Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

gör det enklaste och ändra din foderstat först. SEN kan du börja fundera på att tillföra glykogen innan lopp. Men jag tror det blir bakvänt att inte se till att hästen får det den behöver som grund först....

Håller fullständigt med om detta. En näringsriktig och balanserad foderstat är grunden för alla hästar. Högpresterande hästar har dessutom speciella näringsbehov som måste beaktas.

Hästens energi-, protein-, mineral- och vitaminbehov ska naturligtvis täckas av foderstaten. Det är när man ska välja energislag som man ska välja glukosrika foder och inte t.ex. foder med hög fetthalt om man har en häst som ska prestera maximalt. Hästen kan inte använda fett som energikälla för högintensivt arbete.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Hej, Jag skulle aldrig använda något på min häst som jag absolut inte skulle använda på mej själv. Alltså inget som innehåller silikoner eller mineral olja( restprodukter ifrån oljeindustrin), produkter med detta mjukgör inte huden utan lägger sig på ytan och täpper till hudens funktion att andas och skapar bara en ond cirkel av att man måste "mata" med mera. Hellosan, vasselin och barnängens olja är produkter som innehåller detta!! Atamon fungerar troligen genom att det ändrar på ph värdet så är det orsakat av svamp så hjälper det. Men då skulle jag ännu hellre använda vanlig jojoba olja som dessutom samtidigt är mjukgörande. Annars så funkar sheasmör eller bivax salvor kanon som mjukgörande.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

I alla bantningstrådar brukar man hävda att det inte gör ngt att ge mkt protein för att det går åt mer energi till att omvandla det till energi.

jag vill hävda att det är just slanka högpresterande som tar till detta just för att de egentligen har ett högre enrgibehov. Att högpresterande ska ha mer energi för att tillgodose sina behov.

Har enligt hörsägen hört att Briar stog på 7 kg Betfor o där används ändå inte energin under ett kort explosivt arbete.

Jag tror ändå att en mix av snabb energi o mer långsam är ngt som man får testa sig fram på.

hur fodrar t. ex fransmännen sina travare? Vad jag förstår så fodrar man inte med hö på samma sätt som vi.
Danskarna ger 50/50 hö/ halm o sen kompletterar.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

När jag jobbade i Frankrike (20 år sedan) fick hästarna, hö, lucernhö, svarthavre och mash (kokat majs, korn, melass, kli, linfrö mm). Mash fick de endast de dagar de gått snabbjobb. De stod alltid på halm, massor av fin halm, man bäddade alltid upp mot väggarna ca 70-80 cm högt med halm. Franskt hö når sällan upp i den kvalitén näringsmässigt som ett svenskt hö gör.

Krafft är ganska vanligt inom travet i Frankrike idag (Groov, Sport även SPC), men många fortsätter med mash även fast de har ett färdigfoder. Jag har även sett Kraffts Plussprodukter i Frankrike.

Generellt tror jag att de ger mer kraftfoder än vad vi gör i Sverige!
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

OK. det är nog samma sak som mäsk här. Havre, kli, betfor, soja o linfrökaka.

det tipset fick jag för 20 år sen av en docent för uppfödning av knapp åring.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Hästens energi-, protein-, mineral- och vitaminbehov ska naturligtvis täckas av foderstaten. Det är när man ska välja energislag som man ska välja glukosrika foder och inte t.ex. foder med hög fetthalt om man har en häst som ska prestera maximalt. Hästen kan inte använda fett som energikälla för högintensivt arbete.

Får jag spinna vidare med en fråga här.
Jag har valt ett kraftfoder för högpresterande hästar, som dessutom har ett högt innehåll av råfett (14%). Energin är ca 12.7 MJ.
Min häst ska tilläggas, är av tanig art och jag vet inte om han ens kan bli "tjock".

Hur ska jag tänka då?? Är det rent negativt att det innehåller så mkt fett? Jag valde det just för att jag ville ge honom mer fett. Jag ger honom inte så mkt olja dock.

Men borde jag tänka om?Det var också stärkelsehalten som var låg vilket jag vill ha. Men menar du att jag hellre borde ha ett foder för högpresterande UTAN så mkt fett?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

I alla bantningstrådar brukar man hävda att det inte gör ngt att ge mkt protein för att det går åt mer energi till att omvandla det till energi.

jag vill hävda att det är just slanka högpresterande som tar till detta just för att de egentligen har ett högre enrgibehov. Att högpresterande ska ha mer energi för att tillgodose sina behov.

Sant är i alla fall att hästen använder aminosyror som energikälla vid arbete. När hästen arbetar oxideras de grenade aminosyrorna, s.k. BCAA, och karboxylgruppen används som energikälla medan amingruppen omvandlas till två stycken pyruvatmolekyler och bildar aminosyran alanin. Alanin transporteras till levern där aminogruppen avskiljs och omvandlas till urea medan karboxylgruppen omvandlas tillbaks till pyruvat och sedan till glukos.

http://www.google.com/imgres?um=1&h...5&tbnw=248&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:4,s:0

Vem har sagt att hästens metabolism är enkel att förstå?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

uuääh vad less jag blir ;P Här tror man att man har grundat sig ganska väl med fri tillgång på grovfoder och försök att minska kraftfoder ;)

Jag är orolig över hur mycket kraftfoder jag vågar tillsätta? Havre känns bättre än korn men man kanske kan blanda?

Tack för dina förklaringar iaf! Mycket bra bara det att man blir medveten om hur mycket det finns att tänka på och lära sig !
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

neeej?? Hippocampus gratis foderstatsprogram går inte att använda mer? :(
Jag som inte räknat egen foderstat på papper på fyra år :S Jag kan inte längre! Och har inte kvar boken hästens utfodring som jag då följde..
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

det är en travare jag har. Hon är inte överdrivet stressad och het förutom på tävling. Hon blir het för att hon börjar förstå vad tävling handlar om samt att hon inte riktigt är van och blir stressad av alla de andra hästarna som springer bredvid henne. Hon är inte stirrig i vanliga fall. Bara normalt pigg och busig som en fyraåring kan vara :)

Så men havre ville jag inte skulle "spä på" nervositeten hon får på tävling. Nu sist fick hon ett halvt kg krafft groov på morgonen, lucern och lite befor på dagen och lite till innan vi for till travet. Hon tävlade på kvällen.

Jag har kanske tänkt göra foderstaten såhär nu: (har ej räknat på det än)
ca15 kg hösilage
1kg lucern
ev 0,5 kg betfor (har inte bestämt mej ang socker eller inte än..)
0,5dl olja
2dl foderjäst
1kg krafft havre röd

Hur kan de funka spontant? ni som kan räkna snabbt i huvudet och inte behöver kolla upp foder för foder och sätta in i beräkningsprogram? :P
Alltså. Det låter inte som en foderstat för en tävlande individ.

Är den i gott hull?

mina hästar har gått på 3-5 kg havre o har inte ens kapplöpt...
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

jag har minskat ner krafften pga att jag tror att hon inte mår bra av den. Tidigare fick hon 2,5 kg krafft på tävlingsdag + två till tre givor betfor.
"Vanliga" dagar fick hon 2 kg krafft och en giva betfor efter träning.

Nu är inte mitt problem att hon behöver foder för att orka träna och tävla utan att jag misstänker att hennes hud och karledsproblem är foderrelaterat.

Hon är i fint hull men jag vill absolut inte att hon ska gå ner i vikt. Med ridbakgrund så tycker jag att smala vinthundshästar är för magra!
Lägger in en bild så kan jag få hjälp att bedöma hullet: (ganska nytagen bild, men den togs för att bedöma ryggform)
DSC00222.jpg

DSC00219.jpg

Bild från i somras,
295833_10150333906199888_606074887_8094955_684870887_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Nu är inte mitt problem att hon behöver foder för att orka träna och tävla utan att jag misstänker att hennes hud och karledsproblem är foderrelaterat.

Ja, men du säger att du inte vill att hon går ner i vikt.
Det KOMMER hon att göra om hon fortsätter träna och tävla med den lilla energimängd hon får. Du kanske inte märker det nu, men i längden är det ju inte bra att hästen får för lite energi när den ansträngs så hårt.

Och VET du egentligen att hästen inte behöver mer för att orka? Tror du inte hon skulle kunna kapa tider? Kanske kan hon göra det med hjälp av mer energi?

Som jag sa förut så kostar PC mini 99 kr för tre månader. Det tycker jag gott man kan kosta på om man vill hitta en bra foderstat. Det är ju inte mycket pengar mot vad man kanske tjänar på det. :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Hon får ju inte för lite energi enligt uträknat behov, utan mer. Men vad ska jag ge för att öka ännu mer? Jag ska komma upp i ett kg havre först för att se om det går bra. Just nu måste jag få till karlederna, kan inte tävla när de spricker upp under snabbjobb.

Jag kan ju inte sluta med krafften och sen tillsätta massor av annat kraftfoder istället för snabbt. Jag måste ge det en stund och se om hon börjar läka. Sedan öka på en sak i taget och utvärdera om något verkar påverka karlederna negativt.

Två månader nu tänkte jag inte tävla och första månden mest vila/ridning och ändring av foder. Andra månaden korrigering/ökning av foder och börja träna ordentligt igen.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Ge proteinfoder efter löp o mer bränsle innan.
Vad är en giva betfor?

BTW jag skulle försöka få ordning på framhovarna för att inte få skador lättare....

Söt häst.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag har valt ett kraftfoder för högpresterande hästar, som dessutom har ett högt innehåll av råfett (14%). Energin är ca 12.7 MJ.
Min häst ska tilläggas, är av tanig art och jag vet inte om han ens kan bli "tjock".

Hur ska jag tänka då?? Är det rent negativt att det innehåller så mkt fett? Jag valde det just för att jag ville ge honom mer fett. Jag ger honom inte så mkt olja dock.

Men borde jag tänka om?Det var också stärkelsehalten som var låg vilket jag vill ha. Men menar du att jag hellre borde ha ett foder för högpresterande UTAN så mkt fett?

En häst kan inte använda fett för anaerobt arbete så varför ska man ge en högpresterande häst tillskott av fett?

Det enda fett man behöver ge en häst som tillskott är omega-3 fettsyror för att få en bättre balans mellan omega-3 och omega-6 fettsyror i foderstaten när hästen inte går på bete.

Kan en hög fetthalt i foderstaten vara negativt? Ja, det kan vara negativt om man ger för mycket fett eftersom det kan styra över musklerna till att använda mer fett än normalt vid lågintensivt arbete (aerobt arbete). Vilket energislag som musklerna kommer att använda bestäms av flera faktorer bl.a. av tillgången. Är tillgången på fett hög så kommer mer fett att användas som energikälla. Glukosmetabolismen hämmas då både vid aerobt och anaerobt arbete dvs. hästen måste växla om från fett- till glukosförbränning när hästen går över till att arbeta anaerobt. Hästen får helt enkelt inte glukos i tillräcklig mängd tillräckligt snabbt för att kunna prestera maximalt. Är istället tillgången till glukos hög så kommer musklerna att styras över till glukosförbränning. När hästen övergår till att arbeta anaerobt så är musklerna redan inställda på glukosförbränning och behöver inte växla om.

Min mentor i USA har testat en foderstat med hög fetthalt på sina kapplöpningshästar med förödande resultat.

Ett bra grovfoder är grunden i en hästs foderstat. En högpresterande häst bör ha minst 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Som kraftfoder skulle jag välja ett glukosrikt foder och se till så att hästens glykogenförråd är fyllt före träning och tävling. Ge dessutom det mesta av kraftfodret när det gör som mest nytta, dvs. efter träning/tävling då glykogenförrådet i musklerna är lågt och därför är mest mottagligt för påfyllning.

Stärkelse består av 100% glukos och nästan all stärkelse i havre är tillgängligt för hästen. Jag tycker att havre är ett utmärkt foder för en högpresterande häst (och då menar jag inte Matildahavre).

Det finns kurser som man kan gå och lära sig hur högpresterande hästars metabolism fungerar och hur de bör utfodras. Det är mer än hästens energibehov som måste tillgodoses.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

neeej?? Hippocampus gratis foderstatsprogram går inte att använda mer? :(
Jag som inte räknat egen foderstat på papper på fyra år :S Jag kan inte längre! Och har inte kvar boken hästens utfodring som jag då följde..

Du hade bara skrivit värdena på ditt hösilage per kg TS, men ingen TS-halt. Om du ger mig TS-halten kan jag räkna ut lite snabbt vad din foderstat ger.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Fin häst, vad är det för stam?

Tycker inte hon ser speciellt tunn ut!
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

tävling får hon kanske 1kg sammanlagt, "vanliga" dagar får hon 0,5 kg.

Hennes hovar har vi börjat få lite mer ordning på nu. Men hon är plattfot och blir sulöm. Finns så lite att ta i sulan som är tunn och platt så ibland måste vi vänta en stund innan verkning även om tån blir lite lång. Hon har även bara växt i tån framåt och varit svårt att hålla trakterna bra så de inte blir understuckna och alldeles för låga. Trakterna nöts även lite extra pga att hon måste gå med gröna plast/filtsulor för att inte bli öm.

Sommarbilden ser hon inte så fin ut i hovarna ser jag.
Bilden i stallgången ser du att det börjat bli bättre, dock får du räkna in att hon dessutom står på grön sula, sko och brodd. Vilket gör att de ser lite större och längre ut än vad de är :P

Hon blir ganska tung fram med sulor och brodd. Eller inte tung men när hon blir het och man håller igen så får hon ju kortare steg och riskerar att inte "rymmas" med bakbenen om frambenen inte hinner undan nog snabbt om man måste "dra ihop" henne när hon blir het, så har funderat på att om jag ska byta till tunnare och lättare sulor på tävling. Så hon hinner undan fram bättre. Alt. skor med tvärtå men vet inte om det går att verka så med hennes platta sulor. Nästa tävling kanske vi kan ha mindre brodd eller helt utan och då blir hon ju direkt lättare ändå. Det var först förra starten hennes tunga frambeslag påverkade negativt och hon slog ihop och galopperade.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Nej hon är inte för tunn nu. Men jag vill inte att hon ska bli det :)
Hon är e. Sugar Trader u. Candy Cane - Sugarcane Hanover
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

det är ca 60-65% ts gissar jag. Det är ganska olika mellan balar. Men det har varit ganska torrt senaste månaderna.
Kan du kolla på 12-15 kg hösilage
1 kg havre
0,5 korn
0,5 betfor
0,5 lucern
2 dl foderjäst
0,5 dl olja

skulle vara supersnällt om du kunde kolla lite snabbt om det finns några direkta brister eller fel i den foderstaten :)
Jag ger korn som bonden odlat, så vet inte exakta värdet på det.
Ger kraffts lucern och krafft havre röd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 027
Senast: Blomskan
·
J
Foder & Strö JAg har försökt allt, tror jag. Hon har alltid ätit lite snålt med mat. HAr inte fått i henne mer än 10 kg hösilage, (hög ts). Hon...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Jaba
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 061
Senast: JAMarna
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 567
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp