfattat det som att tappskor och hans skador hänger ihop.

Min förra häst hade fel på ryggen och när vet föreslog att det var dax så tvekade jag inte utan pålle fick somna in samma dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Min hovis verkar anse att h*n inte behöver förklara snarare än att h*n inte kan motivera. Hovis är erkänt skicklig i trakterna häromkring och är väldigt högt utbildad jämfört med dom flesta andra hovisar här omkring. Men med det sagt så kanske hovis efter så många år börjar bli lite ointresserad av sitt yrke.

Jag surfade rätt på sulan, tack för tipset!!:bow:

Hur anser du att man kan hjälpa strålarna från att bli sunkiga när man har sulor? Ska man droppa i tjära mellan sko och sula, eller kanske koppar sulfat etc?

För länge sedan så kommer jag ihåg att hovis satte tjärdrev men att det för det mesta kröp ut efter en ganska kort tid..

Är man så extremt skicklig att man inte ens kan förklara eller motivera sitt ställningstagande för den enskilda individens bästa förutsättningar så anser i alla fall jag att man passerat "bäst före datum" och rider på en våg som börjat ebba ut.

Skit samma vad alla andra anser om personens skicklighet, du kanske ligger steget före och har bättre kunskap för dagen om hovvård än dom som fortfarande inte kommit verkligheten ikapp.

Som du kanske har sett så är jag av många hästägare ganska "obekväm" och ofta drabbas av sk påhopp och får stå ut med både ve och spe.

Jag tar det gladerligen av två anledningar, det ena är att jag noterar från vissa att jag uppfattas som messersmitter när jag i stället för svarar med empati till personen bakom nicket utan med empati för den enskilda individens lidande och för det andra att den som verkligen är ödmjuk och uppvisar empati för sin individ och inte skriver inlägg som uppvisar total felfrihet men mellan raderna uppvisar total katastrof så hjälper jag gärna till med min ringa erfarenhet.

Tyvärr har jag aldrig noterat att strålarna blivit sunkiga när man skor med sulor, tvärtom har många sunkiga strålar blivit friska enbart beroende på att dom fått en skyddande sula.

Orsaken kan vara dels skyddande mot dålig närmiljö och även en bättre fungerande hovmekanism beroende på ett 100% belatning utan smärta i belastningsfasen.

Soul pack skulle väl i så fall vara det enda alternativet för att inte tillföra ngt under sulan som senare inte kan "packa" ihop ett övertyck eftersom tanken med den skyddande sulan är att skapa ett undertryck.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Urkalkning påverka allt, inte bara hovbenen, led och rygg problem, risk för ett brutit ben.
Du kan försöka olika sko/pad typ som Coari förslåg....men jag själv är tvyksom, problemet ligger in i hoven med benfliser som sätter sig mellan hovben och insiden av läderhud sulor, och sen stålben som du säjer är inte helt frisk den heller, hält på bägge främ! låter som strålbens halt.
Med det som du har beratta börda det vara ingen problem för uttdomning.
Jag få den intryck att ingen vill ta det svåra beslut som före el sener drabba alla djur äger.

Jag är helt i linje med ditt resonemang men med tanke på hur TS vill bruka denna individ så ser jag det inte som ett krav på "högpresterande" utan snarare på en nivå som även en individ med dessa grava skadeproblem mkt väl skulle fungera med både glädje och välbefinnande.

TS skrev (tror jag) att det fanns ett intresse för att ta en andra koll med en annan klenik/veterinär och det tycker jag låter kanon!!

Jag är lika tveksam som du över den för dagen behandlande veterinärens verkliga kompetent och vilken plånbok som ligger närmast hjärtat.

Eftersom jag endå skriver mina tankar i skrift till dig så kan jag lika gärna ställa en fråga som jag länge gått å tänk på..

Va fan är det för nick du har,, kan du förklara det på svenska så man slipper tolka det som att du kört bilen rakt ner i ett djupt stup.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: Meglio
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 473
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 935
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp