På ett jobb har man vanligtvis en stationeringsort.
När man jobbar på annan plats räknas restiden in i arbetstiden och man får ersättning för omkostnaderna -resa, ev. logi.

Det ska inte jämföras med restid till sitt vanliga jobb. Den sköter man själv. Utanför arbetstid.

TS bor på en ort där hon har sin ordinarie arbetsplats. Vissa dagar ska hon jobba utanför sin stationeringsplats. Resa till den andra orten bör arbetsgivaren stå för, och resan ska ingå i de där 40 timmarna i veckan.

Som när jag lånas ut till andra kontor. Min arbetsdag börjar kl 8. Då är jag på min ordinarie ort och startar resan till det andra kontoret. Och jag ska vara tillbaka på min ordinarie arbetsort kl 17. Resr mab längre bort blir det fler parametrar. Men grunden bör vara att jobbet på den andra orten inte innebär övertid.

Vilka jobb har INTE det på det viset?

Jag hade det inte så. Om jag skulle exempelvis till huvudkontoret åkte jag hemifrån halv sju på morgonen, kom hem tio på kvällen. Fick förvisso betalt för restiden, men arbetsdagen i sin helhet var i regel förlagd till huvudkontoret.

Jag kan väl önska att jag av naturen vore lite mer social, men är tyvärr inte riktigt det. Jag pratar gärna med grannarna när jag träffar dem, men har lite svårt att ta initiativ till annat. Orken brister också tyvärr.

Någon kvällskurs vore säkert kul, dock är väl kurser riktade för singlar inget för mig. Jag söker ingen ny partner då jag redan har en relation med @Tranan . Jag önskar bara att träffa lite folk rent allmänt. Frågan är bara vad jag ska prioritera bort för att gå på kurs. Jag skulle ju vilja träna karate också men hinner inte. Och ridningen måste jag dra ner på eller sluta med. Jag har nog lite svårt att peta in extra saker i vardagen och skulle nog helst se att jag mina kontaktytorna skapades i samklang med resten av mitt liv.
Någon som varit på en sådan i verkligheten kanske kan ge input? Jag tänker att man väl kan vara intresserad bara av att träffa nytt folk fast det heter Singelmatlatning. Men förmodligen är det riktat till folk som bor ensamna?

Karate är ju annars en form av kurs!

Om du har en relation, bli sambo och dela vardag och ekonomi?

Jag hade det inte så. Om jag skulle exempelvis till huvudkontoret åkte jag hemifrån halv sju på morgonen, kom hem tio på kvällen. Fick förvisso betalt för restiden, men arbetsdagen i sin helhet var i regel förlagd till huvudkontoret.
Jag får ingen restidsersättning heller.

Det låter ju dock rätt märkligt. Pratade du och din arbetsgivare om det här när du flyttade, eller har det bara blivit så att du åker på din fritid och - antar jag - betalar resan med egna pengar?
Jag pratade om att åka med tåg och då nämnde AG att de skulle betala de resorna. Men jag har inte åkt tåg en enda gång och allt har runnit ut i sanden. Jag har inte tagit upp saken om restidsersättning för det har jag inte ens varit medveten om förrän jag snackade med facket igår.

Så ja, jag åker på min fritid och jag betalar resorna ur egen ficka.

Jag har jobbat som administratör i Svenska kyrkan, alltså väldigt nära diakoner, präster och kyrkoherde och jag har aldrig behövt förbereda eller delta i mässor.
Fast det går väl inte att undvika att träffa dessa människor? Jag gör helst inte det om jag får välja. Hela den kyrkliga miljön känns lite.... märklig?

Jag kan väl önska att jag av naturen vore lite mer social, men är tyvärr inte riktigt det. Jag pratar gärna med grannarna när jag träffar dem, men har lite svårt att ta initiativ till annat. Orken brister också tyvärr.

Någon kvällskurs vore säkert kul, dock är väl kurser riktade för singlar inget för mig. Jag söker ingen ny partner då jag redan har en relation med @Tranan . Jag önskar bara att träffa lite folk rent allmänt. Frågan är bara vad jag ska prioritera bort för att gå på kurs. Jag skulle ju vilja träna karate också men hinner inte. Och ridningen måste jag dra ner på eller sluta med. Jag har nog lite svårt att peta in extra saker i vardagen och skulle nog helst se att jag mina kontaktytorna skapades i samklang med resten av mitt liv.
Jag förstår inte alls vad civilstånd har med att gå kurs att göra. Jag går massor av olika kurser inget av dom har med dejting eller civilstånd att göra. Vad har du fått det ifrån? Man går dit för att lära sig något nytt och träffa likasinnade.

När man jobbar på annan plats räknas restiden in i arbetstiden och man får ersättning för omkostnaderna -resa, ev. logi.

Det ska inte jämföras med restid till sitt vanliga jobb. Den sköter man själv. Utanför arbetstid.

TS bor på en ort där hon har sin ordinarie arbetsplats. Vissa dagar ska hon jobba utanför sin stationeringsplats. Resa till den andra orten bör arbetsgivaren stå för, och resan ska ingå i de där 40 timmarna i veckan.

Som när jag lånas ut till andra kontor. Min arbetsdag börjar kl 8. Då är jag på min ordinarie ort och startar resan till det andra kontoret. Och jag ska vara tillbaka på min ordinarie arbetsort kl 17. Resr mab längre bort blir det fler parametrar. Men grunden bör vara att jobbet på den andra orten inte innebär övertid.

Jag hade nog tagit det VÄLDIGT lugnt med det där, om jag var TS. TS har fått behålla jobbet och jobba hemifrån, trots flytt långt från arbetsplatsen. I ts ursprungliga avtal är det alltså på plats på kontoret som anställningen gäller.

Tveksamt. Exempelvis gav jag min hund sprutor 2 gånger om dagen i 4 år och det var obehagligt varje gång. Jag vet inte om det är värt att byta till ett jobb man redan från början känner obehag inför.

Jag har tänkt på det men inte lyckats komma underfund med hur jag ska göra. Jag har tänkt att vara mer delaktig i t.ex. trädgårdsföreningen och kanske även naturskyddsföreningens aktiviteter för att träffa folk, men då kommer nästa fråga: NÄR ska jag ha tid med det? Jag har redan ett fullt schema som jag måste radera i för att orka med. Exempelvis kommer jag att dra ner på ridningen för att hinna med min trädgård. Jag tycker det är svårt att hitta kontaktytor där jag träffar folk, när det inte är en del av min vardag. Varje extra grej som tillkommer måste jag värdera, har jag tid (kan jag prioritera det) och har jag ork? För även om jag vill så räcker inte alltid tiden och orken.

Visst kan jag sitta på bibliotek och jobba men det är knepigt när jag får kundsamtal. Det går ju inte att prata på ett bibliotek utan att andra hör precis exakt allt plus att pratet stör andra som sitter där.
Finns det inget sånt där kontor där frilansare och småföretagare hyr plats då? Där jobbar ju alla, så det är helt ok att ta telefonsamtal. För all del sitter man ju i landskap då, men alla pysslar med sitt. Och så har man nån att luncha och fika med. De brukar vara rätt trivsamma - det är ju det de lever på, att kunna skapa en trevlig arbetsmiljö.

Jag förstår att du är trött och känner dig omotiverad att arbeta när du gör det ensam hemma. Det kräver järndisciplin och stark inre motivation.

Jag tror inte att kyrkogårdsarbete är något för dig, om du har en stor egen trädgård att arbeta i hemma där du får göra som du vill. Vem orkar vara ute och fixa en arbetsdag för att sedan komma hem och göra samma sak några timmar till?

Behåll ditt jobb i nuläget. Undersök möjligheten att din arbetsgivare betalar tågpendling, och åk dit oftare. Tror du kan koppla av, läsa, planera privata aktiviteter etc. på tåget, för då blir resan en tid av återhämtning?

Jag har aldrig haft såna villkor. Det låter lyxigt. Om jobbet är på annan ort så ökar helt enkelt min restid, arbetstiden förblir densamma.

Fast det går väl inte att undvika att träffa dessa människor? Jag gör helst inte det om jag får välja. Hela den kyrkliga miljön känns lite.... märklig?

Fast vänta nu. Det är helt ok att vara ateist tex men att anse att troende människor per se är märkliga och inte ens går att träffa professionellt på ett ytligt plan är väl en aning magstarkt?

Jag tror att du behöver vända din negativa spiral där du bara ser problem och aldrig några möjligheter. Vidare tror jag att du skulle må bra av att utöka ditt sociala liv och skapa trevliga och positiva relationer till andra människor.
Byta jobb kommer inte leda nånstans i nuläget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka