Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

escade

Trådstartare
Min unghäst (val -09) har varit lös i magen sedan de började få hösilage. Det gick bra så länge ett mål bestod av hö och så länge det fanns tillräckligt med gräs i hagen.

Jag har provat ge honom en kur Propaste, och Yea-sacc (3v). Inget av det har haft någon större effekt. Träckprov är taget och han är avmaskad. Han har inte diarré, han bajsar bollar (om än inte alltid så fasta) men det rinner ur rumpan på honom, får tvätta dagligen.

Nu har vi gett det ca 1,5 månad i hopp om att magen skulle vänja sig, men det blir ingen större förbättring. Det finns inte möjlighet att ge honom hö av praktiska skäl.

Min fundering är om man kan byta ut kvälls/nattmålet mot fri tillgång på lusern? Han står på halm. Hösilaget är av god kvalitet och det är bara min som är lös i magen.
Något annat förslag?
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Oj, denna tråden kanske skulle varit på Foder.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Om hästen inte har problem med övervikt så tycker jag att du kan testa. Kolla bara så att mineralkvoterna inte blir alldeles åt skogen.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Vore det inte både enklare och billigare att byta ut ett mål mot hö? Om du inte behöver en massa extra protein förståss.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Ojdå :o såg jag missade en mening där, att det inte gick med hö.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Hästen har inte problem med övervikt, han är ganska slank så det är jag inte rädd för :)

Anledningen att det är svårt att byta till hö är att jag står inackorderad. Det ingår fritt med hösilage i stallhyran, loftet är fullt med halm och jag är höggravid. Omöjligt är det ju aldrig, men det hade varit betydligt lättare att prova ge lusern en tid och se om det går (och självklart om magen blir bättre). En förutsättning är ju att han äter tillräckligt av det.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Vågar man hoppas på bättre effekt av det än Propaste/Yea-sacc? Det har ju varken gjort till eller från...
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Köpte bakjäst när jag handlade, kan ju ge det en vecka istället för yes-sacc och se om det hjälper.

KL

Någon mer som har åsikter ang att byta ut hösilage mot lusern?
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Det är klart att du kan byta ut hösilaget mot lusern. Det gjorde jag åt min häst när hon var akut sjuk i fång. Jag fattar inte alls denna hysteri för energi. Mitt lusern innehåller ca 8 MJ/kg. Är det mkt?
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

hej,

min pålla blev bättre i magen när jag la till lucern. väldigt trevligt tycker jag :-)
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Nej det tycker jag inte, hö ligger ofta runt 7. Dock så blir det fruktansvärt dyrt att ge lusern istället. Greenpower kostar över 200 kr för 20 kg, dvs mer än 10 kr per kg. Är det en stor häst behöver den kanske 5 kg, såvida du inte kan servera halm som en del av kvällsmålet.

Jag skulle funderat på hur du kan lösa uppbevaring av hö.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Jag har inte god erfarenhet av lucern alls. . Har både strå o pellets som blir förstört.
Lösare i magen, tjocka ben, mugg osv.
Bara Mustangs mix med linfrö i pelletsform

Jag hade lätt jagat rätt på hö till hästen.

När min gamla var ung stog den på hö:rofl: för att jag hade ett överskott.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Hej!
Har han fri tillgång på hösilage idag?

Jag hade samma problem med min unghäst och det visade sig att med fri tillgång på (samma) hösilage blev han direkt bra. Han blev också direkt bra så snart det började komma upp lite och gnaga på på våren.

Testade alla typer av magkurer utan någon egentlig effekt, även lusern.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

+ Lavinia: Ja, det är kanske värt att prova! Han ska få bakjäst en vecka nu, gör det ingen skillnad så köper jag lusern. Om inte annat kan jag ju prova minska kvällsmålet med hösilage och stötta med lusern.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Fast priset är inte det viktigaste, även om det såklart har betydelse. Jag har inte möjlighet att prova ge honom hö, därav frågan.

axel: Lusern har han ätit till och från under hela sitt liv, och mått bra av det. Så de biverkningar dina hästar har råkat ut för är jag inte så orolig över :)
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Han har tyvärr inte fri tillgång, men inte långt ifrån! Funderar på att förslå för stallägaren att vi hänger upp hönät i träden i hagen. Nu fodras de på marken, och det ger mycket spill, samt att de pillar i leran vilket jag inte tycker om. I våras fick han samma reaktion på hösilage som nu (om det nu är boven) och då hade de fri tillgång dygnet runt.
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Prova vanlig bakjäst.

Jag har fått tillfälligt ansvar för en häst som har ungefär detta problem som TS beskriver. Hästen kan vara riktigt bra vissa dagar för att sedan ha en dag när han är mycket sämre.

Hur ger ni bakjäst och hur mycket ger ni?

/Anna
 
Sv: Byta ut ett mål hösilage mot lusern?

Jag har gett ett halvt pkt till en ardenner. Skulle säkert kunna ge ett också men han blev bättre redan på ett halvt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Corax
·
Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
6 910
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp