Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla vet vi det och ändå svarar folk i dom.Problemet som jag ser det är TS negativa attityd. Den kommer upp i alla trådar hen startar, oavsett vad det är hen vill ha hjälp med/åsikter om. Alla förslag o tankar avfärdas som omöjliga eller ointressanta, ej genomförbara.
@Magiana s tankemönster sätter krokben för hen själv på ett destruktivt sätt. Finns så otroligt mycket mer som är positivt men som inte tillåts komma fram.
Problemet är väl att många av de rörligare jobben är lite sämre betalt enligt min erfarenhet. De jag känner som har mest i fickan är såna som stirrar på datorskärmen, om de inte är hantverkare förstås men det är ju dels slitigt och de kräver förmodligen erfarenhet "på papper" innan du får en sjysst lön.Jag tänkte om det möjligen kunde finnas något bättre så man slipper stirra på en datorskärm 8 timmar om dagen.
Jag tänkte om det möjligen kunde finnas något bättre så man slipper stirra på en datorskärm 8 timmar om dagen.
Det är möjligen därför jag är trött ja. Men vissa dagar är bättre och känns nästan som de borde göra. Däremot är det inget nytt att jag ledsnat på jobbet. Det har pågått i flera år och blir inte bättre.Stressfria arbeten är nog rätt hopplöst att hitta, särskilt om man samtidigt vill ha en hyfsad lön.
Är det din depression som orsakar tröttheten månne? Jag tror ju mer att du borde äta antidepp och bli sjukskriven än byta jobb.
Det är möjligen därför jag är trött ja. Men vissa dagar är bättre och känns nästan som de borde göra. Däremot är det inget nytt att jag ledsnat på jobbet. Det har pågått i flera år och blir inte bättre.
Men du vill inte träffa folk, du vill inte jobba med kroppen, lönen får inte vara för låg, och de specialkunskaper du har är framför en dator? Jag tror det kan vara svårt.Jag tänkte om det möjligen kunde finnas något bättre så man slipper stirra på en datorskärm 8 timmar om dagen.
Var någonstans har du läst in att jag inte vill jobba med kroppen eller inte träffa människor alls? Det finns ju mellanlägen mellan att sitta still och slita hårt, eller mellan att sitta ensam och att vara i folkvimmel? Städning, som du nämner, är i allra högsta grad ett fysiskt jobb eftersom det inte går att sitta still när man städar. Städning är f.ö. också ett ensamt jobb (som dessutom är enformigt) och jag vill ha lite sociala kontakter. Däremot orkar jag inte med för röriga miljöer, så som en skola eller en tunnelbanestation.Men du vill inte träffa folk, du vill inte jobba med kroppen, lönen får inte vara för låg, och de specialkunskaper du har är framför en dator? Jag tror det kan vara svårt.
Kan du tumma på lönen och det fysiska arbetet så kan man ju städa hemma hos folk, typ Hemfrid. Då jobbar man ensam utan dator.
Det finns ju många kontorsjobb där man inte sitter framför en dator hela tiden, men då brukar tiden utan dator i regel tillbringas i möten eller tillsammans med andra.
Jag tänker såhär: ett arbete är ju någon form av nytta för någon annan som man uträttar. Vill du inte jobba framför en dator och inte med andra människor, då återstår nästan bara fysiskt jobb. Och då behöver man ha yrkeskunskaper i regel för att få bra betalt.
Landskapsarkitekt? Lång utbildning såklart, men skulle inte det passa dig som handen i handsken? Drömma kan man ju alltidVar någonstans har du läst in att jag inte vill jobba med kroppen eller inte träffa människor alls? Det finns ju mellanlägen mellan att sitta still och slita hårt, eller mellan att sitta ensam och att vara i folkvimmel? Städning, som du nämner, är i allra högsta grad ett fysiskt jobb eftersom det inte går att sitta still när man städar. Städning är f.ö. också ett ensamt jobb (som dessutom är enformigt) och jag vill ha lite sociala kontakter. Däremot orkar jag inte med för röriga miljöer, så som en skola eller en tunnelbanestation.
Jag är inte heller främmande för att gå en utbildning om bara min trötta hjärna orkar med den, om jag vet att det leder till jobb och om jag klarar det ekonomiskt. Tyvärr har jag dragit mig för att utbilda mig för jag tror det är svårt att klara sig ekonomiskt under flera år. Sen har jag heller inte vetat vad jag ska utbilda mig inom. Ska man dra på sig studieskulder måste det löna sig. (Jag har t.ex. tidigare kollat upp biologyrket och det finns ingen ekonomisk vinning i att utbilda sig till det när man är så pass gammal som jag, knappt ens när man är yngre.)
Vad är GIS?Jag har flera bekanta och fd kollegor som slutat som arkeologer och börjat jobba som någon form av mättekniker. Viss tid framför datorn med kartproduktion men även tid ute på olika typer av mätprojekt. De har inte gått någon speciell utbildning utan anställts på den GIS-kompetens de fått genom att jobba som arkeologer. Men kanske kan någon utbildning inom GIS vara något att fundera på?
Det beror nog på vilken typ av jobb man utför. Exet hade/fick problem med leder och muskler och var till slut tvungen att sluta för att han inte orkade.Detta med parkförvaltning....
Det jag vet om det är erfarenhet från min kommun. Där jobbar många som annars har svårt att hitta plats på arbetsmarknaden. Både pga kroppsliga bekymmer och även andra problem. Har man en kass kropp så finns verktyg, maskiner och hjälpmedel. Jag tror att TS tidigare partner målade fan på väggen?
Gör det du gör nu, men på en arbetsplats? Då träffar du lite folk, och lär inte sitta enbart framför en dator - jobbar du med andra lär ni har lite möten och så också. Om du utbildar dig så finns det fler jobb att välja på, t ex löneadministratör, socialsekreterare. Socialsekreterare är väldigt omväxlande - lite administration framför datorn, möten med klienter, möten med kollegor. Nuförtiden sitter folk ofta i landskap eller delade rum om man jobbar på kontor oavsett, så man har ju sällskap hela tiden.Var någonstans har du läst in att jag inte vill jobba med kroppen eller inte träffa människor alls? Det finns ju mellanlägen mellan att sitta still och slita hårt, eller mellan att sitta ensam och att vara i folkvimmel? Städning, som du nämner, är i allra högsta grad ett fysiskt jobb eftersom det inte går att sitta still när man städar. Städning är f.ö. också ett ensamt jobb (som dessutom är enformigt) och jag vill ha lite sociala kontakter. Däremot orkar jag inte med för röriga miljöer, så som en skola eller en tunnelbanestation.
Jag är inte heller främmande för att gå en utbildning om bara min trötta hjärna orkar med den, om jag vet att det leder till jobb och om jag klarar det ekonomiskt. Tyvärr har jag dragit mig för att utbilda mig för jag tror det är svårt att klara sig ekonomiskt under flera år. Sen har jag heller inte vetat vad jag ska utbilda mig inom. Ska man dra på sig studieskulder måste det löna sig. (Jag har t.ex. tidigare kollat upp biologyrket och det finns ingen ekonomisk vinning i att utbilda sig till det när man är så pass gammal som jag, knappt ens när man är yngre.)
Gör det du gör nu, men på en arbetsplats? Då träffar du lite folk, och lär inte sitta enbart framför en dator - jobbar du med andra lär ni har lite möten och så också. Om du utbildar dig så finns det fler jobb att välja på, t ex löneadministratör, socialsekreterare. Socialsekreterare är väldigt omväxlande - lite administration framför datorn, möten med klienter, möten med kollegor.
Jag har tänkt på det yrket, men tvekar av ekonomiska skäl. Utbildningen är 5 år (om jag inte minns galet). Dels måste jag överleva studierna ekonomiskt, och sen har jag bara cirka 15 år kvar att jobba och betala av studieskulden. Jag undrar om jag inte börjar bli lite för gammal för att få studiemedel under så lång tid också? Och det är inte ens säkert att jag får ett sådant jobb när utbildningen är klar.Landskapsarkitekt? Lång utbildning såklart, men skulle inte det passa dig som handen i handsken? Drömma kan man ju alltid!
Annars vet jag faktiskt inte. Jag har för mig att du har rätt hög lön, och det är ju helt lätt att få om man inte har utbildning. Jag vet att många som jobbar i fabriker och lager kan ha hyfsad lön, men det kanske inte precis är lockande.
Jag tror egentligen att du vinner mest på att modifiera ditt nuvarande jobb, att tänka ut hur du skulle kunna utföra dina nuvarande arbetsuppgifter annorlunda. Ta en diskussion med din arbetsgivare också, kanske?
Det beror förstås på vilken typ av stress man är känslig för. Absolut kan man känna sig otillräcklig, men det är inte stressigt på det sätt det t ex är i en butik där alla står och drar i en samtidigt. Man kan göra en sak i taget, och arbetsmiljön är inte rörig, utan det är lugnt och stillsamt på kontoret.Vissa av det här jobben funkar nog dåligt dock om man inte är stresstålig (som TS säger att hon inte är). Har för mig att just socialsekreterare kan vara ett sådant yrke där många känner att de inte "räcker till"...
Det finns absolut fördelar med att jobba hemma. Jag behöver aldrig fundera på matlåda eller vilka kläder jag ska ha. Det är också helt stressfritt att slippa åka iväg. Nackdelen är att det är väldigt ensamt. Jag har ju knappt något socialt liv utanför jobbet heller.@Magiana
Jag vill inte vara negativ men jag tror att det kan vara svårt för dig att hitta ett jobb som du inte kommer tycka sämre om än det du har. För mig låter det som att du har en väldig tur med ditt jobb och arbetsgivare. Okej betalt, inte slitigt, du får jobba hemifrån etc. Särskilt det sista borde ju vara ett stort plus för dig eftersom du känner att du inte har tillräckligt med tid - nu har du ju noll minuter pendling per dag. Snacka om att maximera tiden!
För att byta jobb finns ju risken att du måste pendla längre eller arbeta mer med kroppen eller arbeta mer med många olika människor eller gå ner i lön eller utbilda dig mer (vilket innebär stort inkomstbortfall under studietiden om du inte kan kombinera med arbete).