Byta jobbinriktning som "gammal"?

Bukefalos 30 år!

Jag förstår att det varierar beroende på yrke osv, men jag vill ändå stämma av med er kloka bukefalister och veta mer om era erfarenheter.

Nu är jag 36år gammal, och nu först har jag kommit på vad jag vill bli "när jag blir stor". Kruxet är att jag då såklart inte har rätt utbildning, och det är tveksamt om jag ens är behörig att söka utbildningen i dagsläget.

Ska jag först läsa upp behörighet och sedan gå 3årig utbildning så kommer jag ju vara minst 40år gammal när jag är klar.

I dagsläget är det tydligen brist på utbildat folk inom yrket och det är inte heller en typ av jobb som kan ersättas av robotar eller AI (så det lär finnas kvar även i framtiden).

Ska jag föröska mig på att plugga, eller helt enkelt försöka hitta något annat? Anställer arbetsgivare en nyutbildad "gamling"?
Min pappa har varit yrkeschaufför hela sitt liv. Runt 50 pluggade han på uni för att bli yrkeslärare och har inte haft några problem med att få jobb.

Får man vara nyfiken och fråga vad det är du tänkt utbilda dig till? :)

Jag har själv planer på att söka utbildning till våren, ska göra högskoleprovet i höst och hoppas att det ska räcka för att komma in. Tänkte byta bana helt från att ha jobbat som admin nästan hela mitt vuxna liv till att bli sjuksköterska, jag blir 39 i år :)

Jag påbörjade min senaste yrkesutbildning (YH) när jag var 52 och har nu jobbat med det i 5 år.
Det finns alldeles för mycket åldersnoja i vårt samhälle idag. Jag blir ledsen när jag ser att du ser dig som "gammal" redan vid 36 års ålder.

Det är tyvärr en realitet på dagens arbetsmarknad, men jag vet inte riktigt vems fel det är. Jag har en misstanke om att det har med rekryteringsfirmorna att göra.

Men 30+ är gammalt som jobbsökare nuförtiden. 50+ är hopplöst inom vissa branscher.

Det är tyvärr en realitet på dagens arbetsmarknad, men jag vet inte riktigt vems fel det är. Jag har en misstanke om att det har med rekryteringsfirmorna att göra.

Men 30+ är gammalt som jobbsökare nuförtiden. 50+ är hopplöst inom vissa branscher.

Vill du ge exempel på några yrken eller branscher som du tänker på? Jag är nyfiken för jag delar inte alls bilden. Som 30-åring har man ju knappt hunnit få någon erfarenhet inom sin yrkesroll, ifall man också har läst en högskole/universitetsutbildning.

Under de senaste åren har jag sett personer kring eller över 50 få nya jobb inom kyrkan, som handläggare inom offentlig sektor (avdelningen jag arbetar på anställde en person som nästan var 60, i konkurrens med flera yngre), som testledare inom IT och som kommunikatör på kommun.

Vill du ge exempel på några yrken eller branscher som du tänker på? Jag är nyfiken för jag delar inte alls bilden. Som 30-åring har man ju knappt hunnit få någon erfarenhet inom sin yrkesroll, ifall man också har läst en högskole/universitetsutbildning.

Under de senaste åren har jag sett personer kring eller över 50 få nya jobb inom kyrkan, som handläggare inom offentlig sektor (avdelningen jag arbetar på anställde en person som nästan var 60, i konkurrens med flera yngre), som testledare inom IT och som kommunikatör på kommun.
Nu kommer jag inte ihåg vart jag läste det men att tex inom it att du väljs bort redan efter 35.

Tillexempel Handels, men även många av de praktiska branscherna.

Inom IT är det svårt för alla yngre, men även äldre eftersom företagen vill ha seniorer men helst betala juniorlön.

Tillexempel Handels, men även många av de praktiska branscherna.

Inom IT är det svårt för alla yngre, men även äldre eftersom företagen vill ha seniorer men helst betala juniorlön.

Ok, så främst yrken som inte har krav på eftergymnasial utbildning om jag förstår dig rätt. Jag har inte så mycket kontakter där så inte konstigt då om vi har olika upplevelser.

IT har jag också hört men förstått det som att det är ett ganska nytt problem och mycket kopplat till användningen av AI.

Ok, så främst yrken som inte har krav på eftergymnasial utbildning om jag förstår dig rätt. Jag har inte så mycket kontakter där så inte konstigt då om vi har olika upplevelser.

IT har jag också hört men förstått det som att det är ett ganska nytt problem och mycket kopplat till användningen av AI.

Inom IT så började det faktiskt innan AI, företagen slutade vilja lära upp juniorer men ville inte heller betala seniorer ordentligt. Arbetskraftsinvandring och konsultbolagen pressade löner. Och eftersom konsultbolagen finns, så var det väl smidigare än att underhålla och investera i en egen IT-avdelning.

Och nu med AI så finns det ännu mindre användning för juniorer, men många seniorer lämnas i bakvattnet om dom inte klarar av att handskas med hur man ska använda AI på rätt sätt.

Lite samma princip med praktiska och hantverkaryrken, företagen vill vinstmaxxa. Inte samma problem med konsultbolag och arbetskraftsinvandring där dock.

TLDR: girighet och mättad arbetsmarknad

Jag förstår att det varierar beroende på yrke osv, men jag vill ändå stämma av med er kloka bukefalister och veta mer om era erfarenheter.

Nu är jag 36år gammal, och nu först har jag kommit på vad jag vill bli "när jag blir stor". Kruxet är att jag då såklart inte har rätt utbildning, och det är tveksamt om jag ens är behörig att söka utbildningen i dagsläget.

Ska jag först läsa upp behörighet och sedan gå 3årig utbildning så kommer jag ju vara minst 40år gammal när jag är klar.

I dagsläget är det tydligen brist på utbildat folk inom yrket och det är inte heller en typ av jobb som kan ersättas av robotar eller AI (så det lär finnas kvar även i framtiden).

Ska jag föröska mig på att plugga, eller helt enkelt försöka hitta något annat? Anställer arbetsgivare en nyutbildad "gamling"?

Jag var 34 år när jag började plugga på universitet - reflekterade inte ens över min ålder - utan jag ville bara plugga och göra något annat än vad jag pysslad med de senaste 15 åren. Fördelen med att plugga som äldre är att man har arbetslivserfarenhet som man kan ha god nytta av när man pluggar. Nackdelen kan vara att det tar ett tag innan man får upp studievanan. Jag hade det tufft första året, främst eftersom jag inte läst på högskolenivå tidigare.

Eftersom arbetslivet är i ständig utveckling, så måste vi som arbetar också utvecklas. Det innebär att man behöver plugga typ hela sitt yrkesverksamma liv. Det här systemet med att man går grundskola, gymnasium, och sedan ev högre utbildning - och därefter bara jobbar på resten av livet. Det systemet finns inte. Och rent krasst - hur vet man när man är 20 år gammal vad man vill jobba med för resten av livet? Jag hade då inte den blekaste aning :angel1:

Man behöver lära sig nytt under hela arbetslivet. Då blir det också enklare att byta inriktning på jobb när arbetsmarknaden förändras eller om ens intresse ändras.

Jag fick nytt jobb som 61-åring för 2 år sedan. De var inget snack om min ålder, utan det var min kompetens och min förmåga att lära mig nytt som de var ute efter. När jag var klar med min "utbildning", så har jag under åren fortsatt med att läsa frisående korta kurser och fylla på med kompetens som jag har användning för i mitt jobb, men även kurser som jag läst bara för mitt höga nöjes skull.

Jag har nu världen roligaste jobb och trivs galet bra, vilket är tur eftersom vi numera behöver jobba längre innan det är dags för pension.

Så kör på! Det finns egentligen ingen anledning att vänta om du kommit på vad du vill göra :)

/Lizzie

Tack för alla svar, ni har övertygat mig. På måndag ska jag kolla upp hur det ser ut med möjligheter att plugga in det som behövs för att vara behörig till den utbildning jag vill gå. Kan man vara tjänstledig på deltid?

Ja, det kan man. Arbetsgivaren kan neka tjänstledighet för studier upp till max 6 månader dock, så det kan vara värt att kolla upp (eller det var så förr, vet inte om reglerna har ändrats).

När jag började plugga så var jag tjänstledig 50 % då jag gick en kurs på halvfart.

/Lizzie

Ja, det kan man. Arbetsgivaren kan neka tjänstledighet för studier upp till max 6 månader dock, så det kan vara värt att kolla upp (eller det var så förr, vet inte om reglerna har ändrats).

När jag började plugga så var jag tjänstledig 50 % då jag gick en kurs på halvfart.

/Lizzie

Jo det är samma nu.

Liknande trådar

• Att reda upp livet
  • Tips på utbildning/jobb
  • Nytt jobb som gravid
  • Köra lastbil

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund