Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

det är ca 60-65% ts gissar jag. Det är ganska olika mellan balar. Men det har varit ganska torrt senaste månaderna.
Kan du kolla på 12-15 kg hösilage
1 kg havre
0,5 korn
0,5 betfor
0,5 lucern
2 dl foderjäst
0,5 dl olja

skulle vara supersnällt om du kunde kolla lite snabbt om det finns några direkta brister eller fel i den foderstaten :)
Jag ger korn som bonden odlat, så vet inte exakta värdet på det.
Ger kraffts lucern och krafft havre röd.

jag har räknat på 60% TS
12 kg hösilage ger
67,2 MJ, 388,8 g smrp, 25,2 g Ca, 15,8g P

15 kg hösilage ger
84 MJ, 486 g smrp, 31,5 g Ca, 19,8 g P


Kraftfoder + tillskott ger
26,4 MJ, 172 g smrp, 8 Ca, 6,2 P

Totalt med 12 kg hösilage ca 94MJ, 560 g smrp Ca/P kvot
och med 15 kg hösilage 110 MJ och 658 g smrp

Kvot ca 5,9 på båda och Ca/P ca ,7 på båda.

Jag har inte räknat med foderjäst och olja då jag inte vet hur mycket det väger samt att jag inte har några värden på olja... Korn räknade jag på standardvärden ur SLUs Utfodringsrekommendationer för häst.

Den foderstat du skrev tidigare ger
110 MJ, 674 g smrp
Ca/P - kvot 1,8

ca15 kg hösilage
1kg lucern
ev 0,5 kg betfor (har inte bestämt mej ang socker eller inte än..)
0,5dl olja
2dl foderjäst
1kg krafft havre röd
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Det beror ju på vad hästens behov är, hur lättfödd osv.

500 kg lättfödd häst har ett tabellbehov på ca 53 MJ. Tillägg för travträning 120% så hela behovet för den hästen skulle då bli 116 MJ. (protein ca 700 g med en kvot på 6)

Enligt detta har du ju en helt ok foderstat oavsett vad du väljer, och beroende på hur hästen ser ut i hull, träning, ork osv. Det jag saknar är dock analys på främst Mg.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

tusen tack för hjälpen! I och med att hon får i sig minst 12 kg hösilage så borde hon inte få i sig för lite? Om jag dessutom ger oljan och foderjäst.
Men då har jag inte för stort överskott på protein, eller?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Hon är ju i ok hull men jag vill inte att hon går ner i vikt. Det ska finnas något att ta av då de går ner lite efter tävling och period av hård träning. Hon funkar bra i träning och är pigg. (har börjat bli het i loppen). Mg vet jag inte, innehåller foderjäst ngt av det? Fanns det inte med på analysen av höet?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Kan meddela att karlederna se förvånansvärt bra ut! Alltså inte läkta, men det är inte som sår längre. Vet inte om min minskning av krafften gett verkan?? Har inte tagit bort den helt förräns för tre dagar sen men har ju minskat den avsevärt senaste två veckorna. Hon har även ätit hjälpande örter sen i tisdags. Kan jag ha sån tur att det håller på vända! :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

tusen tack för hjälpen! I och med att hon får i sig minst 12 kg hösilage så borde hon inte få i sig för lite? Om jag dessutom ger oljan och foderjäst.
Men då har jag inte för stort överskott på protein, eller?

Kvoten bör ju ligga på minst 6 så nej du har inte för mycket protein :)

Om jag inte såg helt åt skogen så fanns inte Mg med på höanalysen. Skönt att det går åt rätt håll med karlederna, det är säkert Groov som har spökat. Vet inte om jag skrev det innan, men jag har en mag-häst som inte alls klarar groov-sortimentet.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Det är det där som jag aldrig får klart för mej. Är kvoten viktigast eller ska man strunta i kvoten bara man har tillgodosett behovet för protein? Om man sen ökar på bara energin så sänks ju kvoten. Men vill jag höja kvoten så måste jag ju öka proteinet i samma takt som det ökade enerigintaget.

Kollade och nej Mg finns inte med i höanalysen. Vad är behovet på Mg?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Det är det där som jag aldrig får klart för mej. Är kvoten viktigast eller ska man strunta i kvoten bara man har tillgodosett behovet för protein? Om man sen ökar på bara energin så sänks ju kvoten. Men vill jag höja kvoten så måste jag ju öka proteinet i samma takt som det ökade enerigintaget.

Kollade och nej Mg finns inte med i höanalysen. Vad är behovet på Mg?

Nej vill du öka kvoten ska du bara öka proteinet, eller öka mer för MJ följer med ändå.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag blev inte klokare ;)
Jag vill öka MJ men då sänks ju kvoten.

Så min fråga är om det är viktigast att bara tillgodose hästens behov av protein, och inte överutfodra på protein för att få kvoten att bli ok?
Eller om man ska öka proteinet samtidigt som jag ökar energin? För att hålla en bra kvot. Förstår du?

På en häst med högt energibehov så ökar jag ju den delen, men energibehovet stiger ju mer vid hård träning jämfört med hur proteinbehovet ökar? Vilket innebär att kvoten blir låg om jag inte samtidigt ökar proteingivan.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

En häst kan inte använda fett för anaerobt arbete så varför ska man ge en högpresterande häst tillskott av fett?

Det enda fett man behöver ge en häst som tillskott är omega-3 fettsyror för att få en bättre balans mellan omega-3 och omega-6 fettsyror i foderstaten när hästen inte går på bete.

Kan en hög fetthalt i foderstaten vara negativt? Ja, det kan vara negativt om man ger för mycket fett eftersom det kan styra över musklerna till att använda mer fett än normalt vid lågintensivt arbete (aerobt arbete). Vilket energislag som musklerna kommer att använda bestäms av flera faktorer bl.a. av tillgången. Är tillgången på fett hög så kommer mer fett att användas som energikälla. Glukosmetabolismen hämmas då både vid aerobt och anaerobt arbete dvs. hästen måste växla om från fett- till glukosförbränning när hästen går över till att arbeta anaerobt. Hästen får helt enkelt inte glukos i tillräcklig mängd tillräckligt snabbt för att kunna prestera maximalt. Är istället tillgången till glukos hög så kommer musklerna att styras över till glukosförbränning. När hästen övergår till att arbeta anaerobt så är musklerna redan inställda på glukosförbränning och behöver inte växla om.

Min mentor i USA har testat en foderstat med hög fetthalt på sina kapplöpningshästar med förödande resultat.

Ett bra grovfoder är grunden i en hästs foderstat. En högpresterande häst bör ha minst 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Som kraftfoder skulle jag välja ett glukosrikt foder och se till så att hästens glykogenförråd är fyllt före träning och tävling. Ge dessutom det mesta av kraftfodret när det gör som mest nytta, dvs. efter träning/tävling då glykogenförrådet i musklerna är lågt och därför är mest mottagligt för påfyllning.

Stärkelse består av 100% glukos och nästan all stärkelse i havre är tillgängligt för hästen. Jag tycker att havre är ett utmärkt foder för en högpresterande häst (och då menar jag inte Matildahavre).

Det finns kurser som man kan gå och lära sig hur högpresterande hästars metabolism fungerar och hur de bör utfodras. Det är mer än hästens energibehov som måste tillgodoses.

Exakt HUR hög halt fett skulle vara förödande? HUR mkt fett gavs till de hästarna?

Min häst får självklart fri tillgång på hö. Han har problem med tänderna och har svårt att äta havren tyvärr. Han får blötlagt färdigfoder just nu så att han ska få i sig och kunna tillgodo göra sig det han får.

Men det bör ju inte vara en risk att en häst som får ca 3 kg av det kraftfodret får för mycket fett?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Tom Ivers började ge hästen en glykogenkur tre gånger dagligen under fyra dagar. Den fjärde dagen var tävlingsdag. Hästen kom tvåa i detta lopp endast slagen med en noslängd. Kommande vecka kom hästen tvåa igen. Därefter vann hästen fyra lopp på raken.

Man testade hästen på nytt omedelbart efter ett segerlopp och den enda skillnaden man fann hos blodvärdena var laktatnivån. Laktatnivån var nu nästan dubbelt så hög som tidigare.

Det var lite intressant men av en slump hittade jag ett uttalande från den tidigare chefsveterinären på Mälarklinken Arne Lindholm, som han sagt vid en föreläsning. Denna text endast sammanfattar vad han sa på den men det står tex :

"Glykogenuppladdning innan start är värdelöst.
En häst kan inte laddas upp i muskulaturen, men i levern vilket leder till stress."

http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=44

Jag ställer mig helt fri från detta för jag har ingen aning, däremot har jag fullt förtroende för Lindholm eftersom han är en erkänt duktig veterinär.
Lite intressant ändå att så olika åsikter finns.
Detta var iof länge sedan, men jag vet inte om det skulle kommit några nya rön.

Jag vet inte heller vad du har för yrke, du kanske också är veterinär eller foderexpert. Alltså, tolka mig inte som att jag är otrevlig, jag har bara inte varit så mkt på Buke på slutet att jag vet vad du jobbar med. :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag blev inte klokare ;)
Jag vill öka MJ men då sänks ju kvoten.

Så min fråga är om det är viktigast att bara tillgodose hästens behov av protein, och inte överutfodra på protein för att få kvoten att bli ok?
Eller om man ska öka proteinet samtidigt som jag ökar energin? För att hålla en bra kvot. Förstår du?

På en häst med högt energibehov så ökar jag ju den delen, men energibehovet stiger ju mer vid hård träning jämfört med hur proteinbehovet ökar? Vilket innebär att kvoten blir låg om jag inte samtidigt ökar proteingivan.

Det gör inget att kvoten blir låg.
Din häst behöver mer energi. Det kan OMÖJLIGT räcka med 94MJ till en häst i full tävlingskondition. Såvida du inte har en väldigt liten häst som lätt blir väldigt rund. Typ 149 i mkh och köttbullestuk? ;)

Överdosera inte proteinet.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag blev inte klokare ;)
Jag vill öka MJ men då sänks ju kvoten.

Så min fråga är om det är viktigast att bara tillgodose hästens behov av protein, och inte överutfodra på protein för att få kvoten att bli ok?
Eller om man ska öka proteinet samtidigt som jag ökar energin? För att hålla en bra kvot. Förstår du?

På en häst med högt energibehov så ökar jag ju den delen, men energibehovet stiger ju mer vid hård träning jämfört med hur proteinbehovet ökar? Vilket innebär att kvoten blir låg om jag inte samtidigt ökar proteingivan.

En häst med högt energibehov, t.ex. i hård träning, har ju också ett ökat proteinbehov. Alltså följs de åt... jag skulle dock säga att prio 1 är att proteinbehovet är uppfyllt. Proteinbehovet räknas ju ut efter energibehovet dock... Det rekommenderas ju som sagt att kvoten ska ligga på minst 6, och man ska nog försöka att hålla den kvoten för att undvika proteinbrist eller andra möjliga konsekvenser. SpaderÄss kan säkert förklara det där bättre så att allt blir rätt! Tänk också på att extra proteiner behövs nu när de fäller.

Det är svårare åt andra hållet där man har en häst med ett lågt energibehov och man ska försöka få i tillräckligt med proteiner utan att MJ sticker iväg. Jag har bara hästar som behöver en stå på en kvot på runt 7 eller över det för att må bra normalt, så jag har dålig koll på hur man ska tänka när man behöver ha en lägre kvot... :o
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

En häst med högt energibehov, t.ex. i hård träning, har ju också ett ökat proteinbehov. Alltså följs de åt... jag skulle dock säga att prio 1 är att proteinbehovet är uppfyllt. Proteinbehovet räknas ju ut efter energibehovet dock... Det rekommenderas ju som sagt att kvoten ska ligga på minst 6, och man ska nog försöka att hålla den kvoten för att undvika proteinbrist eller andra möjliga konsekvenser. SpaderÄss kan säkert förklara det där bättre så att allt blir rätt! Tänk också på att extra proteiner behövs nu när de fäller.

Det är svårare åt andra hållet där man har en häst med ett lågt energibehov och man ska försöka få i tillräckligt med proteiner utan att MJ sticker iväg. Jag har bara hästar som behöver en stå på en kvot på runt 7 eller över det för att må bra normalt, så jag har dålig koll på hur man ska tänka när man behöver ha en lägre kvot... :o

Men om du har en häst, som i sandrafors fall, som du inte vill ska tappa i hull och som kanske har svårt att hålla hull så MÅSTE du hålla ett högt energivärde. Då är det DET som är viktigare än proteinet. Och är det en tävlingshäst så är det samma även där, det är energin som är det viktigaste, inte proteinet.
Missförstå mig rätt, protein är också viktigt, men man ska INTE överdosera detta eftersom det då tar ÄNNU mer energi att bryta ner överflödigt protein. Protein är främst viktigt för unghästar, medan en tävlingshäst på 4 och uppåt snarare kan bli mer trög av för mycket protein.
När det är en travare i full tävlingskondition, som man vill ska prestera så brasom möjligt i lopp så måste man tänka på det.

Det är därför det är viktigt att man räknar ut foderstaten med hänsyn till vad det är för häst och hur den fungerar, inte bara dennes nuvarande vikt och ålder samt nivå.

Sandra - ring till Roger Walmann eller hans foderexpert så kan de förklara för dig hur en TRAVhäst påverkas av detta. :laugh:
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Exakt HUR hög halt fett skulle vara förödande? HUR mkt fett gavs till de hästarna?

Alla studier med “high-fat feeding” som jag har läst och har visat på negativa konsekvenser har haft en foderstat med över 10% fett, ibland mycket över. Fetthalten i hästens naturliga foder, dvs. gräs, är ca. 5%. Det finns inga studier som jag känner till på fetthalter mellan 5 och 10% så man kan inte säga om en fetthalt strax under 10% har någon negativ inverkan eller inte. Jag tycker i princip inte att man bör ge hästen mer fett än vad den är skapt att hantera.

Det finns andra negativa effekter av fettfodring också. Antalet mitokondier i muskelcellerna minskar. Mitokondier är cellens “kraftverk” och färre mitokondier leder till lägre kapacitet och sämre prestationsförmåga hos hästen.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Det var lite intressant men av en slump hittade jag ett uttalande från den tidigare chefsveterinären på Mälarklinken Arne Lindholm, som han sagt vid en föreläsning. Denna text endast sammanfattar vad han sa på den men det står tex :

"Glykogenuppladdning innan start är värdelöst.
En häst kan inte laddas upp i muskulaturen, men i levern vilket leder till stress."

http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=44

Ett mycket märkligt uttalande. Glykogen lagras både i levern och i musklerna. Jag skulle gissa att det är ett missförstånd av den som har gjort anteckningarna från seminariumet. En veterinär vet naturligtvis att glykogen även lagras i musklerna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykogen

“Glykogen är en polysackarid som människan, och de flesta djur, använder för att lagra kolhydrater, ungefär som växter använder stärkelse. Glykogen finns i skelettmuskelceller samt i levern”
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag blev inte klokare ;)
Jag vill öka MJ men då sänks ju kvoten.

Så min fråga är om det är viktigast att bara tillgodose hästens behov av protein, och inte överutfodra på protein för att få kvoten att bli ok?
Eller om man ska öka proteinet samtidigt som jag ökar energin? För att hålla en bra kvot. Förstår du?

På en häst med högt energibehov så ökar jag ju den delen, men energibehovet stiger ju mer vid hård träning jämfört med hur proteinbehovet ökar? Vilket innebär att kvoten blir låg om jag inte samtidigt ökar proteingivan.

Har fått till mig - härifrån :) - strunt i kvoten. Räkna ut hur mycket protein din häst bör ligga på och hur mycket MJ den behöver. Min ligger på 130 MJ just nu och håller sig ok på det.

Överdosera inte protein till tävlingshäst.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

svarar de flesta :)
Hästen är inte svårfödd och inte mager. Men jag vill inte att hon går ner i vikt. Det ska finnas något att "ta" av.

Foderstaten jag fick hjälp att räkna ut var lägsta värdet 94mj. Med 15 kg hö blev det 110Mj. Jag skattar att hon äter minst 12 kg. Men det kan nog ligga mot 15.

TS halten räknades på 60% vilket det MINST är. Vi har ganska torra balar. Foderjäst och olja räknades inte in.

Kan delge att det var en mkt laddad häst jag red idag! Har smygit igång havregiva på henne och igårkväll åt hon 0,25 kg och 0,25 nu på morgonen.
Högfettshavre. Dagarna innan har hon ätit 0,25 morgon och kväll av blandat korn och havre från bonden. Hon har vilat två dagar och bara tagit det lugn sen förra starten. MEN hon hoppade och studsade upp i luften slängde sig åt sidor och jag höll på att fara i backen några gånger. Har aldrig farit av henne eller knappt varit nära på någonsin under inridning och ridning. Någon enstaka gång har hon känts lite spänd eller busig och sparkat lite med bakbenen bakåt. Men idag var det helt annat. Det kändes som att hon skulle kunna explodera!

Jag hoppas inte att det är havren som bidragit till det! För då står jag på noll igen. Om hon inte kan äta pelleterat eller ren havre.
Får hoppas att det är kombination lugnare period och vårkänslor...
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Tack för länk.

läs detta!
Det ska vara FLOCK på lösdrift, och gärna aktivera dem, särskilt vintertid!
Bara grovfoder ger unghästen energibrist och då rör de sig inte.
Blir bukig med smal rygg.
De står bara och äter för att få i sig energi.
Kraftfoder måste till för initiativ till rörelse! (OBS! Även om det är bra proteinhalt och fina värden i grovfodret)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Alla studier med “high-fat feeding” som jag har läst och har visat på negativa konsekvenser har haft en foderstat med över 10% fett, ibland mycket över. Fetthalten i hästens naturliga foder, dvs. gräs, är ca. 5%. Det finns inga studier som jag känner till på fetthalter mellan 5 och 10% så man kan inte säga om en fetthalt strax under 10% har någon negativ inverkan eller inte. Jag tycker i princip inte att man bör ge hästen mer fett än vad den är skapt att hantera.

Det finns andra negativa effekter av fettfodring också. Antalet mitokondier i muskelcellerna minskar. Mitokondier är cellens “kraftverk” och färre mitokondier leder till lägre kapacitet och sämre prestationsförmåga hos hästen.

Tack för svar!
Min matte är lite så där, men med en kost då på ca 3kg kraftfoder med fetthalt på 14% så torde det väl inte vara någon fara?:crazy:
Jag skulle inte vilja byta ut fodret då det innehåller andra bra värden som jag vill ha.
Hästen får ju såklart också grovfoder, samt betfor så 10% kan jag inte tänka mig att den innehåller? Hm...

Ang glykogen så nämns också:
"Korsförlamningsrisk.
Normal utfodring räcker mycket väl till. " - frågan om att glykogenladda innan start.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 027
Senast: Blomskan
·
J
Foder & Strö JAg har försökt allt, tror jag. Hon har alltid ätit lite snålt med mat. HAr inte fått i henne mer än 10 kg hösilage, (hög ts). Hon...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Jaba
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: JAMarna
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 567
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp