Det finns absolut fördelar med att jobba hemma. Jag behöver aldrig fundera på matlåda eller vilka kläder jag ska ha. Det är också helt stressfritt att slippa åka iväg. Nackdelen är att det är väldigt ensamt. Jag har ju knappt något socialt liv utanför jobbet heller.
Ja, jag förstår att det blir väldigt ensamt. Men är du beredd att pendla för att få ett mer socialt jobb?

Gör det du gör nu, men på en arbetsplats? Då träffar du lite folk, och lär inte sitta enbart framför en dator - jobbar du med andra lär ni har lite möten och så också. Om du utbildar dig så finns det fler jobb att välja på, t ex löneadministratör, socialsekreterare. Socialsekreterare är väldigt omväxlande - lite administration framför datorn, möten med klienter, möten med kollegor. Nuförtiden sitter folk ofta i landskap eller delade rum om man jobbar på kontor oavsett, så man har ju sällskap hela tiden.

Jag vet att städning är fysiskt. Därför skrev jag att om du kan tumma på det fysiska, så kan städning vara ett alternativ om man letar efter ett jobb utan dator eller människor.
Löneadministratör har jag funderat på. Jag är dock lite osäker på om min hjärna går med på att jobba med siffror. Jag är usel på matematik.

Kontorslandskap tror jag tyvärr blir för stressigt. Ljudnivån är väl alltid högre än om man sitter i eget rum och jobbar.

Ja, jag förstår att det blir väldigt ensamt. Men är du beredd att pendla för att få ett mer socialt jobb?
Tyvärr bara max en halvtimme. Ska jag t.ex. pendla till Örebro dagligen, dit det är en timme enkel väg, så kommer jag inte orka jobba heltid. Eller ja, jag kommer att få lägga ner resten av mitt liv och bara äta, jobba, sova.

Löneadministratör har jag funderat på. Jag är dock lite osäker på om min hjärna går med på att jobba med siffror. Jag är usel på matematik.

Kontorslandskap tror jag tyvärr blir för stressigt. Ljudnivån är väl alltid högre än om man sitter i eget rum och jobbar.
Väldigt många kontor har bara landskap nu, eller åtminstone delade rum.

Hur menar du att landskap är stressigt? Att du behöver ha lugnt och tyst omkring dig? För det blir ju inte mer att göra för att man sitter i landskap, alltså stress på det sättet.

Vilken typ stress är det du är känslig för?

Att det är rörigt runt omkring dig?
Att många rycker i dig samtidigt?
Att det är mycket att göra och kort om tid?
Att det alltid går att göra allting bättre, och du får nöja dig med good enough?

Tyvärr bara max en halvtimme. Ska jag t.ex. pendla till Örebro dagligen, dit det är en timme enkel väg, så kommer jag inte orka jobba heltid. Eller ja, jag kommer att få lägga ner resten av mitt liv och bara äta, jobba, sova.
Och hur många jobbmöjligheter finns det max en halvtimme i från dig? (Eller har du tankar på att flytta?)

Fast man ska ju alltså räkna på saker och ting där, det torde ju vara betydligt mer matte än om man jobbar som löneadministratör.

Om du bara kan ha max en halvtimmes resväg, så är ju geografin en begränsning också. Kanske lättare att börja i änden vilka jobb som finns inom en halvtimmes radius från ditt hem?

Väldigt många kontor har bara landskap nu, eller åtminstone delade rum.

Hur menar du att landskap är stressigt? Att du behöver ha lugnt och tyst omkring dig? För det blir ju inte mer att göra för att man sitter i landskap, alltså stress på det sättet.

Vilken typ stress är det du är känslig för?

Att det är rörigt runt omkring dig?
Att många rycker i dig samtidigt?
Att det är mycket att göra och kort om tid?
Att det alltid går att göra allting bättre, och du får nöja dig med good enough?
Det mesta i den listan faktiskt. Jag behöver en lugn miljö, där jag inte störs och där jag känner att jag hinner med. Att behöva prioritera en massa eller vara tvungen att utföra ett dåligt jobb p.g.a. tidsbrist är ingen höjdare. Jag har vid några tillfällen på nuvarande jobb haft tajta deadlines och sånt är skitjobbigt.

Och hur många jobbmöjligheter finns det max en halvtimme i från dig? (Eller har du tankar på att flytta?)
Den där detaljen suger fett. Det finns inte mycket jobb här alls och bara 3 små orter inom pendlingsavstånd. Flytta vill jag inte heller.

Så egentligen sitter jag i skiten utan att kunna ändra på något.

Fast man ska ju alltså räkna på saker och ting där, det torde ju vara betydligt mer matte än om man jobbar som löneadministratör.

Om du bara kan ha max en halvtimmes resväg, så är ju geografin en begränsning också. Kanske lättare att börja i änden vilka jobb som finns inom en halvtimmes radius från ditt hem?
Jaha ja. Då går inte det heller.

Det mesta i den listan faktiskt. Jag behöver en lugn miljö, där jag inte störs och där jag känner att jag hinner med. Att behöva prioritera en massa eller vara tvungen att utföra ett dåligt jobb p.g.a. tidsbrist är ingen höjdare. Jag har vid några tillfällen på nuvarande jobb haft tajta deadlines och sånt är skitjobbigt.
Jag tänker att ditt nuvarande jobb är nästan så bra det kan bli med din kravlista. Jag känner knappt till några jobb som inte har åtminstone ett par av de stressorerna, så jag skulle säga att du har verklig tur som hittat ett jobb som inte har någon av dem. Särskilt med tanke på att det dessutom är inom en halvtimme från ditt hem och inte kräver utbildning eller någon form av arbete med siffror.

Den där detaljen suger fett. Det finns inte mycket jobb här alls och bara 3 små orter inom pendlingsavstånd. Flytta vill jag inte heller.
Då hade jag hållit stenhårt i mitt jobb som gjorde att jag kunde bo kvar i mitt hus och slapp pendla, och försökt att hitta sätt utanför jobbet för att förverkliga mig själv.

Du har tur som har det jobbet du har! Det är inte stressigt, du slipper pendla. Ditt jobb möjliggör ju att du bor där du gör. Försök uppskatta det faktum att du kan arbeta så (med ok lön dessutom!) istället för att känna dig besviken över att du inte kan byta.

Kyrkogårdsskötsel? Vet inte om det är korrekt titel på det. Dock är det nog säsongsarbete, men kanske det går att kombinera med något annat under "vintersäsongen". Dom verkar iaf ha det rätt soft vad jag kunde se när jag var och städade i kyrkans lokaler :p Jag vet, du har inte mycket till övers för kyrkan om jag inte minns fel, men att hålla fint på en kyrkogård behöver man ju inte vara troende för :)

Precis vad jag tänkte föreslå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka