Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Ja, fast inte så att det påverkar honom eller hans tillgång på foder (om det var det du tänkte på). Han står oftast och äter tillsammans med sin kompis :)
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Tredje dagen med bakjäst idag, tycker snarast att han är sämre i magen tyvärr. Får se hur han är imorgon, är det inte bättre återgår jag nog till Yea-sacc. Hängde in en hink med lusern i boxen, får se om han äter av det i natt. Ger samma mängd hösilage.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Jag ger ca 20 gr/dag vid behov, exvis foderbyten. Blandar det med ursköljd betfor men efter några dagar så äter hästen det ur handen men det där är ju olika från häst till häst.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

har också haft en häst som var lös i magen när jag gav hösilage.Enda att göra ,tror jag, är att ge hö.Kan du inte köpa ett par balar och prova ? har du ett hästsläp kan du ju ha ett par balar där , din kille kanske kan hjälpa dig .Ge ordentligt med hö över natten .
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Jo vissa ranglåga hästar har svårt att komma åt maten om de går med flera hästar även om det är fri tillgång. Men då är det ju inte det som är problemet :)

Jag hade absolut provat lucern om du känner att du har ekonomi till det. Jag hade dock tyckt att det varit smidigare att hitta en höbonde med småbalar som man kan hämta hos regelbundet men då ska det ju vara någon i närheten för att det ska löna sig.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

+ Fjordtokan: Självklart får vi lösa det med hö om det inte fungerar med lusern. Det är dock många månader som han kommer att behöva hö. Och rent praktiskt med graviditet/bebis och heltidsarbetande sambo jul, snö etc så känns lusern som det lättaste alternativet. Har jag riktig tur så blir han bättre i magen bara av att jag kompletterar med lusern :)
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

I dag hade det endast runnit lite ur rumpan på honom, och ingen lös hög i boxen. Så det verkar som att det gjorde susen med lusern :)
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Han har tyvärr inte fri tillgång, men inte långt ifrån! Funderar på att förslå för stallägaren att vi hänger upp hönät i träden i hagen. Nu fodras de på marken, och det ger mycket spill, samt att de pillar i leran vilket jag inte tycker om. I våras fick han samma reaktion på hösilage som nu (om det nu är boven) och då hade de fri tillgång dygnet runt.

En del hästar är känsliga mot den där leran de lyckas pilla i sig om man utfodrar på marken. Jag hade en sådan häst för ett par år sedan, den blev bra när vi ordnade med foderhäckar så att de inte stod och pillade i leran när givan var slut.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Tack. Detta är en minishettis så jag får väl ta det lite försiktigt. :)

/Anna
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 384
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Corax
·
Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
6 909
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 263
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp