Bukefalos 28 år!

Byte till nytt hö.

Elina8

Trådstartare
Nu ska jag för första gången som hästägare byta hö, pga flytt.
Så jag undrar lite hur man ska gå tillväga. Jag vet ju att man ska gå över lite i taget och blanda in det nya fodret, men hur länge ska man blanda innan man går över helt till det nya?

Jag kan ju tillägga att jag tror att det gamla höt jag har inte är av bästa kvalitet, det har inte blivit skyddat mot fukt, så de yttre balarna på skullen är fuktiga och luktar champinioner. Detta ger inte jag av. Det är inte mögligt vad jag kunnat se... än, men det är fuktigt.
Jag har tagit med mig av torra balar som legat skyddade under andra, men när jag kom till nya stallet så kände jag att även dessa luktar lite unket.

Därför vill jag gå över så fort som möjligt, för jag tycker det är dumt att ge halvdåligt hö när jag har fräsht. Men samtidigt vill jag inte gå över för fort, utan ge magen gott om tid att vänja sig.

Några råd om hur jag bör gå tillväga?
 
Sv: Byte till nytt hö.

Jag är kanske fel person att svara. Jag har kanske läst för många studier om att det inte är så stor förändring att byta mellan olika grovfoder. Mina hästar har aldrig reagerat heller vid foderbyte.

Men om jag hade att välja mellan att fortsätta att ge ett dåligt foder för att vänja in sakta till ett bra foder mot att i stället byta rakt av så hade jag definitivt bytt rakt av. jag tror att det är farligare att ge ett dåligt foder.

men det är vad jag tror och hur jag hade gjort själv behöver inte vara sant för det
 
Sv: Byte till nytt hö.

Om det andra höet är dåligt hade jag bytt rakt av.
Antagligen gett lite jäst för magen för att undvika att hästen blir lös i magen.
Skulle jag bytt mellan två bra (hygieniskt sett) hön skulle jag fasat in under ca en vecka, men somsagt hellre ett snabbare höbyte än att ge dåligt hö.

Obs en liten varning: Lagra inte de dåliga höet med det nya, mögelsporer sprids snabbt, och championlukt ÄR mögel. Jag fick mögel på det yttersta lagret iår och var tvungen att kassera ALLT.
 
Sv: Byte till nytt hö.

Håller med Forest och Bellis här. I vanliga fall, dvs om ditt gamla hö varit okej, hade jag vänjt in jättesakta (3 veckor ungefär). Men nu är ju ditt gamla hö dåligt, så det borde vara sämre att fortsätta fodra med det än att byta rakt av.
 
Sv: Byte till nytt hö.

Ok, tråkigt att höra. Jag har frågat här innan om championlukten och fick svaret att det är mögel. Men innan har jag ju bara känt lukt på de yttre balarna. Jag tog andra balar, som jag inte kände någon lukt på i det gamla stallet.
Det var först nu när jag tog med det till nya stallet som jag kände att de luktade. De luktar inte svamp som de yttre balarna, men de luktar inte riktigt gott heller. Kan inte sätta fingret på vad det är, men en svag lukt av något är det.

Jag hade lagt det bredvid det andra höt och halmen, det har legat där i ett par dagar nu. Tror ni det har hunnit sprida sig eller kan det friska höet och halmen vara ok ändå? Har köpt in hö och halm för hela året vore ju tråkigt om allt blev dåligt.:( För jag kände ju inte att de luktade något när jag la in det.


Hästen jag har blev väldigt orolig i magen sist jag transporterade honom, så jag gissar att han kommer bli det nu med. Får lagra upp med jäst, det funkade väldigt bra sist.
 
Sv: Byte till nytt hö.

Kan ju tillägga att jag förvarar det bra, med halm runt om allt hö. Det gamla höet ligger i ena änden av högen, så det är i kontakt med några av halmbalarna och en liten öppning för höet på hörnet.

Ska flytta på det idag, men tror ni att det gjort någon skada?
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 728
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 363
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: Fetaost
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 494
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp