Byta jobb som timvik innan sommaren. Hur hatad blir man?

Jag har bytt jobb tre gånger som jag kan komma på såhär på rak arm precis innan sommarscheman delats ut. Alla tre gånger har arbetsgivaren räknat med att jag skulle stanna men inte erbjudit mig fast tjänst/fasta tider.
Klart det blev sura miner från chefens håll, men det är inte mitt problem.
 
Du är anställd, inte livegen! Så länge du respekterar avtal om uppsägningstid etc så är framtiden därefter helt ocv hållet arbetsgivarens problem. Det hör också till ett chefskap att fortsätta agera professionellt vid en uppsägning, oavsett hur oläglig arbetsgivaren tycker att uppsägning är.
 
Nu har jag sökt det andra jobbet :)
Tror jag skulle trivas jättebra med det så jag hoppas att jag får det. Känner att jag har visat mig lojal och får ändå inte ens besked om hur sommaren ser ut, trots att jag efterfrågat det och sagt att jag måste veta för förskolans skull.
 
Nu har jag sökt det andra jobbet :)
Tror jag skulle trivas jättebra med det så jag hoppas att jag får det. Känner att jag har visat mig lojal och får ändå inte ens besked om hur sommaren ser ut, trots att jag efterfrågat det och sagt att jag måste veta för förskolans skull.


Lycka till hoppas du får jobbet! :)
 
Jag har gråtit av ångest och dåligt samvete men har med tiden insett vad som är viktigt. Därav en kort förklaring på en lång historia.
Det är arbetsgivaren som ska ta åt sig, Vill man ta hand omsina anställda ger man dem jobb och garantier.

Gå du vidare med gott samvete och blir de missnöjda så meddela att du inte har råd att jobba kvar med tanke på hur det fungerat.

Lycka till med jobbsökandet och hittar du fler så sök de också
 
Det är arbetsgivaren som ska ta åt sig, Vill man ta hand omsina anställda ger man dem jobb och garantier.

Gå du vidare med gott samvete och blir de missnöjda så meddela att du inte har råd att jobba kvar med tanke på hur det fungerat.

Lycka till med jobbsökandet och hittar du fler så sök de också

Tack men jag söker inget jobb. Var ett svar i tråden. Jag själv har en tillsvidareanställning sedan drygt 2 år tillbaka på statlig myndighet.
 
Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med sådant som behövs för att kunna utföra jobbet, som inloggningar osv som jag fått tjata mig till. Har fprtfarande inte fått allt. Det gör även att det är svårt att komma in i jobbet ordentligt, så jag känner mig allmänt dum varje gång jag är där. Det krockar även med sambons tider som har ändrats sedan jag började.

Har hittat ett annat jobb som har kontorstider, som är det jag egentligen vill göra och fast anställning. Men, jag har ju sagt att jag kan jobba på första stället i sommar så de planerar ju in det. Dock var det innan allt strul och medan vi kunde synka våra tider bättre här hemma. Men blir man avskydd for life om man slutar så tätt inpå sommaren och semestern? 🙈 Kan man ens göra så?

Det borde väl bara vara att göra? Meddela så fort du kan att du har ett nytt jobb. Ifrågasätter de varför du slutar när du lovat att jobba så säg något diplomatiskt om att du tyvärr är tvungen att prioritera en fast tjänst, mat på bordet osv osv.

Du vet aldrig när du kan möta gamla kollegor/chefer i en framtida anställning, så dra inte upp deras strul som en anledning.
 
Det borde väl bara vara att göra? Meddela så fort du kan att du har ett nytt jobb. Ifrågasätter de varför du slutar när du lovat att jobba så säg något diplomatiskt om att du tyvärr är tvungen att prioritera en fast tjänst, mat på bordet osv osv.

Du vet aldrig när du kan möta gamla kollegor/chefer i en framtida anställning, så dra inte upp deras strul som en anledning.
Jag håller med, men ett bra företag har ett avslutningssamtal och då kan man lyfta sådana saker. Som timanställd har man sällan den dock.
Sen behöver man ju inte säga att folk är koko utan göra det på ett snyggt sätt, om ifall man vill ha ett extraknäck i framtiden.
 
Nu har jag sökt det andra jobbet :)
Tror jag skulle trivas jättebra med det så jag hoppas att jag får det. Känner att jag har visat mig lojal och får ändå inte ens besked om hur sommaren ser ut, trots att jag efterfrågat det och sagt att jag måste veta för förskolans skull.
Lycka till! Du har inget ansvar mot din nuvarande arbetsgivare. De måste räkna med att de som är timmisar förr eller senare försvinner, och det med kort eller inget varsel. Har du inga timmar inbokade behöver du inte tacka ja nästa gång de ringer om du har fått det nya jobbet. Och är inte sommarschemat klart och underskrivet än så har du ju ingen uppsägningstid heller. (Att du kan börja på dagen kan ju vara en fördel när du söker andra jobb)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 458
Senast: Fiorano
·
Relationer Det som började så fantastiskt bra för exakt ett år sedan...verkar ha tagit slut. Kommer någon ihåg historien från ifjol? Han, 52:an...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 060
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har aldrig varit särskilt aktiv här, visst jag har skrivit någon rätt betydelselös tråd och postat ett fåtal inlägg här och där. Jag...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: Donnatello
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 381
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp