Byta ut laminatgolv

BernT

Trådstartare
Antar att det här är lite liknande ”hur långt är ett snöre?” Men tänkte spåna lite ändå.

Om man ska byta ut laminatgolv (blä) till riktigt trägolv (typ ekparkett) i 3 rum ca 40 kvadrat totalt, vad vore rimligt att det skulle kosta? Är 30-40k inkl hantverkare rimligt?
 
Min erfarenhet är att parkett från början är ganska dyr och sen är det sällan de billigaste känns helt rätt heller. Jag skulle räkna med 800-1200/kvm för ett bra parkettgolv och på 40 kvm blir det inte så mycket pengar kvar till en hantverkare. Men enklast är nog att kika på vilken priskategori golvet ni vill ha ligger i och utgå från det för att se om det öht är rimligt :) golv är en himla djungel men skall man ändå lägga tiden och jobbet så ska man välja med omsorg tycker jag genom att både känna och klämma på olika golv/märken/utseenden!
 
Min erfarenhet är att parkett från början är ganska dyr och sen är det sällan de billigaste känns helt rätt heller. Jag skulle räkna med 800-1200/kvm för ett bra parkettgolv och på 40 kvm blir det inte så mycket pengar kvar till en hantverkare. Men enklast är nog att kika på vilken priskategori golvet ni vill ha ligger i och utgå från det för att se om det öht är rimligt :) golv är en himla djungel men skall man ändå lägga tiden och jobbet så ska man välja med omsorg tycker jag genom att både känna och klämma på olika golv/märken/utseenden!

Okej men tar vi dyraste ex så blir det 48k, vad kan en (två? Tre? Hur många behövs?) hantverkare ta för att lägga det? 20? Oavsett vad känns som att man absolut hamnar under 100? Ska buda på en lgh som har fula laminatgolv (helt otroligt för lägenheten är skitfin i övrigt) och spånar över hur mkt vi ska även lägga på renovering, förutsatt att det inte blir budkrig då.

Kan man återvinna de fula laminatgolven? Typ skänka/sälja de billigt till ngn? Känns fel bara slänga.
 
Okej men tar vi dyraste ex så blir det 48k, vad kan en (två? Tre? Hur många behövs?) hantverkare ta för att lägga det? 20? Oavsett vad känns som att man absolut hamnar under 100? Ska buda på en lgh som har fula laminatgolv (helt otroligt för lägenheten är skitfin i övrigt) och spånar över hur mkt vi ska även lägga på renovering, förutsatt att det inte blir budkrig då.

Kan man återvinna de fula laminatgolven? Typ skänka/sälja de billigt till ngn? Känns fel bara slänga.

Jag tror absolut att man kan återvinna golven om de inte görs sönder när de tas bort och det finns troligen alltid en marknad för golv billigt/skänkes så det tror jag inte är några problem.

Hantverkarpris tycker jag är så himla svårt att säga, det beror ju dels på vart man bor och hur det ser ut med tillgång. Just golv har vi heller inte använt hantverkare till men om jag tänker på tiden vi lagt på att lägga golv så har tre rum/40 kvm tagit ca 5 timmar styck och då är vi inte proffs, däremot ganska enkla rum. Så jag kan inte tänka mig att de borde bli så dyrt om man vet vad man gör bör det gå rätt fort. Därmed tror jag inte ni behöver räkna på över 20, om det inte är hysteriskt konstiga rum då! Men det är ju svårt att lova!
 
Ska ni använda golvläggare så kan de ju ha lite rabatt på sina inköpspriser på golvet om ni köper via dem. Så ta in ett par offerter så kommer du få en uppfattning.
 
Antar att det här är lite liknande ”hur långt är ett snöre?” Men tänkte spåna lite ändå.

Om man ska byta ut laminatgolv (blä) till riktigt trägolv (typ ekparkett) i 3 rum ca 40 kvadrat totalt, vad vore rimligt att det skulle kosta? Är 30-40k inkl hantverkare rimligt?

Tycker att det låter lite i underkant, men begär in offerter och kolla den vägen!

Ekparkett är sååå fint! Har ni tänkt olja, vaxa eller lacka?
 
Om man kan återvinna de gamla golven eller inte beror ju helt på hur skadad sponten blir vid rivning och om det är limmat eller inte, så den frågan är ju svår att svara på. Dock om det ska rivas med tanken att återvinna, så kommer det att ta väldigt mycket längre tid än att bara riva ut, vilket naturligtvis kommer att påverka hantverkarkostnaden också, om ni inte ska pilla med det själv.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 363
Senast: Ullmerkott
·
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Ava22
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp