Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Men om du har en häst, som i sandrafors fall, som du inte vill ska tappa i hull och som kanske har svårt att hålla hull så MÅSTE du hålla ett högt energivärde. Då är det DET som är viktigare än proteinet. Och är det en tävlingshäst så är det samma även där, det är energin som är det viktigaste, inte proteinet.
Missförstå mig rätt, protein är också viktigt, men man ska INTE överdosera detta eftersom det då tar ÄNNU mer energi att bryta ner överflödigt protein. Protein är främst viktigt för unghästar, medan en tävlingshäst på 4 och uppåt snarare kan bli mer trög av för mycket protein.
När det är en travare i full tävlingskondition, som man vill ska prestera så brasom möjligt i lopp så måste man tänka på det.

Det är därför det är viktigt att man räknar ut foderstaten med hänsyn till vad det är för häst och hur den fungerar, inte bara dennes nuvarande vikt och ålder samt nivå.

Sandra - ring till Roger Walmann eller hans foderexpert så kan de förklara för dig hur en TRAVhäst påverkas av detta. :laugh:

Det var just det där jag ville att Spader eller nån annan med mer kunskaper om just högpresterande och protein vs energi skulle förklara bättre :)

Märk väl att jag inte sagt att kvoten absolut alltid och oavsett vad MÅSTE vara över 6, bara att det rekommenderas att man försöker hålla sig till den. Proteinet som används i hästens kropp har ju trots allt en "lägsta-nivå", dvs rent underhåll av hästen kräver proteiner. Därmed inte sagt att hästen ska ha mer än den behöver eller så pass mycket att det påverkar "prestandan" till det negativa.

Ang bushumöret så tvivlar jag på att det skulle kunna komma så fort av så pass lite havre. Jag skulle nog snarare misstänka "vårkänslor" och kanske även en mer uppmärksam ryttare pga foderbytet (inget illa ment!!) ;)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Det var just det där jag ville att Spader eller nån annan med mer kunskaper om just högpresterande och protein vs energi skulle förklara bättre :)

Märk väl att jag inte sagt att kvoten absolut alltid och oavsett vad MÅSTE vara över 6, bara att det rekommenderas att man försöker hålla sig till den. Proteinet som används i hästens kropp har ju trots allt en "lägsta-nivå", dvs rent underhåll av hästen kräver proteiner. Därmed inte sagt att hästen ska ha mer än den behöver eller så pass mycket att det påverkar "prestandan" till det negativa.

Det får Spader gärna göra, jag har dock svårt att tro att hon/han skulle säga nåt annat? Men allas åsikter är alltid intressanta!
Självklart måste du ge hästen det protein den behöver, det är ju grundkravet. Det förutsatte jag att det var klart. ;)
Du kan ju inte ge hästen MINDRE protein än vad den måste ha.
Därför är det bra att räkna ut vad hästen ska ha med foderprogram, eftersom du också då kan se vilken "diff" hästen klarar sig bra på. Iaf med PC-horse.

Jag anser mig själv ha tillräcklig kunskap i just detta fall (Spader kanske är expert, jag vet inte om hon jobbar med detta kanske...jag är tyvärr bara amatör) för att uttala mig, då jag också har en högpresterande häst som tävlar. Pga hans svårigheter har jag ytterligare förkovrat mig i ämnet eftersom jag vill vara säker på att han får vad han behöver vad gäller energi (och så klart protein!).
Det är nog också ganska "allmänt" känt att dessa tävlingshästar behöver mycket energi samt att de ej ska ha FÖR mycket protein. Det är ju också bla därför många travtränare föredrar ett proteinfattigt foder så att de själva kan styra lite mer vad hästen ska ha för balans.

Dock är det många som fortfarande matar i hästarna mer protein än vad de bör ha och det skulle vara intressant att se vad dessa hästar kunde prestera med en omlagd kost.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Ang bushumöret så tvivlar jag på att det skulle kunna komma så fort av så pass lite havre. Jag skulle nog snarare misstänka "vårkänslor" och kanske även en mer uppmärksam ryttare pga foderbytet (inget illa ment!!) ;)

haha det var inte så svårt att uppmärksamma en häst som flyger runt i luften när jag satt på! Hade nog märkt att jag höll på flyga av henne för första gången någonsin även utan foderbytet ;) Kanske tio ggr for hon iväg i sidled, framåt eller bockade/sparkade och slängde sig baklänges för minsta anledning eller utan anledning. Tre ggr var det nära att jag for av. :angel:
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Det får Spader gärna göra, jag har dock svårt att tro att hon/han skulle säga nåt annat? Men allas åsikter är alltid intressanta!
Självklart måste du ge hästen det protein den behöver, det är ju grundkravet. Det förutsatte jag att det var klart. ;)
Du kan ju inte ge hästen MINDRE protein än vad den måste ha.
Därför är det bra att räkna ut vad hästen ska ha med foderprogram, eftersom du också då kan se vilken "diff" hästen klarar sig bra på. Iaf med PC-horse.

Jag anser mig själv ha tillräcklig kunskap i just detta fall (Spader kanske är expert, jag vet inte om hon jobbar med detta kanske...jag är tyvärr bara amatör) för att uttala mig, då jag också har en högpresterande häst som tävlar. Pga hans svårigheter har jag ytterligare förkovrat mig i ämnet eftersom jag vill vara säker på att han får vad han behöver vad gäller energi (och så klart protein!).
Det är nog också ganska "allmänt" känt att dessa tävlingshästar behöver mycket energi samt att de ej ska ha FÖR mycket protein. Det är ju också bla därför många travtränare föredrar ett proteinfattigt foder så att de själva kan styra lite mer vad hästen ska ha för balans.

Dock är det många som fortfarande matar i hästarna mer protein än vad de bör ha och det skulle vara intressant att se vad dessa hästar kunde prestera med en omlagd kost.

Spader var den enda jag kom på just då när jag skrev att nån får förklara det bättre än vad jag kunde för att allt skulle bli rätt. Som du märker så skrev jag "eller nån annan" - och du svarade ju jättebra!!
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Min matte är lite så där, men med en kost då på ca 3kg kraftfoder med fetthalt på 14% så torde det väl inte vara någon fara?:crazy:
Jag skulle inte vilja byta ut fodret då det innehåller andra bra värden som jag vill ha.
Hästen får ju såklart också grovfoder, samt betfor så 10% kan jag inte tänka mig att den innehåller? Hm...

Ett grovfoder brukar innehålla ca. 2 – 3% fett. Räkna med 2,5% om du inte har någon analys. Ger du t.ex. 15 kg hö och 3 kg kraft så blir den totala andelen fett i foderstaten ca. 2,5% x 15/18 + 14% x 3/18 = 4,4%.

Det är inte bara fetthalten i sig självt som är problemet utan även att din häst kanske får för lite kolhydrater, se nedan.


Ang glykogen så nämns också:
"Korsförlamningsrisk.
Normal utfodring räcker mycket väl till. " - frågan om att glykogenladda innan start.

Du ska nog inte förlita dig alltför mycket på anteckningar som någon har fört under ett seminarium. Det är omöjligt att veta vad denne veterinär har sagt eller inte sagt eftersom varken du eller jag var närvarande under detta seminarium. Alla veterinärer är dessutom inte foderexperter.

Helt klart är dock att endast glukos kan användas som energikälla vid högintensivt arbete.

Musklerna får tillgång till glukos på i princip tre olika sätt:

1) Direkt genom glukos som finns i blodet (blodsocker);
2) Genom att omvandla glykogen som finns lagrat i muskelcellerna till glukos;
3) Glukos kan även omvandlas från en del andra kemiska föreningar genom glukokoneogenes, t.ex. från laktat, propionat, glycerol och vissa aminosyror via alanin (se mitt svar till Axel).

En högpresterande häst som ska prestera maximalt måste ha tillgång till lagrat glukos, dvs. glykogen. Tar glykogenförådet slut så tar hästen slut. Hästar som rasar ner genom fältet på upploppet är typexempel på otillräckligt glykogenförråd.

Att ge en “glukosdos” före ett lopp höjer glukoshalten i blodet. Detta har egentligen ingenting med glykogenladdning i musklerna att göra. Ladda musklerna med glykogen gör man bäst efter ett lopp då musklerna är mest mottagliga för påfyllning.

Vad är “normal utfodring”? Vilka hästar talar han om, skogsluffare eller högpresterande hästar? Man måste ge ett kraftfoder med hög socker- och/eller stärkelsehalt till en högpresterande häst om man vill ha ut maximalt av hästen. Så är det bara.

Korsförlamning är nog den mest missförstådda diagnosen som ställs på hästar. Det finns olika slag av korsförlamning och väldigt få av dessa är EPSM.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Ett grovfoder brukar innehålla ca. 2 – 3% fett. Räkna med 2,5% om du inte har någon analys. Ger du t.ex. 15 kg hö och 3 kg kraft så blir den totala andelen fett i foderstaten ca. 2,5% x 15/18 + 14% x 3/18 = 4,4%.

Det är inte bara fetthalten i sig självt som är problemet utan även att din häst kanske får för lite kolhydrater, se nedan.

Tack för uträkningen! :)
Kan inte betfor kompensera för ev förlust av kolhydrater vid låg stärkelsehalt? Och den låga stärkelsehalten är ju inte extremt låg.

Du ska nog inte förlita dig alltför mycket på anteckningar som någon har fört under ett seminarium. Det är omöjligt att veta vad denne veterinär har sagt eller inte sagt eftersom varken du eller jag var närvarande under detta seminarium. Alla veterinärer är dessutom inte foderexperter.

Nej absolut inte. Jag bara återgav vad som stod, av rent intresse. Det var därför jag var noga med att skriva i ett annat inlägg att jag inte ställde mig bakom det eftersom jag inte alls är insatt i just den biten av foder.


Korsförlamning är nog den mest missförstådda diagnosen som ställs på hästar. Det finns olika slag av korsförlamning och väldigt få av dessa är EPSM.

Ja det där är ju en väldigt komplex fråga. Jag vet att det råder olika meningar men det sägs ju att man ska försöka hålla en låg nivå av stärkelse om man har en häst som har benägenhet att få korsförlamning.

Tanken för min häst är dock att när konvalescensen är slut och han blir bra i sin kropp så kommer jag lägga till 1 kg annat foder, där halten stärkelse är högre.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Varför så rädd för KF av en så pass liten mängd?
Som jag fattar det bör höt innehålla högt med energi o sen får man tillföra socker o socker i form av stärkelse utöver det. Ja sånt som kan bilda glukos till blodet.

det viktigaste är väl nedtrappning/ återhämtningen o att man reglerar foder efter arbetet. Hästar i hög kondis kan börja äta sämre.

jag har sett en ponny få KF utan kraftfoder. Det var kallt den sommaren med mkt regn o dålig sanitär på vattnet. Troligen skakade den mkt ihop med ngt utifrån.

Jag kanske kan få svar av Spader äss om det. det var nästan 30 år sen:angel:
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Mängden är ju ändå några kilo, så mycket mer ger man ju aldrig hästarna.

Men du har nog rätt, jag är nog extremt fjompig där. Absolut så skulle jag nog kunna ge vilket foder som helst om man tänker sig för lite med träningen. Vilket jag iaf anser att jag gör - det var en ren "miss" att han fick KF, hade jag vetat att han haft det förr hade jag varit mer försiktig från början, men jag ville liksom "tjocka på" hästen lite även under vilan och det fungerade helt enkelt inte. Ändå var mängden kraftfoder han fick egentligen inte så hög.

Jag tänkte börja blanda Hippo Bas med Hippo pro action som han äter nu. Eller byta helt, men allt beror lite på munnen.

Dessutom har jag börjat ge torkade lagerblad i maten. Det ska tydligen på något vis motverka korsisar. Dig for dollars mor hade stora problem med detta och kunde inte ens köras normalt. Sedan de började med lagerbladen fick hon inte en enda korsis. Har hört fler som testat med goda resultat, så varför inte. Det är ju inte dyrt och hästen verkar tycka om det!
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

En häst som är i hård träning måste ju få i sig...lite samma som åringar som inte kan tugga i sig hela behovet av grovfoder.

Däremot är den gamla devisen att halvera kraftfodret dagen innan vila sunt.

2 kg är inte mkt heller beroende av individ.

Jag läste någonstans vad Hultman gav ( mer) o han gödde dem innan tävlingssäsongen, men hästarna vilade inte.

att få hästen att få normalhull- vad nu det är:angel: görs nog med en långsiktig överdosering som i takt med ökad träning sen tar ut överskottet.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Ja precis, och han har dessutom extra behov eftersom han är tunn av sig.
Vi har inte så extremt bra värden i höet heller så han måste få en hel del kraft. Får göda upp honom rejält när han börjar träna igen sen :laugh:
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

SpaderÄss, vad tycker du om ingredienserna nedan, som ett färdigfoder är uppbyggt av, passar det en tävlande/tränande travare? Bortse nu från de tillsatta mineralerna och vitaminerna, ta bara hänsyn till övriga råvaror! Mängd i fallande ordning!
(12 MJ, 80 gram smb rp, 5% råfett, stärkelse 26,5% och socker 5,7%)

60 % havre, ej Matilda
melasserad betfiber
vete
lucernmjöl
melass
linfrökaka 2,5%
rapsolja
druvsocker
spårämne
vitaminer

Blanda själv är klart billigast och bäst, men av praktiska skäl föredrar många ett färdigfoder!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 027
Senast: Blomskan
·
J
Foder & Strö JAg har försökt allt, tror jag. Hon har alltid ätit lite snålt med mat. HAr inte fått i henne mer än 10 kg hösilage, (hög ts). Hon...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Jaba
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: JAMarna
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 567
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp